آریا بانو
نسخه خوراکی برای سنگ کلیه
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:35:38
آریا بانو -
نسخه خوراکی برای سنگ کلیه
٦٨٨
٠
سلامت نیوز / مهم‌ترین توصیه غذایی در این افراد، مصرف زیاد آب طی شبانه روز است. در اینجا به سوالات شایع در مورد مصرف مایعات می‌پردازیم:
میزان آب مصرفی مورد نیاز طی شبانه روز چقدر است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، حجم مورد نیاز مایعات طی شبانه روز وابسته به وزن فرد ومیزان تحرک و تعریق و گرمای هوا است. بهترین معیار، رنگ ادرار است. در صورتی که ادرار شما زرد رنگ، تیره و دارای بوی تند است، به این معنی است که آب بدن شما کافی نیست و لازم است آب بیشتری بنوشید. بنابراین میزان مصرفی آب خود را آنقدر بالا ببرید که رنگ ادرارتان شفاف و شبیه آب باشد.
آیا لازم است آب جوشیده یا تصفیه بخوریم؟
الزامی برای خوردن آب جوشیده یا تصفیه یا آب مقطر به‌منظور کاهش سنگ‌سازی نیست. صرفا کافی است از بهداشت آب مصرفی خود مطلع باشید.
‌چه مایعاتی جایگزین آب است؟
هیچ چیز جایگزین آب نمی‌شود. همچنین نوشیدنی‌هایی چون چای‌های پر‌رنگ و مانده و جوشیده، انواع نوشابه‌های معمول و انرژی زا و کافئین دار و ماءالشعیرها، به‌دلیل غلظت بالای اگزالات، ریسک سنگ‌سازی را بالا می‌برد.
توصیه غذایی دوم، کاهش مصرف نمک و پروتئین است .مصرف فراوان نمک علاوه بر افزایش فشار خون، ریسک سنگ‌سازی را بالا می‌برد. همچنین مصرف پروتئین زیاد طی شبانه روز ریسک ایجاد انواع سنگ‌ها به‌خصوص سنگ‌های اسیداوریکی را زیاد می‌کند. سعی کنید از مصرف گوشت‌های دودی و چیپس و کنسروها پرهیز کنید.
اشتباه رایج: عدم مصرف لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم
عدم مصرف خوراکی‌های حاوی کلسیم نه‌تنها سنگ‌سازی را کم نمی‌کند بلکه خطر آن را بالاتر می‌برد و همچنین در درازمدت، شما را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد. مصرف روازنه لبنیات کم چرب در حد یک لیوان شیر و یک پیاله ماست و پنیر کم چرب برای همه افراد توصیه می‌شود.
مکمل‌ها: مصرف مکمل‌های خوراکی حاوی سیترات پتاسیم و ویتامین B6 در کاهش سنگ‌سازی موثر است. ولی مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی ویتامینD و مکمل‌های کلسیمی، خطر سنگ‌سازی را بالا می‌برد.
حرف آخر: چاقی و کم تحرکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ایجاد سنگ است. در آستانه سال جدید سعی کنید با نگه‌داشتن وزن خود در حد ایده‌آل و تحرک مناسب، خطر سنگ را کاهش دهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/149353/نسخه-خوراکی-برای-سنگ-کلیه
بستن   چاپ