آریا بانو
رئیس سازمان بهزیستی کشور:
28 هزار خانوار مددجوی بهزیستی از سیل آسیب دیدند
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:38:10
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 28 هزار خانوار تحت پوشش این سازمان در پی جاری شدن سیل در 20 استان کشور آسیب دیدند و دچار خسارت شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید قبادی دانا در دومین کنگره بین المللی و سی و چهارمین همایش ملی مددکاری اجتماعی با موضوع مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی افزود: حضور مددکاران اجتماعی در بحران‌ها و بلاهای طبیعی مانند سیل بسیار تاثیرگذار است و اگر امروز خانواده‌های دچار مشکل را سرشماری کردیم، جز با کمک مددکاران امکانپذیر نبود.
وی تاکید کرد: تعداد دقیق خانواده‌های آسیب دیده، سرشماری شده و در سامانه ثبت خسارات حوادث و بلایا ثبت شده است. همچنین ٣٨ تیم ارزیاب اجتماعی در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده‌اند.
وی درباره آخرین وضعیت خدمت رسانی در مناطق سیل‌زده نیز اظهار داشت: کمک معیشتی به مستمری‌بگیران سیل‌زده بهزیستی اختصاص داده شده که این رقم بین 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان است و به حساب مددجویان سازمان بهزیستی واریز شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین مبالغی تحت عنوان کمک معیشتی به حساب مددجویان سیل زده بهزیستی واریز خواهد شد که امروز مبلغ 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب 15 هزار و 500 هزار خانوار از این افراد واریز شده و از همین امروز می‌توانند از این مبلغ برداشت کنند.
قبادی دانا خاطرنشان کرد: البته پیش از این نیز و در مرحله نخست 13 هزار و 500 خانواده مددجو در مناطق سیل‌زده شناسایی شدند که به آنها نیز مبلغ 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان کمک معیشت پرداخت شد.
وی اضافه کرد: مددجویان بهزیستی در مناطق سیل زده که این رقم را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و شهرهای سیل‌زده یا به مددکاران مربوطه مراجعه کنند.
وی با اشاره به ثبت اطلاعات مددجویان سیل‌زده در سامانه ثبت خسارات بهزیستی، افزود: 11 شاخص در این سامانه در نظر گرفته شده و تاکنون 30 هزار خانواده خسارات خود را در این سامانه ثبت‌ کرده‌اند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هیچگونه فوت شده از مددجویان تحت پوشش بهزیستی در مناطق مختلف سیل‌زده گزارش نشده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در همان اوایل وقوع سیل، اقدام به جابجایی مددجویان، معلولان و سالمندان از مناطق سیل زده به مناطق امن کردیم.
قبادی دانا افزود: تمام تمهیدات برای ارائه خدمات مطلوب به این افراد در نظر گرفته شده است علاوه بر اینکه در روزهای اخیر سازمان بهزیستی به جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مددجویان سیل زده اقدام کرده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، شیرخشک و لوازم توانبخشی را از نیاز مددجویان بهزیستی در مناطق سیل زده عنوان کرد.
قبادی دانا افزود: تاکنون از طریق شماره حساب‌های اعلام شده و پویش‌های راه‌اندازی شده هفت میلیارد و 400 میلیون تومان از سوی بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش جمع آوری شده که از این رقم یک میلیارد و 300میلیارد تومان نقد و بقیه غیرنقد است.
وی با اشاره به راه‌اندازی 35 مهد کودک در مناطق سیل زده، اضافه کرد: مادران نیز در این مهدها حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر آن تمهیداتی برای توزیع یک وعده غذای گرم به کودکان در این مناطق در نظر گرفته است.
* مددکاران اجتماعی صف شکنان مبارزه با آسیب های اجتماعی هستند
رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مددکاران اجتماعی به بیش از پنج میلیون و 800 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی خدمات می‌دهند و سهم بسزایی در توانمند کردن این خانواده ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند.
قبادی دانا افزود: مداخلات اجتماعی بدون وجود مددکاران معنایی ندارد و این مداخلات چند جانبه، بین‌رشته‌ای و تیمی است. همچنین نقش مددکاران اجتماعی در تیم های اورژانس اجتماعی و کاهش آسیب انکار ناپذیر است.
وی تاکید کرد: مددکاران اجتماعی در ارتقای کیفیت زندگی و نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
قبادی دانا اضافه کرد: مددکاران اجتماعی در حقیقت صف شکنان عرصه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند و در بهزیستی نیز تلاش کردیم با رویکرد «مدیریت مورد» اقدامات مداخله آسیب‌ها را با محوریت مددکاران اجتماعی انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی برای مددکاران اجتماعی بهزیستی، افزود: اطلاعات به روز شده در این کلاس‌ها در اختیار این گروه قرار داده می‌شود. همچنین مددکاران پروتکل مداخلات مددکاران اجتماعی در موضوع همسرآزاری را نیز تهیه کردند.
وی تاکید کرد: خط مقدم و کاهش صدمات روحی و روانی و بلایای طبیعی مددکاران اجتماعی هستند و امید است در سیاست‌های کلان کشور در حوزه سلامت اجتماعی از نقش بی‌بدیل مددکاران اجتماعی استفاده شود.
* کیفیت زندگی مددکاران اجتماعی باید ارتقا یابد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ارتقای کیفیت زندگی مددکاران و جبران زحمات آنها ضروری است و لازم است که ارتقا یابد.
قبادی دانا افزود: دستمزد مددکاران اجتماعی باید ارتقا یابد تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند؛ در حال حاضر سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که کمترین دستمزد را در بین دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کند که امیدواریم با مساعدت دولت و شخص رئیس جمهوری دستمزد این افراد افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مبلغی در ارتباط با افزایش دستمزد پرسنل سازمان بهزیستی نمی‌توان عنوان کرد اما تلاش می‌کنیم که در این بخش اتفاقات خوبی بیفتد.
*9185 * 3063

http://www.banounews.ir/fa/News/149388/28-هزار-خانوار-مددجوی-بهزیستی-از-سیل-آسیب-دیدند
بستن   چاپ