آریا بانو
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
قدرت گُل در توهم زایی چند برابر مواد دیگر است
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:38:11
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قدرت ماده مخدر «گُل» در توهم زایی و بروز سایر آسیب ها چند برابر بقیه مواد مانند حشیش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مومنی در حاشیه دومین کنگره بین المللی و سی و چهارمین همایش ملی مددکاری اجتماعی با موضوع مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی در جمع خبرنگاران افزود: رشد مصرف مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و کراک کاهش پیدا کرده اما مصرف برخی انواع مواد مخدر جدید مانند گُل شیوع بیشتری یافته است.
وی اضافه کرد: علت شیوع زیاد مصرف گُل این است که بسیاری افراد تصور می کنند این ماده زیان آور نیست چون ریشه گیاهی دارد اما باید گفت قدرت این ماده مخدر در توهم زایی و بقیه آسیب ها چند برابر سایر مواد مانند حشیش است زیرا دستکاری شده است.
مومنی تاکید کرد: دستکاری روی این گیاه و بوته حشیش صورت گرفته و واقعا مضر است؛ حتی یک بار آزمون و مصرف هم نباید صورت بگیرد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از خانواده ها خواست فرزندان خود را کنترل کنند و آنها را رها نکنند که در دام اعتیاد به موادی مانند گُل بیفتند.
مومنی خاطرنشان کرد: آمارها، آزمون ها و پژوهش ها نشان داده است که تمایل افراد به مصرف مواد مخدر جدید مانند گل دو علت دارد؛ یکی اینکه تصور می کنند این مواد بی ضرر است و علت دوم کنجکاوی و اصرار همسالان و دوستان است.
وی اضافه کرد: مصرف کنندگان در این پژوهش ها می گفتند که اصرار دوستان موجب شد در رودربایستی قرار بگیریم و مواد مصرف کنیم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید نه گفتن را به فرزندان به ویژه نوجوانان و جوانان بیاموزیم و لازم است خانواده ها و مسئولان آموزش و پرورش و رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما مضر بودن و مخدر بودن این مواد و اینکه راه بی بازگشتی است به جامعه آموزش دهند.
مومنی تاکید کرد: در دسترس بودن مواد نیز مهم است. هم مقابله با ورود و هم مقابله با تقاضا مهم است و هیچکدام به تنهایی به نتیجه نمی رسند.
* نگرانی از بازگشت معتادان متجاهر بعد از ساماندهی
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اختلاف در زمینه موضوع ساماندهی معتادان متجاهر بین سازمان ها وجود ندارد و در سال 97 تقسیم کار بین سازمان ها صورت گرفته است.
مومنی افزود: بین سازمان ها هماهنگی لازم به عمل آمد و جمع آوری معتادان متجاهر صورت گرفت؛ در مناطق شوش، هرندی و محیط مرکزی شهر پاکسازی لازم صورت گرفت تا معتادان متجاهر به مراکز نگهداری منتقل شوند.
وی تصریح کرد: تعداد معتادان متجاهر تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است اما دغدغه و نگرانی وجود از اینکه ممکن است آنان مجددا بازگردند.
* ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر افزایش یافت
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اراده و هماهنگی لازم برای ساماندهی معتادان متجاهر ایجاد شده اما اینکه یک مورد معتاد متجاهر در شهر پیدا نمی شود، غلو و اغراق آمیز است.
مومنی خاطرنشان کرد: اگر طرحی 70 تا 90 درصد اجرا شود، به آن معناست که آن طرح موفقیت آمیز بوده است. طرح جمع آوری معتادان متجاهر بیش از 80 درصد اجرایی شده است و در منطقه مرکزی شهر بیش از 6 هزار معتاد متجاهر ساماندهی و به مراکز نگهداری و درمانی منتقل شدند.
وی تصریح کرد: ظرفیت های جدیدی برای نگهداری معتادان متجاهر توسط سازمان زندان ها ایجاد شد؛ سازمان زندان ها علاوه بر ظرفیت های موجود، حدود سه هزار و 200 ظرفیت جدید ایجاد کرده است.
مومنی افزود: نیروی انتظامی نیز حدود 2 هزار ظرفیت ایجاد کرد و در حال افزایش است و بسیج و سپاه نیز وارد میدان شده اند و ظرفیت های موجود برای نگهداری افزایش پیدا کرد. در کنار نگهداری و درمان، مهارت آموزی نیز صورت می گیرد.
* آموزش پیشگیری از اعتیاد به 5 میلیون نفر
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مواد مخدر یکی از اقداماتی که ستاد انجام می دهد موضوع پیشگیری اجتماعی در کنار موضوع مقابله و درمان است؛ اگر این مولفه ها هماهنگ با هم پیش برود، مبارزه با مواد مخدر نتیجه می دهد.
مومنی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری اقدامات گسترده ای انجام داد که یکی از آنها آموزش حدود پنج میلیون نفر از خانواده ها است که نقش بسیار موثری در این زمینه دارد.
وی تاکید کرد: موضوع مواد مخدر در راس آسیب های اجتماعی قرار دارد. ضروری است که در کنار مقابله و درمان با اعتیاد به موضوع اجتماعی شدن مساله اعتیاد و پیشگیری از آنها توجه کنیم و یکی از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 98، پیشگیری از اعتیاد است.
* آهنگ رشد حوزه مواد مخدر کاهش یافت
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: همه کشور باید برای مقابله با اعتیاد بسیج شوند. به طور قطع با توجه به اثرات نامطلوب اعتیاد بر فرد، خانواده و جامعه، نقش مددکاران در مبارزه با آن، بی بدیل است و باید زمینه لازم برای گسترش فعالیت آنان فراهم شود.
مومنی افزود: در حوزه مواد مخدر می توان گفت که از همه ظرفیت های پیشگیری در سال های اخیر استفاده نشده و کمی مغفول مانده است. در کنار مقابله و درمان باید به موضوع پیشگیری توجه بیشتری شده و از ظرفیت های موجود در کشور استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد آهنگ رشد در حوزه مواد مخدر کاهش یافته است.
**9185*1834

http://www.banounews.ir/fa/News/149389/قدرت-گُل-در-توهم-زایی-چند-برابر-مواد-دیگر-است
بستن   چاپ