آریا بانو
علت گرایش افراد به مصرف «گل»/جمع‌آوری بیش از 6000 معتاد متجاهر
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:43:26
آریا بانو - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمع‌آوری بیش از 6000 معتاد متجاهر از مناطق مرکزی تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسکندر مؤمنی در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری اجتماعی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر یکی از اقدامات ستاد موضوع پیشگیری اجتماعی در کنار مقابله و درمان است، افزود: این مؤلفه‌ها باید به شکل هماهنگ با یکدیگر پیش برود. یکی از اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه آموزش حدود 5000 خانواده بوده است.
وی با بیان اینکه همه کشور باید در این زمینه بسیج شوند، اظهار کرد: با توجه به اثرات مواد مخدر بر فرد و جامعه، نقش مددکاران اجتماعی در این حوزه بی‌بدیل است و باید زمینه فعالیت آن‌ها هر چه بیشتر فراهم شود.
مؤمنی با انتقاد از اینکه در حوزه پیشگیری از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است و این حوزه در سال‌های اخیر مغفول مانده، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود. با این حال آمارها نشان می‌دهد آهنگ رشد مواد مخدر در کشور کاهش یافته است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر رشد مصرف مواد مخدر صنعتی مثل شیشه و کراک کاهش یافته اما مصرف برخی از مواد مخدر صنعتی دیگر مثل گل افزایش یافته، تصریح کرد: دلیل این مسئله این است که بسیاری تصور می‌کنند این ماده مخدر ریشه گیاهی دارد و زیان‌آور نیست؛ این در حالیست که قدرت توهم‌زایی گل چندین برابر حشیش است و به دلیل اینکه دستکاری شده مضرات بیشتری دارد.
مؤمنی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید به فرزندان جوان و نوجوان‌شان توجه داشته و آن‌ها را رها نکنند، افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده علت اصلی روی آوردن این گروه‌ها به مواد مخدر جدید این است که آن‌ها فکر می‌کنند این مواد بی‌ضرر هستند و در عین حال کنجکاوی و اصرار همسالان و دوستانشان نیز از دیگر عوامل مؤثر بوده است.
وی در مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز توضیح داد: در پایان سال 97 بین تمام دستگاه‌های این حوزه تقسیم کار صورت گرفت و جمع‌آوری معتادان متجاهر انجام شد. این طرح به ویژه در محل‌های اصلی تجمع معتادان در مناطق شوش و هرندی انجام شد و این معتادان به مراکز درمانی منتقل شدند. با این وجود دغدغه و نگرانی اصلی این است که این افراد ممکن است مجدداً برگردند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اگر بگوییم حتی یک مورد از معتادان متجاهر در شهر وجود دارد نیز غلو است. با این حال طرحی که بین 70 تا 90 درصد انجام شود موفق است.
وی در ادامه با بیان اینکه در شهرهای مرکزی شهر تهران بیش از 6000 معتاد متجاهر جمع‌آوری و به مراکز ترک منتقل شدند، گفت: ظرفیت‌های جدیدی برای نگهداری از معتادان ایجاد شده به طوری که 3200 ظرفیت از سوی سازمان زندان‌ها و 2000 ظرفیت از سوی نیروی انتظامی فراهم شده و این معتادان در عین حال بعد از درمان، مهارت‌آموزی نیز می‌شوند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/149397/علت-گرایش-افراد-به-مصرف-«گل»-جمع‌آوری-بیش-از-6000-معتاد-متجاهر
بستن   چاپ