آریا بانو
10عامل ناشناخته که موجب نفس بدبو می‌شود
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 22:47:29
آریا بانو -
10عامل ناشناخته که موجب نفس بدبو می‌شود
٤٦٢
٠
هفته نامه سلامت / نفس بدبو که در پزشکی‌ «هالیتوز» نامیده می‌شود، می‌تواند از عادات بهداشتی دندان‌پزشکی ناشی شود و ممکن است نشانه‌ای از مشکلات دیگر سلامت باشد. تنفس بد ممکن است با انواع غذاهایی که می‌خورید و سایر عادات شیوه زندگی ناسالم نیز بدتر شود.
اساسا تمام غذای خورده‌شده در دهان شما خرد می‌شود. اگر غذاهای با بوی قوی مانند سیر یا پیاز بخورید، مسواک زدن و نخ‌ریسی (حتی دهانشویه) به طور موقت بوی بد را پوشش می‌دهد. بو کاملا از بین نمی‌رود تا زمانی که مواد غذایی از بدن شما عبور کرده باشند.
دهان خشک
نوشیدنی‌هایی که دهان شما را خشک نگه می‌دارند، باعث رشد باکتری‌ها و شکل‌گیری‌ هالیتوز (اصطلاح پزشکی برای نفس بد) می‌شوند. نوشیدنی‌هایی با کافئین، غذاهای تند و سیگار نیز می‌توانند چنین تاثیری داشته باشند. دهان خشک که در طول شب بر اثر نخوردن آب دهان به وجود آمده، «نفس صبحگاهی» نام می‌گیرد.
میوه‌های خشک‌شده
این میوه‌ها قند بسیار زیادی دارند و باکتری‌هایی که باعث به‌وجود آمدن آن می‌شوند عاشق زندگی در چنین محیطی هستند. به طور معمول یک‌چهارم فنجان کشمش 21 گرم قند دارد. همان مقدار زردآلوی خشک‌شده 17 گرم قند دارد. این مثل خوردن 4 یا 5 قاشق چای‌خوری شکر خالص است. علاوه بر این، میوه خشک‌شده چسبناک است بنابراین می‌تواند بین دندان‌های شما باقی بماند. بعد از میان‌وعده مطمئن شوید نخ و مسواک دارید.
رژیم غذایی با کربوهیدرات کم
هنگامی که استفاده از کربوهیدرات‌ها را قطع می‌کنید و میزان استفاده از پروتئین را افزایش می‌دهید، بدن شما شروع به سوختن چربی برای به‌دست آوردن انرژی می‌کند. این فرایند باعث ایجاد ترکیباتی به نام «کتون» می‌شود که عامل نفس بدبو است. در این مورد، بهداشت دهان و دندان بهتر، مشکل را حل نخواهد کرد زیرا این دلیل اصلی نیست. تنها شانس شما این است که بوی تنفس خود را با آدامس بدون قند پنهان کنید.
سرماخوردگی معمولی
عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و برونشیت نیز می‌تواند در شما موجب شکل‌گیری نفس بد شود، به این دلیل که باکتری‌هایی که بو را ایجاد می‌کنند از آب بینی تغذیه می‌کنند(بله، شرم‌آور است) و اگر یک راه تنفسی شما باز مانده و با آن بارها نفس می‌کشید، این روند می‌تواند موجب خشکی دهان شما شود.
زخم
زخم ممکن است به خودی‌خود مشکل نباشد اما بر اساس یک مطالعه در مجله پزشکی میکروبیولوژی، هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری که موجب زخم می‌شود نیز می‌تواند منجر به نفس بدبو شود. با درمان باکتری‌ها می‌توانید از صدمه دیدن نجات پیدا کنید. پزشک شما می‌تواند برای هلیکوباکتر پیلوری (گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر و شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است که انسان‌ها را در بعد جهانی مبتلا به عفونت می‌کند) تست کند و برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
داروها
بیش از 400 داروی تجویزشده بدون نسخه، از جمله داروهای ضدافسردگی و داروهای آلرژیک، می‌تواند جریان بزاق را خنثی کند. این مایع کمک می‌کند مواد غذایی و باکتری‌ها را بشویید و نفس بدبو را دور نگه دارید. تغییر داروهایی که استفاده می‌کنید، همیشه یک گزینه نیست بنابراین انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند شما جویدن آدامس بدون قند را برای حفظ دهان مرطوب خود امتحان کنید. شستشودهنده‌های دهان مخصوص می‌تواند به شما کمک کند.
سنگ لوزه
این خوشه سفید شامل باکتری‌های سخت‌شده، ذرات غذایی، سلول‌های مرده و مخاط است که در لبه‌های لوزه‌ها و پشت زبان شما به دام افتاده است. آنها به جز بوی بد به طور کلی بی‌ضرر هستند و اغلب خود را از بین می‌برند اما گاهی اوقات می‌توانید با آب نمک با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید. دندان‌پزشک شما ممکن است گزینه‌های دیگری برای شما داشته باشد.
زبان شما
باکتری در زبان علت اصلی نفس بدبو است. زبان خود را با مسواکتان یا تمیزکننده زبان پاک کنید. اسکرپز کار را کمی بهتر انجام خواهد داد. از پلاستیک‌های شکننده که می‌توانند ضربه محکم و ناگهانی بر زبان شما وارد کنند و همچنین فلز که می‌تواند تیز و برنده باشد، اجتناب کنید.
ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل
این دو علائم GERD (بیماری ریفلاکس معده)، یک اختلال گوارشی مشترک است. نفس شما ممکن است به دلیل برگشت مواد غذایی هضم‌نشده یا تحریک اسید معده بدبو شده باشد. در صورتی که اغلب سوزش معده دارید با پزشکتان مشورت کنید.
دندان‌های کشیده‌شده و پرکرده
دندان‌های کشیده‌شده و پرکرده می‌توانند محلی برای جمع شدن ذرات غذایی باشند و باکتری تولید کنند که منجر به خرابی دندان و بیماری‌های دهان و نفس می‌شود. پروتزهای مشکل‌دار می‌توانند مشکلات مشابهی ایجاد کنند. همه اینها دلایل بیشتر برای برنامه‌ریزی‌های منظم دندان‌پزشکی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/149495/10عامل-ناشناخته-که-موجب-نفس-بدبو-می‌شود
بستن   چاپ