آریا بانو
مهار سیل با مهارت زنانه
سه شنبه 27 فروردين 1398 - 15:03:43
آریا بانو -
مهار سیل با مهارت زنانه
k ٩.٦
٠
جام جم / همه به سال جدید امید بسته بودیم؛ به تازگی‌هایش؛ به تغییراتی که پیش رویمان خواهد بود؛ به این که امسال را متفاوت آغاز خواهیم کرد و البته که متفاوت هم شروع شد اما چه شروعی. روزهایی که باید با طراوت و شادی همراه می‌بود با اضطراب و دلهره و غم آغاز شد. بارانی که همیشه نعمت را به همراه دارد، این‌بار در برخی نقاط کشور شد بلای جان مردمان‌مان. مردم در یاری همنوعانشان کم نگذاشتند و خالصانه همراهی‌شان کردند. بحران مرد و زن نمی‌شناسد، هرکسی هر چه از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد. در این میان، بودند افرادی که با تدبیر و مدیریت‌شان توانستند کارهای بزرگی انجام دهند. یکی از آنها، فریبا بهاری، فرماندار شهرستان دورود استان لرستان است که در کنار پلدختر، یکی از شهرستان‌های در معرض سیلاب بود. او متولد سال 59 است و کارشناسی ارشد زمین‌شناسی دارد. اما با مدیریت و اقداماتی که از روزها قبل آغاز شد، این شهرستان با کمترین آسیب توانست این بحران را پشت‌سر بگذارد. خانم فرماندار از روزهای پراضطراب آغازین بهار 98 می‌گوید.
دورود میان 2 رود
دورود به همراه پلدختر و خرم‌آباد مناطقی از استان لرستان هستند که از هفته گذشته جزو نقاط بحرانی استان معرفی شده بودند و با توجه به حجم بارندگی‌ها و با توجه به مکان قرارگیری شهرستان دورود در میان دو رود «تیره» و «ماربره» که علت نامگذاری این شهرستان هم به همین دلیل است، خطر زیادی آن را تهدید می‌کرد. حجم آب دورود از طرفی به دلیل سرشاخه‌های آبی که وارد رود تیره می‌شود و از طرف دیگر، پر شدن سد مروک و احتمال سرریز شدن آن، اضطرابی را بین مسؤولان این شهرستان ایجاد کرده بود که مبادا در کنار بارندگی‌های سیل‌آسای منطقه، سرریز شدن این سد هم مزید بر علت شده و و آب مازاد آن وارد منازل اهالی شهرستان شود.
6 روز 6 ساعت خواب بهاری، فرماندار دورود با اشاره به همکاری‌هایی که با او در مدیریت این بحران شده، می‌گوید: در شش روزی که گذشت، تیم بحران و ستاد مدیریت بحران شهرستان خیلی زحمت کشیدند و با برنامه‌ریزی‌های شبانه‌روزی توانستند وضعیت را کنترل کنند. این تیم‌ها شاید در طول شش شبانه‌روز، شش ساعت نخوابیده باشند و مدام به‌دنبال رفع مشکلات، موانع و مدیریت اوضاع بحرانی منطقه بودند. ما یکشنبه و دوشنبه حجم آب زیادی داشتیم و هر لحظه به سرریز رودخانه اضافه می‌شد و همین امر نگرانی ما را مضاعف می‌کرد. در این شرایط، محله‌های مختلفی در شهرستان دچار آبگرفتگی شدند. او ادامه می‌دهد: علاوه بر سیلاب، آوار و ریزش‌های زمین را در حجم زیاد داریم که این رانش‌ها باعث قطع ارتباط بین روستاها شده است. خسارت‌های زیادی به باغات، کشاورزی، شیلات، راه‌ها و پل‌های روستایی وارد و در حال حاضر با همکاری شبانه‌روزی نیروهای بسیج‌، هلال‌احمر و سپاه آب منازل تخلیه شده است و با کمک خداوند و تمهیدات و کمکی که انجام شد تلفات جانی نداشته‌ایم. تا روز جمعه تخلیه آب از پنج محله آب‌گرفته دورود در حال انجام است و علاوه بر این، برق و گاز هم وصل شده و تنها راه‌های ارتباطی بین برخی روستاها به‌دلیل رانش زمین و سیل مسدود است. اما تیم ارزیاب بنیاد مسکن به نوبت منازل را ارزیابی و خسارت‌ها را برآورد می‌کنند.
استرس‌های روزهای بحران
بهاری می‌افزاید: «خدا به ما خیلی کمک کرد. من پیام‌های مختلفی در این مدت و در کانال‌ها و فضای مجازی دریافت کرده‌ام که چقدر تعریف کرده‌اند. پیش از وقوع سیل، اعلام کرده بودند که دورود در معرض سیل قرار دارد ولی به یاری خدا و با دسته‌بندی‌ها و تیم‌بندی‌های صورت‌گرفته و اطلاع‌رسانی‌ها توانستیم این شرایط را بگذرانیم و کنترل کنیم. ما از سه روز قبل از وقوع سیلاب با بلندگو اطلاع‌رسانی می‌کردیم؛ در می‌زدیم و حتی اطلاعیه بین مردم پخش می‌کردیم که وسایلتان را جمع‌آوری کنید، در منازل نباشید، اسکان اضطراری آماده کرده و اطلاعیه پخش کردیم و آدرس اسکان‌های اضطراری را در تمام شهرستان با بنر یا در فضای مجازی پخش کردیم تا همه افراد به نوعی از شرایط بحرانی پیش‌رو آگاه شوند و مردم مطلع باشند که موقع ترک منازلشان در کجا می‌توانند اقامت داشته باشند.» فرماندار دورود در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند: «با انجام این اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع سیلاب، توانستیم مانع از خسارت‌های جانی شویم و خسارت‌های مالی هم به دنبال ورود سیل به منازل مسکونی امری طبیعی است. بیشتر افراد وسایلشان را جابه‌جا می‌کردند و حتی یک روز قبل از عید شاهد بودیم که روی ماشین‌ها مملو از مبلمانی بود که جابه‌جا می‌کردند یا به منزل اقوام می‌بردند یا به طبقات بالای ساختمان منتقل می‌کردند تا آسیب نبینند. تیم‌بندی‌های انجام شده شامل جداسازی تیم ستاد اسکان و سایر تیم‌ها کمک زیادی به مدیریت اوضاع کرد.»
حرف و حدیث‌های مدیریت زنانه
همیشه وقتی پای یک زن به یک جایگاه مهم باز می‌شود، شاید عده‌ای تصور کنند از پس آن برنمی‌آید و ممکن است خلل‌هایی در کارش وارد شود، اما بهاری معتقد است شاید ابتدا برخی این تصور را داشتند اما در حال حاضر همه رضایت دارند. با توجه به بروز شرایط بحرانی که داشتیم و اقدامات خوبی که انجام شد، خیلی‌ها باور نمی‌کردند یک خانم بتواند در شهری که جزو نقاط قرمز استان است، مدیریت کند اما حالا همه بر این باورند که این کار به‌خوبی انجام شده و مدیریت خوبی صورت گرفته است و این را می‌توان از پیام‌ها و واکنش‌های مثبت مردم دورود مشاهده کرد.
​​​​​​​کمک‌های شخصی و لوازم بهداشتی زنانه
یکی از مواردی که بخصوص در فضای مجازی درباره کمک های مردمی عنوان می شود تهیه وسایل بهداشتی برای زنان است، بهاری درباره این موضوع تاکید می‌کند که مردم بهتر است از کمک‌های شخصی و تهیه کالا پرهیز کنند و از طریق هلال احمر کمک های خود را ارسال کنند تا نظام مندتر به دست مردم حادثه دیده برسد. اگرچه بیش از هر چیز در مناطق سیل زده لرستان از جمله پل دختر به لوازم بهداشتی بانوان، پوشک بچه، آب و مواد غذایی کنسروشده نیاز است.

http://www.banounews.ir/fa/News/149617/مهار-سیل-با-مهارت-زنانه
بستن   چاپ