آریا بانو
درس‌هایی از مراحل انتشار اولین تصویر یک سیاهچاله که به درد زندگی‌مان می‌خورد
سه شنبه 27 فروردين 1398 - 15:04:02
آریا بانو -
درس‌هایی از مراحل انتشار اولین تصویر یک سیاهچاله که به درد زندگی‌مان می‌خورد
k ٢.٤
٠
خراسان / هفته گذشته انتشار اولین تصاویر از سیاهچاله فضایی، دنیای نجوم را وارد دوران جدیدی کرد که روز گذشته، پرونده‌ای در صفحه اول زندگی سلام در همین باره کار شد. اما آیا این تنها به معنی تغییری اساسی در دنیای نجوم است یا بخش‌های دیگری نیز می‌توانند از این رویداد شگفت‌انگیز، درس گیرند و وارد فضای جدید شوند؟
وقتی مسیر مستقیم بن‌بست است
«کیتی بومن» دختری 29 ساله است که شش سالی می‌شود در بخش کدنویسی این پروژه مشغول به کار است. او در سال 2016 در یک سخنرانی درباره روند کار این پروژه و نقش خودش توضیحاتی می‌دهد. او می‌گوید برای دستیابی به تصویری از یک سیاهچاله ما نیاز به تلسکوپی قوی و بسیار بزرگ یعنی تلسکوپی به اندازه خود زمین داریم و می‌دانیم که دستیابی به چنین تلسکوپی غیرممکن است. اما این غیرممکن بودن، در عوض دست برداشتن از ایده اولیه، محققان را به فکر مسیری متفاوت می‌اندازد. آن‌ها برای این منظور تصمیم می‌گیرند از اطلاعات چندین تلسکوپ و ترکیب این داده‌ها با هم استفاده کنند. هر کدام از این تلسکوپ‌ها در یک بازه زمانی مشخص، از بخشی از سیاهچاله و بر مبنای یک زمان‌بندی دقیق تصویر گرفته‌اند. در مرحله بعد این تصاویر باید مانند قطعات پازل کنار هم قرار می‌گرفت تا تصویری واحد به دست آید. این جا جایی بود که کیتی و همکارانش وارد شدند. بخش آن‌ها وظیفه داشت، الگوریتم‌هایی استخراج کند تا به مدد آن‌ها، این تصاویر متعدد به درستی کنار هم قرار بگیرد. این کار البته نه توسط تنها «کیتی» و نه توسط تنها یک الگوریتم که توسط گروهی متشکل از نزدیک به 200 محقق و به مدد گروهی از الگوریتم‌ها عملی شده است.
حل مشکل به شیوه «کیتی»
حالا ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که اگر ده سال قبل کسی از عملی شدن آن حرف می‌زد، حرفش را خیالبافی در نظر می‌گرفتیم اما اکنون به مدد پیشرفت فناوری، در کنار یک کار تیمی گسترده و البته ایده‌ای خلاق چنین نتیجه‌ای رقم خورده است. شاید کمتر کسی از ما به دنبال طی مسیری مشابه «کیتی» در زمینه فناوری اطلاعات و کدنویسی‌های رایانه‌ای باشد اما به طور قطع بسیاری از ما در زندگی با مسائل دشواری روبه‌رو می‌شویم که حل آن‌ها در نظر اول دشوار یا حتی محال است. شاید بد نباشد یادمان باشد برای رسیدن به یک هدف، ولو هدفی بسیار بزرگ، همیشه بیش از یک مسیر وجود دارد، پس ناامید نشویم و برای یافتن راهی جدید، تلاش‌مان را افزایش دهیم. در کنار آن یادمان باشد کارهای خیلی بزرگ هیچ وقت نمی‌تواند تنها توسط یک نفر به سرانجام برسد، در این وضعیت تنها مشارکت افراد مختلف و یک کار گروهی حساب شده می‌‌تواند این گره کور را باز کند.
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس ارشد مشاوره

http://www.banounews.ir/fa/News/149627/درس‌هایی-از-مراحل-انتشار-اولین-تصویر-یک-سیاهچاله-که-به-درد-زندگی‌مان-می‌خورد
بستن   چاپ