آریا بانو
افزایش تمرکز کودکان با 20 دقیقه حضور در طبیعت
سه شنبه 27 فروردين 1398 - 15:05:07
آریا بانو -
افزایش تمرکز کودکان با 20 دقیقه حضور در طبیعت
١٣١
٠
خراسان / بر اساس جدیدترین آمارهای سازمان جهانی بهداشت، دو سوم والدین برای بازی با کودکان‌شان زمان نمی‌گذارند و اغلب اوقات فراغت خود را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی صرف می‌کنند.
در همین باره و بر اساس پژوهش انجام شده در ایتالیا روی بیش از هزار کودک، نتایج جالبی درباره تاثیر حضور کودکان در طبیعت منتشر شده است که در ادامه مطلب خواهید خواند.
دلایل افزایش تمرکز کودکان با حضور در طبیعت
به گزارش ایسنا، سطح توجه و تمرکز کودکان با 20 دقیقه ماندن در طبیعت افزایش می یابد زیرا محیط زیست غنی، تجربه‌های جدیدی را که از نظر اجتماعی، فیزیکی، شناختی و تعامل حسی موثر هستند، ارائه می‌دهد.
همچنین دو مدار مهم مغزی در سیستم لیمبیک مغز که روی ترشح هورمون‌های شادی آور از جمله اکسی توسین و دوپامین تاثیر دارند با حضور در طبیعت فعال‌تر می‌شوند. باتوجه به نتایج این پژوهش، محققان تاکید کردند که تعطیلات و آخر هفته‌ها، فرصت مناسبی است تا والدین زمان بیشتری را در خانه و در کنار فرزندان خود صرف کنند. گذران وقت والدین با کودکان‌شان پیام‌های خوبی مانند «تو مهم هستی»، «والدین‌ات به تو توجه می کنند»، «تو باارزشی» و ... را به آنان منتقل می‌کند که همه این‌ها بر اعتماد به نفس کودک تاثیرگذار است.
توصیه‌ای به والدین
بعضی والدین تحت تاثیر ترندهای اجتماعی یا برای ساکت نگه داشتن، کودکان خود را به استفاده از تبلت‌ها و اینترنت عادت می‌دهند. والدین باید برای کنترل زمان استفاده از لوازم الکترونیک و گذراندن وقت بیشتر با کودکان خود برنامه‌ریزی داشته باشند که اولین مسئله محدودسازی زمان استفاده از فضای مجازی است. آنان باید قوانین مشخصی مانند مدت زمان مشخص برای استفاده از تبلت، استفاده نکردن از تلفن همراه و تبلت نیم ساعت قبل از خواب و در مهمانی‌ها و هنگام صرف وعده‌های غذایی را برای استفاده از اینترنت وضع کنند و در اجرای این قوانین قاطع باشند.
نرم افزارها و اپلیکیشن‌های متعددی برای مدیریت و محدودسازی تلفن همراه وجود دارد. والدین باید فعالیت‌های تفریحی جایگزین را به کودکان ‌شان عرضه کنند. آنان باید سعی کنند الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند زمانی‌که والدین به طور مداوم از تلفن همراه خود استفاده کنند نباید انتظار داشته باشند فرزندانشان این‌گونه عمل نکنند.
همچنین در روزهای تعطیل که کودکان بیشتر اوقات در خانه حضور دارند والدین ساعت استفاده از تبلت را مدام به تعویق بیندازند و آن‌ها را به بازی‌های سنتی و طبیعت‌گردی تشویق کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/149643/افزایش-تمرکز-کودکان-با-20-دقیقه-حضور-در-طبیعت
بستن   چاپ