آریا بانو
دیوار چین دروازه ورود زنان وزنه بردار ایرانی به المپیک
چهارشنبه 28 فروردين 1398 - 08:41:17
آریا بانو - تهران - پیکارهای وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در حالی از 29 فروردین در چین آغاز می شود که برای نخستین مرتبه تیم ملی زنان ایران نیز در آن شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، چهل و هشتمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا که یکی از مراحل گزینشی و کسب سهمیه المپیک2020توکیو به حساب می آید، 18 تا 28 آپریل (29 فروردین تا 8 اردیبهشت) به میزبانی شهر نانگبو کشور چین برگزار می‌شود.
تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان ایران برای نخستین مرتبه با 7 وزنه برداری در این پیکارها حضور خواهد یافت.
نخستین تیم تاریخ وزنه برداری بانوان ایران اردیبهشت ماه سال گذشته در پیکارهای قهرمانی نوجوانان آسیا در شهر اورگنج ازبکستان حضور یافت.
تابوی حضور بانوان وزنه برداری ایران به طور حتم در ازبکستان شکسته شد و شیرزنان ایرانی نشان دادند که در همه رشته ها و با حفظ حجاب و پوشش اسلامی، هیچ محدودیتی برای حضور در میادین ورزشی ندارند و همچون مردان می توانند در این عرصه برای کشورمان مدال آوری کنند.
حضور بانوان وزنه بردار ایران در ازبکستان به نوعی، ابراز وجود دختران ایرانی به جهانیان برای مبارزه با پولاد سرد بود و برای رسیدن به موفقیت ها در عرصه آسیایی، جهانی و در نهایت المپیک، کار بسیار دشوار و سختی را پیش رو خواهند داشت و فدراسیون وزنه برداری می بایست در اولین فرصت به فکر استخدام مربیان با تجربه و کار آزموده باشد تا با داشتن اختیارات کامل، ضمن شناسایی استعدادهای درخشان از نظر رکوردی و به خصوص مقوله بدنسازی، تحولی اساسی در وزنه برداری بانوان ایران ایجاد کند.
تیم دختران ایران سال گذشته در ازبکستان و در نخستین حضور بین المللی خود با کسب 234 امتیاز در رده نهم نوجوانان آسیا قرار گرفت که در بخش انفرادی پارمیدا محمودیان (دسته 58 کیلوگرم) با مجموع 102 کیلوگرم ششم شد، الناز باجلانی (دسته 63 کیلوگرم) با مجموع 143 کیلوگرم در مکان پنجم قرار گرفت، مهدیه کلالی (دسته 69 کیلوگرم) با مجموع 102 کیلوگرم به مقام هشتم رسید و در نهایت سیده نرگس میرزکی (دسته به اضافه 75 کیلوگرم) در مجموع 109 کیلوگرم در مکان هفتم ایستاد.
حال به غیر از اهمیت حضور تیم ملی وزنه برداری زنان ایران در رقابت های قهرمانی بزرگسالان آسیا، این موضوع می تواند مقدمه ای برای افتخار آفرینی آنان در میادین جهانی و المپیک در آینده باشد.
براساس اعلام فدراسیون بین المللی وزنه برداری، بانوان ایران در بازی های المپیک 2020 توکیو 2 سهمیه دارد. البته این سهمیه ها پس از حضور نمایندگان ایران در رقابت های قاره ای، جهانی و گزینشی المپیک باید کسب شود و به همین دلیل با توجه به کاهش سهمیه مردان به 2 سهمیه، فدراسیون برای کسب سهمیه بانوان و حضور در بازی های المپیک 2020 که می تواند تجربه گرانبهایی برای بانوان وزنه بردار باشد، برنامه ریزی کند، تا قدم های اساسی برای پیشرفت بانوان کشورمان در این رشته مهیا شود.
اعزام تیم ملی وزنه برداری زنان ایران به رقابت های قهرمانی آسیا به دلیل حضور در نخستین مسابقه گزینشی المپیک اهمیت زیادی دارد و می تواند نقطه آغاز موفقیت وزنه برداران در این عرصه و دروازه ورود زنان وزنه بردار ایرانی به المپیک باشد. موضوعی که «بهار بهرامی» نایب رییس زنان این فدراسیون درباره آن گفت: ملی پوشان 29 فروردین به مسابقات قهرمانی وزنه برداری 2019 آسیا اعزام می شوند. این رقابت ها تا هشتم اردیبهشت در چین ادامه دارد.
وی بیان کرد: زنان وزنه بردار در آخرین اردوی خود از پنجم فروردین حضور یافتند و این اردو به صورت پیوسته تا زمان اعزام ادامه دارد. در میان هفت وزنه بردار اعزامی، یک ورزشکار رده سنی نوجوانان نیز حضور دارد که قابلیت بالایی برای مدال آوری دارد.
بهرامی در خصوص کسب سهمیه بازی های المپیک 2020 اظهار داشت: هدف از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا کسب سهمیه بازی های المپیک 2020 (توکیو) است. وزنه برداری زنان ایران 2 سهمیه در بازی های المپیک دارد و برای بدست آوردن آن بخش فنی فدراسیون برنامه های بسیاری را برای ملی پوشان در نظر گرفته اند.
نایب رییس بانوان فدراسیون وزنه برداری افزود: با هماهنگی های لازم با آکادمی ملی المپیک و فدراسیون پزشکی - ورزشی، تست آمادگی جسمانی و پزشکی از ملی پوشان گرفته شد. در نظر داریم تا این برنامه را در اردوها برای ملی پوشان نوجوان و جوان اجرا کنیم.
بهرامی خاطر نشان کرد: تیم وزنه برداری دختران در رده سنی جوانان خرداد به رقابت های قهرمانی جهان در فیجی و تیم نوجوانان به مسابقات قهرمانی آسیا که آبان ماه در تایلند برگزار می شود، اعزام خواهند شد. در کنار این رقابت ها، مسابقات دیگری نیز هست و باید ببینیم آیا ملی پوشان شرایط حضور را دارند یا خیر؛ چرا که همه چیز بستگی به رکوردهای آنان دارد.
وی همچنین در خصوص زیرساخت های این رشته ورزشی یادآور شد: در استان ها امکانات و زیرساخت های لازم برای بانوان وجود ندارد. با توجه به کمبود اعتبارات برای توسعه زیرساخت های وزنه برداری در سطح استان ها برای زنان، شرایط تمرین برای آنان به طور کامل موجود نیست. برای مثال اکنون مجبور هستند با میل هالترهای مربوط به وزنه برداری مردان تمرین کنند که مقداری برای آنان خطرساز است.
بهرامی ادامه داد: با کمک «زهرا موسوی» سرپرست معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان قرار است زیرساخت های لازم برای ملی پوشان فراهم شود تا هنگامی که به شهر خود بازمی گردند با کمبود امکانات مواجه نشوند و تمرینات آنان به صورت مستمر ادامه یابد.
وی درباره استخدام مربی خارجی نیز گفت: اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در زمینه مالی کمک کنند می توانیم مربی خارجی بیاوریم تا مربیان ایرانی نیز در کنار آنان آموزش ببیند و تجربیات خود را بالا ببرند. اکنون با اجرای برنامه های آموزشی، سطح مربیان خود را ارتقا می دهیم و به یقین با استعداد بالایی که دارند مربیان خوبی می شوند.
نایب رییس بانوان در پایان گفت: با برنامه ریزی وزارت ورزش، سال گذشته المپیاد استعدادیابی برگزار شد و امسال نیز این برنامه اجرا خواهد شد. استانها برنامه ریزی لازم را بر روی سنین پایه و نوجوانان آغاز کرده اند تا با شناسایی نخبگان این عرصه بتوانیم از آنان در اردوهای ملی بهره مند شویم.
ورزشی**9128**1067**

http://www.banounews.ir/fa/News/150315/دیوار-چین-دروازه-ورود-زنان-وزنه-بردار-ایرانی-به-المپیک
بستن   چاپ