آریا بانو
زوج های جوان و هفت خان هزینه های عروسی!
شنبه 31 فروردین 1398 - 10:08:13 AM
آریا بانو -

بیتوته / عروسی بگیریم یا نه؟ این سوالی است که جزو اولین چالش‌های زندگی مشترک بسیاری از زوج‌ها است و رسیدن به نقطه نظری مشترک
درباره‌ی گرفتن یا نگرفتن و همچنین نحوه‌ی برگزاری مراسم عروسی، می‌تواند جرقه اولین اختلاف‌ها و یا بالعکس، شروع عاشقانه یک زندگی مشترک باشد.
مراسم عروسی نمادی است که زن و شوهر آینده پیوند و تعهد خود را بصورت رسمی و عمومی اعلام و شبکه ارتباطات و پیوندهای اجتماعی خود را پیش از زندگی زناشویی محکم می‌کنند. اما این مراسم و بزرگی و زرق و برق آن چه تاثیری بر کیفیت زناشویی خواهد گذاشت؟
مراسم عروسی در واقع اعلام عمومی تصمیم جدی عروس و داماد است برای متعهد شدن به یکدیگر و شروع زندگی مشترکشان است و این مراسم به پی ریزی پایه های این تعهد، جنبه‌ای رسمی می دهد.
در این میان برخی معتقدند: هدف اصلی ازدواج و رفتن سر زندگی مشترک است؛ نه مراسم عروسی و زرق و برق و هزینه تراشی.
برخی دیگر هم معتقدند: ازدواج یکی از مهمترین اتفاق‌های زندگی هر کسی است و مگر چند بار در زندگی چنین موقعیتی پیش می‌آید. پس باید این مراسم به بهترین صورت ممکن برگزار شود. این افراد دوست دارند در این شب تمام اقوام و دوستانشان حضور داشته باشند و در یک شب با شکوه حسابی خوش بگذرانند.
آن‌ها بر این باورند که در آینده می‌توان پس انداز کرد و به خیلی از چیزهایی که می‌خواهند پول عروسی را به آن تعلق دهند رسید؛ اما دیگر نمی‌توان مراسم عروسی را برگزار کرد. و نگرفتن عروسی فقط می‌تواند به یک پشیمانی محض در آینده تبدیل شود.
براساس نتیجه یک تحقیق به تازگی در آمریکا منتشر شده، برگزاری مراسم ازدواج بر میزان رضایت از زندگی زناشویی تاثیر دارد و زوج‌هایی که این مراسم را به طور مفصل و با مهمانان بیشتر برگزار کرده‌اند، کیفیت ازدواجشان بالاتر از آنهایی بوده که مراسم خصوصی ساده گرفته یا اصلا مراسمی برگزار نکرده‌اند.
محققان استدلال کردند با برگزاری مراسم عمومی، زوج ها ثبات قدم بیشتری در پایبندی به تعهداتشان نشان می دهند چون سعی می کنند بین آنچه اعلام کرده اند و آنچه انجام می دهند مطابقت ایجاد کنند. شاید هم مهمانان بیشتر به معنای شاهدان بیشتر برای تعهدی است که عروس و داماد در این مراسم به هم می دهند.
علاوه بر این مراسم عروسی زمینه اجتماعی ازدواج را منعکس و آن را تقویت می کند و نشان می دهد که عروس و داماد خود شبکه اجتماعی محکمی دارند. با حضور دوستان و آشنایان و نزدیکان و بستگان شبکه حمایتی زوج ها پرورانده و به هم متصل می شود.
تعمیم دادن این یافته‌ها به ایران کار راحتی نیست..
تعمیم دادن این یافته‌ها به ایران کار راحتی نیست بویژه با توجه به سنت هایی مثل جهیزیه و مهریه. برگزاری مراسم عروسی با توجه به هزینه آن در برخی جوامع مانند ایران برای بسیاری از جوانان آسان نیست و حتی بعضی‌ها را از همان شروع زندگی گرفتار وام و قرض می‌شوند.
مراسم عروسی خانواده‌هایی را که تمکن مالی کمتری دارند به دام خریداران کلیه و نزول خورها می اندازد، زوج ها را به دوران طولانی عقد و نامزدی محکوم می‌کند و ملت را به بحران اجتماعی.
کاهش چشمگیر آمار ازدواج در ایران بجز بحران اقتصادی و تحولات جمعیتی، به سنگین بودن هزینه مراسم عقد و ازدواج و اهمیتی که برای آن قائل می‌شوند هم نسبت داده شده است.
پاسخ روانشناسان برای گرفتن یا نگرفتن ازدواج
شما برای رسیدن به این نقطه از زندگی تنها نبوده‌اید؛ بلکه خانواده و دوستان شما نیز در غم و شادی هماهتان بوده‌اند و در ادامه نیز همراهیتان می‌کنند. بنابر این بهتر است شروع زندگی مشترک را با آن‌ها جشن گرفته و این شادی را با آن‌ها سهیم شوید.
اینکه افرادی که دوستشان دارید و دوستتان دارند در یک شب پرخاطره از زندگیتان دورتان جمع شوند، حس خیلی خوبی است. خاطرات خوشی که در این مراسم برایتان رقم می‌خورد می‌تواند انرژی مثبت فوق‌العاده‌ای در زندگی مشترکتان باشد.
شادی شروع زندگی مشترکتان را با کسانی که دوستشان دارید و دوستتان دارند سهیم شوید
مراسم عروسی یک خواسته و آرزو است که اگر برگزار نشود ممکن است حسرتی شود برای زن و شوهر و حتی خانواده‌ها. اما نکته‌ای که در برگزاری این مراسم باید رعایت کنید، عدم کمال گرایی است.
برای برگزاری مراسم عروسی سطح توقعاتتان را پایین بیاورید. محقق ساختن تمام رویاهایی که در ذهن داشته‌اید، ممکن نیست. کمال گرایی باعث می‌شود خارج از توان خود هزینه کنید و در نهایت به رضایتی که فکر می‌کنید دست نمی‌یابید.
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سطح ‌مراسم عروسی، در نظر گفتن توانایی مالی‌تان است. پس با مدیریت صحیح هزینه‌ها مراسم عروسی را در حدی که باعث ضربه مالی نشود برگزار کنید.
تحقیقات مختلف نشان داده اند که دشواری های مالی (دشواری در تامین نیازهای پایه) به کیفیت ازدواج آسیب می زند، هم باعث اختلاف بین زوج می شود هم باعث می شود که آنها وقت کمتری با هم بگذرانند.
و البته افرادی را به مراسم دعوت کنید که از حضور آن‌ها خوشحال می‌شوید و به شما انرژی مثبتی منتقل می‌کنند.
برای برگزاری مراسم عروسی‌تان از دیگران راهنمایی و مشورت بگیرید و نظر آن‌را هم جویا شوید، اما در نهایت این مراسم ازدواج شما است و هم چیز باید بارضایت و میل شما و همسرتان باشد.
به دلیل فشار یا خواسته دیگران مجلس را به نحوی برگزار نکنید که این شب را فقط تحت فشارهای روحی یا عصبی بوده باشید و با به یاد آوردن آن از برگزاری این مراسم پشیمان شوید.
همچنین نحوه مدیریت اختلافات قبل از عروسی تاثیر زیادی در ازدواج موفق و شروع یک زندگی زناشویی موفق بین زوجین دارد و بهتر است سعی شود این اختلافات قبل از برگزاری مراسم عروسی مدیریت شود.
جوانانی که هزینه کردن برای مراسم عروسی را هدردادن پول می‌دانند..
جوانانی هستند که معتقدند که هزینه کردن برای مراسم و تجملات عروسی هدردادن پول است و ترجیح می‌دهند پول آن را خرج زندگی مشترکشان کنند.
ویژگی‌های زوجین مادی‌گرا
- جمع‌آوری مال و اموال در مرکز زندگی قرار دارد و هیچ چیز بر آن ارجح نیست.
- پول و اموال برای شادی و احساس رفاه و سعادت ضروری است.
- موفقیت در زندگی بر اساس دارایی بدست آمده قضاوت می شود.
مادی گرایی زوج ها باعث می شود که بیشتر وضعیت مالی خانواده را نامطلوب ارزیابی کنند. حتی بعضی محققان به این نتیجه رسیدند استرس مالی در بین زوج هایی که مشکل مالی ندارند از زوج هایی که واقعا مشکل مالی دارند می تواند بیشتر باشد.
از این رو نتیجه این بود که هم زن و هم شوهری که نگاه مادی به زندگی دارند در مقایسه با آنها که ندارند، کیفیت رابطه شان در تمام جنبه های یک رابطه پایین تر است. آنها رضایتشان از زندگی پایین است، دیگران برایشان کمتر اهمیت دارند، خودشیفه تر هستند، در رابطه مهارت زیادی ندارند و تعامل منفی بیشتری با هم دارند.
حتی اگر یکی از طرفین (فرقی نمی‌کند زن یا شوهر) نگاهی مادی به زندگی داشته باشد، کیفیت رابطه و رضایت از زندگی به نسبت زن و شوهرهای غیر مادی پایین‌تر است.

http://www.banounews.ir/fa/News/151008/زوج-های-جوان-و-هفت-خان-هزینه-های-عروسی!
بستن   چاپ