آریا بانو
توصیه‌های طلایی به بانوان بارداری که در مناطق سیل‌زده حضور دارند
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 21:33:59
آریا بانو -
توصیه‌های طلایی به بانوان بارداری که در مناطق سیل‌زده حضور دارند
٧٥٣
١
باشگاه خبرنگاران / کارشناسان به بانوان باردار یا بانوانی که صاحب فرزند نوزاد و خردسال هستند و درمنطقه‌ای زندگی می‌کنند که دچار بلایای طبیعی شده است توصیه‌های طلایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و حفظ سلامت خود و فرزندانشان دارند.
همیشه با احتمال اینکه امکان دارد در آینده در منطقه محل زندگی شما بلایای طبیعی روی دهد جعبه کمک‌های اولیه شامل لباس، دارو، مواد خوراکی، دفترچه‌های بیمه و مواردی از این دست را آماده داشته باشید تا درصورت نیاز به ترک فوری محل بتوانید به سرعت آماده شوید.
در صورتی که باردار هستید پس از انتقال به مکان ایمن با متخصصان پزشکی و ارائه دهندگان خدمات درمانی تماس بگیرید به ویژه اگر سابقه عارضه‌های حین بارداری، چون فشارخون بالا، مسمومیت حاملگی، تهوع، خونریزی، دیابت بارداری و مشکل‌های قلبی عروقی دارید یا در اواخر دوران بارداری هستید و زمان زایمان شما نزدیک است یا در حین انتقال به مناطق امن دچار آسیب به شکم یا خوردن مواد خوراکی و نوشیدنی ناسالم شده‌اید.
بانوان باردار که دچار مشکل و بیماری هستند در زمان بروز بلایای طبیعی به وسیله نیرو‌های امدادی به بیمارستان و مراکز درمانی درمناطق خارج از محل دچار سانحه منتقل می‌شوند.

در زمان انتقال به مراکز درمانی لیستی از شماره تلفن‌های ضروری از جمله شماره تلفن همسر، اعضای خانواده، شماره دفترچه بیمه و شماره تلفن و نام پزشک خود را در اختیار نیرو‌های امدادی قرار دهید تا در صورت نیاز با آنها تماس گرفته شود.
با توجه به قطع بودن برق به طور معمول درساعت‌های اولیه بروز بلایای طبیعی و ناتوانی در شارژ تلفن همراه، شماره تلفن‌های ضروری را بر روی یک کاغذ بنویسید و همراه لیستی از دارو‌هایی که استفاده می‌کنید و گروه خونی تان به همراه خود داشته باشید تا امدادگران بتوانند کمک رسانی لازم به شما را انجام دهند.
پس از بلایای طبیعی امکان بروز بیماری‌های واگیر از جمله بیماری‌های انگلی، تنفسی و ویروسی وجود دارد و به طور معمول در این مناطق واکسیناسیون انجام می‌شود؛ درصورت نیاز به تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه کنید. دفترچه واکسیناسیون کودکان خود را همیشه همراه داشته باشید تا درزمان مورد نیاز تزریق یا مصرف خوراکی واکسن برای آن‌ها انجام شود.
در زمان بروز فاجعه‌هایی، چون سیل، زلزله، توفان و آتش فشان زنان باردار به دلیل وضعیت جسمانی ویژه خود دچار استرس فراوان می‌شوند که در نتیجه آن امکان بروز مشکل‌هایی، چون سقط جنین و زایمان زودهنگام وجود دارد؛ حفظ خونسردی و انتقال به مناطق امن و توجه به وضعیت جسمانی بدن می‌تواند به مادر و تیم پزشکی امکان مناسبی درباره ادامه بارداری بدهد.

مسمومیت با آب یا مواد خوراکی یکی از خطر‌های بسیارجدی برای سلامت افراد به ویژه مادران باردار ساکن درمناطق آسیب زده است که می‌تواند سبب سقط جنین و زایمان زودرس یا حتی خطرمرگ درآن‌ها شود.
تنها از منابع آب و خوراک سالم استفاده کنید و درصورت مشاهده علامت‌هایی، چون سرگیجه، تب، تهوع، قرمز شدن رنگ پوست، افزایش ضربان قلب، سردرد و احساس درد شکمی به مراکز امدادی مراجعه کنید.
یکی از مشکل‌های شایع درمناطق آسیب دیده قطع آب آشامیدنی شهری و آسیب به فاضلاب است؛ در دسترس نبودن سیستم دفع فاضلاب مناسب می‌تواند سبب ایجاد عفونت مجاری ادرار به ویژه دربانوان و کودکان شود؛ کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان به مناطق ایمن منتقل شوند که دارای سیستم دفع فاضلاب بهداشتی است زیرا بروز عفونت مجاری ادرار در بانوان می‌تواند سبب تب و سقط جنین شود.
در صورتی که صاحب فرزند نوزاد هستید و کودک با بطری شیرخشک تغذیه می‌شود هرگز از آبی غیر از آب نوشیدنی سالم یا آب معدنی بهداشتی برای تهیه شیر استفاده نکنید و حتماً بطری شیر و دیگر وسایل مورد نیاز کودک را پیش از استفاده در آب سالم بجوشانید تا نوزاد دچارخطر ورود میکروب و باکتری به بدنش نشود.
اگر نوزاد درمنطقه دچار سیل بوده و مقداری از آب آلوده همراه با سیل را نوشیده است به سرعت او را به مراکز درمانی انتقال دهید. برای حرکت در گل و لای باقیمانده از سیل حتماً از چکمه‌های بلند استفاده کنید و درصورتی که چکمه پاره شد آن را تعویض کنید. همچنین پای خود را همواره خشک نگه دارید، زیرا رطوب پا درون کفش یا چکمه می‌تواند سبب بروز عفونت قارچی و آسیب‌های ناشی از آن شود.
در زمان حرکت درمناطق آسیب دیده از ماسک استفاده کنید و دستکش به دست داشته باشید.
تا بازگشت به وضعیت عادی درمناطق آسیب زده و شروع ساخت و ساز‌ها و انجام تعمیرات نومادران امکان دارد دچار مشکل هایی چون افسردگی پس از زایمان شوند.
افسردگی پس از زایمان دربرخی از بانوان به دلایلی چون استرس و اندوه، احساس نادیده گرفته شدن و برهم خوردن تعادل هورمونی روی می‌دهد؛ این اختلال می‌تواند سبب آسیب به روابط بین مادر ونوزاد و بروز بیماری افسردگی در مادر شود.
مشاوره با کارشناس روانشناسی، مثبت اندیشی و مراقبت دقیق از نوزاد و تقسیم وظایف با دیگر اعضای خانواده برای نگهداری از عضو جدید خانواده می‌تواند سبب بهبود سلامت روانی مادر شود.

چنانچه امدادگران پایان بحران در منطقه محل زندگی شما را اعلام کردند و به محل زندگی و خانه خود بازگشتید در صورتی که باردار هستید رعایت این موارد ضروری است.
از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و برای تعمیر و بازگرداندن وسایل به محل اصلی خود از اعضای خانواده و دوستان کمک بگیرید.
مراقب سقوط از پله و یا عبور از مناطق دچار آوار و فروریختگی باشید؛ برای جلوگیری از بروز خطر برق گرفتگی از نزدیک شدن به سیم‌های الکتریکی یا وسایل برقی خودداری کنید به ویژه اگر در روی زمین آب جمع شده باشد.

سیل می‌تواند سبب رشد انواع میکروب و باکتری بر روی وسایل شود بدون دستکش به آن‌ها دست نزنید و از اعضای خانواده برای پاکیزه کردن محل زندگی کمک بگیرید.
پس از انتقال به مناطق ایمن به رژیم خوراکی، ساعت خواب، مراجعه منظم به پزشک، انجام آزمایش‌های غربالگری و ورزش خود اهمیت دهید تا فرزند خود را در زمان مناسب و با سلامت به دنیا آورید.

http://www.banounews.ir/fa/News/151464/توصیه‌های-طلایی-به-بانوان-بارداری-که-در-مناطق-سیل‌زده-حضور-دارند
بستن   چاپ