آریا بانو
تأثير آشپزي طولاني مدت در بروز سکته و بيماري‌هاي قلبي
سه شنبه 2 دي 1393 - 12:59:15 PM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
پخت و پز غذا برخلاف تصورات قبلي، چندان هم براي سلامتي مفيد نيست و حتي مي‌تواند با عوارض جدي نيز همراه باشد.

 محققان دانشگاه راش در شيکاگو در تحقيقات 14 ساله خود دريافته‌اند، زنان هرچه زمان بيشتري را براي آماده کردن غذا صرف کنند، با مشکلات سلامتي بيشتري مواجه خواهند شد؛ اين نتايج با پيام‌هاي بهداشتي که مردم را به استفاده از غذاهاي خانگي به جاي مصرف غذاهاي آماده تشويق مي‌کنند، در تضاد است.

 محققان عنوان مي‌کنند که غذاهاي خانگي صرفا بدليل پخته شدن در خانه نمي‌توانند سالم باشند، چراکه سرآشپزهاي خانگي در اغلب موارد از مواد ناسالم مانند کره و نمک بيش از اندازه استفاده مي‌کنند.

 در اين تحقيق، داده‌هاي جمع‌آوري شده از دو هزار و 755 زن در دهه هاي 40، 50 و 60 طي مدت 14 سال مورد بررسي دقيق قرار گرفت.

 اين اطلاعات شامل مدت زمان صرف شده براي پخت غذا و نتايج سالانه آزمايش پزشکي براي سندرم متابوليک بود؛ افرادي که از پنج عامل خطر داراي سه عامل باشند، در معرض خطر بالاي ابتلا به بيماري هاي قلبي و سکته قرار دارند و علائم هشداردهنده شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقي هستند.

 زناني که مدت زمان زيادي را براي پخت و پز غذا صرف مي‌کنند، بيشتر در معرض سندرم متابوليک قرار دارند؛ برعکس زناني که زمان کمتري را براي پخت غذا صرف مي‌کنند، با مشکلات سلامت کمتري مواجه مي‌شوند.

 به گفته محققان، در طي سه تا چهار دهه گذشته نسبت مواد غذايي که در خانه آماده مي‌شود، کاهش يافته و شيوع چاقي افزايش پيدا کرده است؛ به همين علت محققان توصيه مي‌کنند که افراد به جاي استفاده از غذاهاي آماده و فست فود از غذاهاي خانگي استفاده کنند تا از اپيدمي چاقي و عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي و ديابت بکاهند.

 با اين حال نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد که صرف زمان زياد براي پخت غذا در خانه نيز به افزايش عوامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت کمک مي‌کند؛ درحقيقت مدت زمان صرف شده براي پخت غذا با خطر ابتلا به بيماري قلبي و سکته در ارتباط است.


http://www.banounews.ir/fa/News/1519/تأثير-آشپزي-طولاني-مدت-در-بروز-سکته-و-بيماري‌هاي-قلبي
بستن   چاپ