آریا بانو
چگونه به افزایش اعتماد به نفس کودک خود کمک کنیم؟
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 15:29:19
آریا بانو -
چگونه به افزایش اعتماد به نفس کودک خود کمک کنیم؟
١٤
٠
باشگاه خبرنگاران / یک روانشناس گفت: یکی از راه‌های ساده و در عین حال بسیار مهم در شکل گیری اعتماد به نفس کودک، تماشای بازی او است.
ماندانا رکنی روانشناس و مشاور خانواده، در خصوص افزایش اعتماد به نفس کودکان اظهار کرد: در دنیای پر چالش امروز، اعتماد به نفس بالا، سلاحی لازم و ضروری در دستان کودک است. اعتماد به نفس از حس شایستگی حاصل می‌شود و کودکانی که احساس خوبی در مورد خود دارند، راحت‌تر می‌توانند با مشکلات محیط اطراف مقابله کنند.
رکنی بیان کرد: برای تقویت اعتماد به نفس در کودک لازم است والدین همواره او را همان طور که هست، مورد پذیرش قرار داده و به صورت نامشروط عشق و علاقه خود را به وی ابراز کنند.
وی افزود: دادن مسئولیت‌های کوچک و بزرگ، در حد توان کودک، می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس کودکان داشته باشد.
این روانشناس تصریح کرد: باید به کودک روش انجام کار‌ها را یاد داد و بعد از او خواست آن‌ها را انجام دهد. وقتی والدین به فرزندشان کاری را آموزش دادند، دیگر نباید خودشان آن را انجام دهند، ایجاد فرصت برای کودک جهت انجام کار‌های جدید و یا فراگیری مهارت‌های جدید و در ادامه تشویق او، یکی از راه‌های مفید جهت افزایش اعتماد به نفس در کودک می‌باشد رفتار‌های مثبت و واقعی را نیز باید در کودک پیدا کرده و آن‌ها را برجسته و تشویق کرد.
رکنی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های ساده و در عین حال بسیار مهم در شکل گیری اعتماد به نفس کودک، تماشای بازی او است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود والدین روزانه چند دقیقه را به تماشای بازی یا سایر فعالیت‌های کودک خود اختصاص دهند. توجه به آنچه که کودک انجام می‌دهد، به او احساس ارزشمندی می‌دهد چنانچه در حین بازی یا در انجام کار‌های دیگر، برای کودک مشکلی به وجود آمد، باید به کودک فرصت داد تا خودش به دنبال راه حل بگردد و راه حل‌های متفاوتی را امتحان کند.
وی افزود: با این کار کودکان شیوه‌های حل مسئله را می‌آموزند و اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنند، بنابراین زمانی که مشکل کوچکی برای کودک ایجاد میشود، نباید با عجله برای حل مشکل اقدام شود، بلکه با حفظ آرامش و هدایت کودک در جهت پیدا کردن راه حل، باید به او اجازه داد تا خودش راه حلی برای آن مسئله پیدا کند؛ به این ترتیب او می فهمد خودش توانایی برطرف کردن مشکلات زندگی را دارد و می‌تواند به تنهایی با آن‌ها مقابله کند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: در مورد قوانینی که برای کودک وضع می‌شود، باید دقت کرد و قوانین سختی که کودک از پس آن‌ها برنیاید باعث کاهش اعتماد به نفس و افسردگی کودک می‌شود بنابراین توقعات و انتظارات بی‌مورد و بیش از حد، مقایسه کردن کودک با دیگران و برچسب زدن به کودک نیز منجر به کاهش اعتماد به نفس در او می‌شود.
وی گفت: چنانچه والدین میخواهند فرزندانی با اعتماد به نفس بالا داشته باشند، در چنین مواردی حتی در هنگام خشم و عصبانیت باید خود را کنترل کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/152750/چگونه-به-افزایش-اعتماد-به-نفس-کودک-خود-کمک-کنیم؟
بستن   چاپ