آریا بانو
فراسوی مشکلات دو و میدانی زنان
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 - 10:59:07
آریا بانو - تهران - زنان دو و میدانی کار در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا مقام بالایی کسب نکردند؛ هرکدام از آنها به نحوی با مشکلات بسیار مانند نداشتن مربی خوب و تجهیزات مناسب روبرو هستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بیست وسومین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا در حالی برگزار شد که زنان دو و میدانی کار ایرانی نتوانستند مدالی را در این رقابت ها کسب کنند.
شهلا محمودی، ژاله کاردان، الناز کمپانی، تکتم دستاربندان و مهسا میرزا طبیبی دو و میدانی کاران اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی آسیا بودند که همه آنها برای نخستین بار حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌کردند.
دستاربندان در دوی 800 متر، محمودی در دوی 400 متر بامانع و الناز کمپانی در دوی 100 متر بامانع در همان مرحله مقدماتی حذف شدند. میرزاطبیبی هم در ماده پرش با نیزه با سه خطا در مانع 3.80 متر از دور رقابت‌ها کنار رفت. کاردان در پرتاب دیسک بین هشت نفر هفتم شد و دستاربندان در دوی 1500 متر بین 18 نفر در رده پانزدهم ایستاد.
سه نفر از این ورزشکاران پیش از این در فروردین 98 در مسابقات انتخابی رکورد ملی را جا به جا کردند.
پیش از این دستاربندان در مسابقات دو و میدانی نوجوانان آسیا و رقابت‌های انتخابی المپیک جوانان شرکت کرده بود. کاردان نیز در سالهای گذشته در تورنمنت قزاقستان در پرتاب دیسک شرکت کرد و رکورد زد. همچنین کمپانی سابقه حضور در مسابقات داخل سالن قطر را دارد. میرزا طبیبی نیز در تورنمنت ترکیه شرکت و رکورد ملی خود را جا به جا کرد. محمودی تنها دو و میدانی کاری است که پیش از رقابت های قهرمانی آسیا، در مسابقات بین المللی حضور نداشته است.
اما هر کدام از این ورزشکاران به نوعی با مشکلاتی مواجه هستند. چنانچه میرزاطبیبی نیزه مناسب در مسابقات آسیایی نداشت. موضوعی که برای یک ورزشکار پرش با نیزه برای کسب رکورد بالا بسیار اهمیت دارد.
همچنین نبود مربی با تجربه برای این دو و میدانی کاران موضوع مهم دیگری است که به موفقیت یا شکست آنان در رقابت های بین المللی منجر خواهد شد.
از سوی دیگر برخی از ورزشکارانی که به مسابقات اعزام نشدند هم به این موضوع اعتراض داشتند. از جمله سپیده توکلی در گفت و گو با ایرنا گفت است که فدراسیون به دلیل جوانگرایی نام او را از تیم ملی حذف کرد.
پایین بودن رکوردهای ورزشکاران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا مسئله دیگری است که ورزشکاران با آن روبرو هستند. پریسا بهزادی نایب رئیس زنان فدراسیون دو و میدانی در این زمینه به ایرنا گفت: رکوردها به مراتب عقب تر از رقیبان است. این ملی پوشان باید در سطح بسیار بالایی رکورد خود را افزایش دهند نه آنکه شاهد افت رکوردهای آنها هم باشیم.
بهزادی هدف از حضور زنان ملی پوش در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب تجربه و تشویق آنان برای بدست آوردن موفقیت دانست و گفت: سطح این رقابت ها بالا بود و حریفان قدری در این مسابقات حضور داشتند. وقتی اعضای تیم ملی وارد میدان رقابت می شوند و قهرمانان جهان و آسیا را می بینند طبیعی است که استرس داشته باشند.
وی در ارزیابی عملکرد دو و میدانی کاران در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: دستاربندان از رده سنی نونهالان تازه به رده سنی جوانان آمد و توانست عملکرد خوبی را در این رقابت ها نشان دهد. کاردان توانست یک سانتی متر رکورد ایران را بشکند. میرزاطبیی نیز با توجه به رده سنی پایین، 3.60 متر پرید و رکورد خوبی را برای اولین بار در این رقابت ها کسب کرد. اما وی به دلیل نداشتن نیزه مناسب چنین رکوردی زد. اکنون مربی او در حال رایزنی با دیگر کشورها برای تهیه نیزه است.
نایب رئیس زنان فدراسیون دو و میدانی در پاسخ به این پرسش که کمپانی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت که در برخورد با مانع پنج، سرعت و تمرکزش کاهش یافته، به نظر شما این امر در کسب مقام بالا موثر بود؟ گفت: این برخورد کوچک باعث نمی شود که وی مدال نیاورد. مدتی است که به او گفتم تا رکوردش را از 14 ثانیه به 13 ثانیه برساند و به نظر می رسد تمام تلاش خود را برای رسیدن به این رکورد انجام می دهد.
وی بیان کرد: در این مسابقات مدال آوران آسیایی و جهانی دارای بهترین مربیان هستند. باید از ملی پوشان بسیار حمایت شوند و مربی خوبی داشته باشند تا تلاش کنند رکورد خود را ارتقا دهند و به سطح مدال آوری آسیا برسند. در غیر این صورت کسب سکو در این رقابت ها به سادگی نیست. همچنین این مسابقات باید مداومت داشته باشد تا ورزشکاران رقبای خود را بشناسند و در مقام بهتری قرار بگیرند.
بهزادی در واکنش به سخنان سپیده توکلی عضو پیشین تیم ملی که در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت، به دلیل جوانگرایی از فهرست تیم ملی حذف شده است، گفت: توکلی را به خاطر جوانگرایی حذف نکردیم بلکه کسانی در انتخابی تیم ملی برگزیده شدند که رکورد ملی را جا به جا می کردند. بیشتر فدراسیون ها در حال جوانگرایی هستند و باید در رده سنی پایه سرمایه گذاری شود. فدراسیون دو و میدانی نیز این کار را شروع و اردوهایی را برگزار کرد. نتیجه خوب این جوانگرایی را می توانیم مدال آوری دختران نوجوان و جوان در مسابقات قهرمانی آسیا ببینیم.
بیست و سومین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا از یکم تا چهارم اردیبهشت در ورزشگاه خلیفه دوحه قطر برگزار شد.
ورزشی**9128**2024

http://www.banounews.ir/fa/News/153838/فراسوی-مشکلات-دو-و-میدانی-زنان
بستن   چاپ