آریا بانو
حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 12:55:37
آریا بانو - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت افزایش کمی و توسعه فضای آموزشی منجر به این می‌شود که به اقتضای زمان پیوندی بین داشته‌ها و نیازهایمان برقرار کنیم.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رونمایی از سامانه صدور کارت تدریسِ مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری روز چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه در ساختمان دفتر موسیقی برگزار شد.
سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیر دفتر آموزش‌ و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود گنجه‌ای، حسن ریاحی، فریماه قوام صدری و... در این نشست حضور داشتند.
آموزشگاه‌های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند
در ابتدای برنامه محمد اله‌یاری گفت: مدیر دفتر آموزش‌ و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دفتر آموزش‌ و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی، سیاست‌گذاری، الگوسازی و اجرای فرایندهای آموزش هنر در کشور و به‌منظور تضمین کیفیت سطح آموزش در آموزشگاه‌های آزاد هنری، همچنین استفاده از توانمندترین مدرسان، سامانه‌ای طراحی و راه‌اندازی کرده است.
او ادامه داد: فاز نخست سامانه کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری، سال گذشته، پس از وقفه‌ای هفت ساله در پنجم آذرماه 1397 به نشانی http://aes.farhang.gov.ir راه‌اندازی شد که بیش از 750 نفر متقاضی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.
اله‌یاری همچنین گفت: متقاضیان در صورت احراز شرایط و تخصص حرفه‌ای مربیگری در یکی از رشته‌های هنری مصوب، می‌توانند در آموزشگاه‌های آزاد هنری به تدریس بپردازند. مراجع نظارت و رسیدگی بر فعالیت‌های آموزشگاه‌های آزاد هنری در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور نیز این کارت را در بعد نظارتی به‌عنوان یکی از مدارک اصلی فعالیت آموزشی در آموزشگاه قلمداد می‌کنند و مدرسان، برای تدریس در آموزشگاه‌های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند.
ثبت بیش از ٧٠٠ نفر در نسخه آزمایشی سایت
حسن نصراللهی مدیر بخش اطلاعات و فناوری دفتر آموزش گفت: این سایت با مدیریت مدیر آموزش شکل گرفته و مدت کوتاهی است که راه‌اندازی شده است.
او ادامه داد: تا الان 750 ثبت نام در نسخه ابتدایی کار داشتیم که اگر مدارک آن‌ها کامل باشد کارت‌های ابتدایی صادر خواهند شد.
شاهد اتفاقات خوب و بنیادی به نفع هنرمندان هستیم
حسن ریاحی آهنگساز دومین سخنران برنامه گفت: خوشبختانه این روزها شاهد رخ دادن اتفاقات خوب و بنیادی به نفع هنرمندان در حوزه مدیریت هستیم که جای تبریک و تشکر دارد، امیدوارم از این دست فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.
هنر مانند اقتصاد نیست
داوود گنجه‌ای نوازنده کمانچه و ویولن هم گفت: خوب است که بعد از 40 سال متوجه شدیم آموزش رکن اصلی فرهنگ‌سازی بوده و به‌مانند اقتصاد نیست، مملکت ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
او ادامه داد: ما در ٥٠ سال گذشته مرکز فرهنگ و حفظ اشاعه را راه‌اندازی کردیم و امروز شاهد نتایج آن که اساتید امروزی هستند را شاهد هستیم.
گنجه‌ای اضافه کرد: این روز را که مقارن با روز معلم است به خودمان تبریک می‌گویم و امیدوارم شاگردان آگاهی تربیت کنیم.
آرزوی هر معلمی پیشبرد راه آموزش است
فریماه قوام صدری نوازنده پیانو دیگر سخنران این برنامه نیز گفت: من یک معلم ساده هستم و به آن افتخار می‌کنم، این اولین بار در طول این ٤٠ سال است که بدین شکل دور یکدیگر جمع شده‌ایم و از این بابت خوشحالم. قطعاً آرزوی هر معلمی همیشه پیشبرد راه آموزش بوده و هست.
بخش آموزش در تمام این سال‌ها دغدغه ما بوده است
در ادامه نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن تبریک روز معلم گفت: امروز در موسیقی با ناهنجاری روبه‌رو هستیم. شاید هم گوش مردم آسیب‌ دیده است. مشکل از آموزش است چرا که آموزش از اصول بنیادی در حوزه موسیقی بشمار می‌رود.
او ادامه داد: بخش آموزش در تمام این سال‌ها دغدغه ما بود و مسئولیت آن به ما سپرده شده بود، اما در اواخر دولت نهم بدون دلیل این بخش از خانه موسیقی گرفته شد و ما هر چقدر گفت‌وگو کردیم، اعتراض کردیم و فریاد زدیم به جایی نرسید.
او ادامه داد: امروزه ما شاهد آموزشگاه‌هایی هستیم که واجد صلاحیت نیستند. پروانه‌ها به‌راحتی دست‌به‌دست می‌شود و این مشکلی است که باید به جد پیگیری و اصلاح شود چون جزو چالش‌های اصلی و جدی به شمار می‌رود.
بزرگ‌ترین سرمایه کشور ما سرمایه فرهنگ و هنر است
سید محمد مجتبی حسینی معاون آموز هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان آخرین سخنران گفت: سامانه کارت مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری کار بسیار بزرگ و اساسی است که به همت همکارانم در دفتر آموزش شکل گرفت، اگرچه بسیار دیر ولی بالاخره انجام شد.
او ادامه داد: هرچقدر به جلو پیش می‌رویم اهمیت سنگ بنای اولیه (آموزش) بیشتر مشخص می‌شود. آنچه مهم است ما به پدیده‌ای هنر می‌گوییم که دلالت بر محدودیت‌هایی ندارد، هنر اساسی‌ترین کارش آموزش است، در آموزش هنر ما غیر از مهارت‌های هنری باید فضایی را فراگیر کنیم که هنرجویان مستعد چیزهای دیگر و مفاهیم ناب‌تری را فراگیرند. در نظام سنتی آموزش هنر به‌خصوص هنرهایی که در زیست‌بوم ما ریشه‌های عمیق دارند، مهیاسازی هنرجو از اهم مسائلی بود که به آن پرداخته می‌شد. در آن نظام پس از سال‌ها اتفاقی که می‌افتد آموختنی است که به تأیید خواص و اقبال عام می‌رسد و خود هنرجو به‌عنوان استادی می‌رسد.
حسینی اضافه کرد: نکته مهم در این جهان تجربه شده اقبال عام به هنرجویی بود که استاد شده بود و این اقبال به معنای عوام‌پسندی نبود. حاصل چنین تربیتی این می‌شد که وقتی به اثر هنری می‌رسیدیم، فرآیند هنری را در روح و جان آن می‌دیدیم و با دیدن یک تابلوی نقاشی، خط و یک قطعه موسیقی سلوک این اثر را می‌دیدیم که محصول یک نظام آموزشی پیچیده و تجربه شده بود.
او تأکید کرد: توسعه انسانی و رشد شهرنشینی موجب شده که نیاز کمی‌مان افزایش پیدا کند و دیگر تاب و طاقت در آموزش‌های سینه‌به‌سینه‌ها نباشد و اینجاست که آن سردی پیش می‌آید. دشواری و سختی در حوزه آموزش هست اما به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌ها پیروز شد.
معاون امور هنری در ادامه گفت: امروز بیش از چهار هزار و 706 آموزشگاه هنری داریم که از این تعداد دو هزار و 401 آموزشگاه در حوزه تجسمی، 1500 آموزشگاه در حوزه نمایشی و 1800 آموزشگاه هنری موسیقی هستند. وقتی درباره صلاحیت تدریس هنر سخن می‌گوییم مراد تنها آموزش موسیقی نیست بلکه تمامی هنرهاست.
وی افزود: افزایش کمی و توسعه فضای آموزشی منجر به این می‌شود که به اقتضای زمان پیوندی بین داشته‌ها و نیازهایمان برقرار کنیم. هر چقدر این پیوند استوارتر باشد حاصل آن بی‌فایده نخواهد بود و اگر اقدام نسنجیده باشد، گره‌ای بر گره‌های پیش از خود افزوده‌ایم.
حسینی اضافه کرد: این کارت‌ها گامی در جهت شفافیت فرآیندها و مجوزها و دسترسی همه متقاضیان صادر می‌شود و متعلق به تمام رشته‌های هنری است. بزرگ‌ترین سرمایه کشور ما سرمایه فرهنگ و هنر است و ما موظف هستیم این میراث را در اختیار نسل آینده قرار دهیم. هر چقدر بتوانیم این میراث را اصیل‌تر به نسل بعد برسانیم، آیندگان از ما خشنودتر خواهند بود.
در پایان مراسم سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری رونمایی شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/154189/حسینی--به-مدد-اساتید-می‌شود-بر-دشواری‌های-حوزه-آموزش-پیروز-شد---رونمایی-از-سامانه-صدور-کارت-تدریس-مربیان-آموزشگاه‌های-آزاد-هنری
بستن   چاپ