آریا بانو
مهارت زندگی/ چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم؟
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398 - 15:50:36
آریا بانو -
مهارت زندگی/ چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم؟
٤٤
٠
برترین ها / در دنیایی که هرروزه پیشرفت در زمینه‌های علمی و فرهنگی با سرعت بالایی رخ می‌دهد اهمیت مطالعه نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما قابل‌قبول نیست و به همین دلیل هم باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کوشید بیشتر تا میزان مطالعه را افزایش داد. در این مطلب تصمیم داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توان به کتاب خواندن عادت کرد.
احتمالاً تا به حال با این حقیقت و واقعیت رو‌به‌رو شده‌اید که کسانی که اهل مطالعه هستند آن را تبدیل به عادت کرده و خیلی کم پیش می‌آید که از آن فاصله بگیرند. این در حالی است که خیلی از افراد یا هیچ علاقه‌ای به مطالعه نداشته و یا نمی‌توانند آن را برای خودشان تبدیل به یک عادت کنند. این یعنی به محض اینکه کتابی را در دست می‌گیرند می‌خواهند به هر بهانه‌ای که شده از آن فرار کرده و به سراغ کار دیگری بروند.
قبل از هرچیز باید این را دانست که گاهی تاثیرات مطالعه کتاب و رشد فکری ناشی از آن در درازمدت نمایان شده و در شخصیت فرد رخنه خواهد کرد. علاوه بر این بدیهی است که مطالعه می‌تواند تاثیر بالایی در افزایش اعتماد به نفس داشته و شخصیت شما را کامل‌تر نماید.
از علاقه خود باخبر شوید
در وهله اول شما باید به سراغ موضوع و زمینه‌ای بروید که به آن علاقه دارید. علاقه می‌تواند بهانه خوبی برای شروع مطالعه یک کتاب باشد، بنابراین با بررسی روحیات خود و همین‌طور زمینه‌های کتاب‌ها به سراغ موضوع مناسبی بروید و دست به کار شوید. برای مثال معمولاً توصیه می‌شود که از یک رمان روان و ساده با داستانی جذاب شروع کنید. در این صورت شما رغبت بسیاری دارید تا از انتهای داستان باخبر شوید، زبان راحت و روان داستان نیز به کمک شما خواهد آمد.
ممکن است شما از یک نویسنده، فیلسوف و یا شاعری به دلیل طرز فکر، مهارت نویسندگی و یا هر چیز دیگری خوشتان بیاید. این بهترین فرصت است که به سراغ آثار و کتاب‌های آن فرد رفته و خود را به مطالعه آن کتاب‌ها سرگرم کنید. یادتان باشد که منظور ما هر کتابی نیست! این یعنی بهتر است از کتاب‌های خوب شروع کنید، کتاب‌هایی که بتوانند حس خوبی را در شما ایجاد کرده و فکر شما را رشد دهند.
بعد از مطالعه چند کتاب جذاب که به آن‌ها علاقه داشته‌اید کم‌کم به مطالعه عادت خواهید کرد. در این شرایط اگر کتابی نخوانید قطعاً جای خالی مطالعه را در ساعات شبانه روز خود احساس خواهید کرد، بنابراین به دنبال آن تصمیم خواهید گرفت که به سراغ کتاب جدیدی بروید و مطالعه را از سر بگیرید. حالا زمان آن می‌رسد که به زمینه‌ها و موضوعات مختلف دیگری برای مطالعه نیز سری بزنید. یادتان باشد که ذهن شما باید به مطالعه عادت کند.
برنامه ریزی داشته باشید
اگر باوجودی که خیلی اهل مطالعه نیستید، تصمیم دارید که آن را برای خودتان به عادت تبدیل کنید باید یک الگوی متعادل در نظر داشته باشید. یادتان باشد که افراط و تفریط تمامی برنامه‌هایی که دارید را بر هم خواهد زد. بهتر است برای مطالعه برنامه‌ریزی داشته باشید و زمانی را به خواندن کتاب‌هایتان اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید زمانی را بعد از صبحانه یا قبل از خواب مشخص کرده و مشغول مطالعه شوید. این زمان می‌تواند در ابتدا حتی از 10 دقیقه نیز شروع شود. بعد از گذشت مدتی می‌توانید این زمان را کم‌کم افزایش داده و ذهن خود را به مطالعه بیشتر عادت دهید.
کتاب‌های خود را ارتقا دهید
وقتی کم‌کم از نظر ذهنی به مطالعه عادت کردید وقت آن می‌رسد که کتاب‌های خود را ارتقا دهید. به سراغ موضوعات رشدیافته‌تر و مفاهیم بهتر و کامل‌تر بروید. بعد از مطالعه بیشتر قطعاً انتظار مطالعه کتاب‌های بهتر و بهتری را از خود خواهید داشت.
برای این کار می‌توانید فهرستی از بهترین کتاب‌ها تهیه کنید. هرجایی که نام کتاب خوبی را می‌شنوید یا با آن روبه‌رو می‌شوید آن را یادداشت نمایید تا بعد‌ها سر فرصت به سراغشان بروید. این کار به شما کمک می‌کند که انگیزه بالایی برای مطالعه هرکدام از آن‌ها پیدا کنید.
به کتابخانه و کتاب‌فروشی‌ها سر بزنید
وقتی در میان قفسه‌های کتابی که در کتاب‌فروشی‌ها و یا کتابخانه‌ها هستند می‌چرخید و گشت می‌زنید به طور ناخودآگاه به آن‌ها گرایش بیشتری پیدا خواهید کرد. این یعنی کم‌کم به محیط کتابخانه عادت نموده و از اینکه زمان خود را در میان کتاب‌ها سپری کنید لذت خواهید برد.
انرژی مثبتی که از کتاب‌ها ساطع می‌شود شما را ترغیب خواهد کرد تا کتابی در دست بگیرید و آن را مطالعه نمایید. یادتان باشد که حتماً لازم نیست هزینه‌های بالایی برای تهیه یک کتاب پرداخت کنید. شما می‌توانید کتابی از کتابخانه امانت بگیرید و به مطالعه آن بپردازید.
همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید
اگر همیشه کتابی جیبی همراه خود داشته باشید می‌توانید از زمان‌های بلااستفاده شبانه روز خود بهترین بهره را بگیرید. این دقیقاً کلیدی طلایی برای عادت به مطالعه است. برای مثال تصور کنید که در اتوبوس و یا مترو نشسته‌اید و قرار است دقایق و یا ساعت‌هایی را در آن‌ها سپری کنید. چه بهتر که کتابی داشته باشید و بهترین استفاده را از این زمان ببرید.
با افراد اهل مطالعه نشست و برخاست داشته باشید
قطعاً تا به حال برایتان پیش آمده که با فردی اهل مطالعه و عاشق کتاب به گفتگو بنشینید. وقتی می‌بینید که این افراد با چه عشقی از کتاب‌هایشان صحبت می‌کنند ترغیب می‌شوید که زمان مطالعه شبانه روزی خود را اقزایش دهید.
شما می‌توانید با مشورت این افراد بهترین کتاب‌ها را تهیه کرده و شیوه مطالعه خود را ارتقا دهید. تحلیل کتاب‌ها توسط کسانی که آن‌ها را به خوبی مطالعه کرده‌اند نیز مزیتی است که از این همنشینی نصیبتان خواهد شد.
کتاب‌های صوتی را از یاد نبرید
اگر وقت کافی برای مطالعه کتاب ندارید و دنبال بهانه‌ای هستید تا آن را پشت گوش بیندازید خیالتان راحت باشد که راه دیگری نیز پیش رویتان قرار دارد. می‌توانید به سراغ کدر دنیایی که هرروزه پیشرفت در زمینه‌های علمی و فرهنگی با سرعت بالایی رخ می‌دهد اهمیت مطالعه نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما قابل‌قبول نیست و به همین دلیل هم باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کوشید بیشتر تا میزان مطالعه را افزایش داد. در این مطلب تصمیم داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توان به کتاب خواندن عادت کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/154497/مهارت-زندگی--چگونه-به-کتاب-خواندن-عادت-کنیم؟
بستن   چاپ