آریا بانو
خوردن شکلات در دوران بارداری ضرر دارد؟
جمعه 13 ارديبهشت 1398 - 19:41:02
آریا بانو -
خوردن شکلات در دوران بارداری ضرر دارد؟
٣٨
٠
کودکت / بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه لاوال شهر کبک (Universite Laval Quebec City) در شرق کانادا، خوردن شکلات در بارداری باعث افزایش رشد و نمو جنین می‌شود. مصرف منظم شکلات قهوه‌ای به مقادیر کم در سه ماه اول بارداری می‌تواند عملکرد جفت را بهبود ببخشد. ما در این مقاله در مورد اینکه چرا باید شکلات بخوریم و چه مقدار از خوردن شکلات در دوران بارداری می‌تواند مفید باشد، توضیحاتی ارائه داده‌ایم با کودکت همراه باشید. آیا خوردن شکلات در دوران بارداری مفید است؟
در حالی که بسیاری از مطالعات از مزایای استفاده از شکلات در دوران بارداری گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛؛ اما برای مادران باردار مصرف کافئین کمتر از 200 میلی گرم در روز توصیه شده است.
همانطور که می‌دانید شکلات حاوی کافئین است و می‌تواند با عملکرد بدن در دوران بارداری تداخل داشته باشد.
کافئین موجود در شکلات می‌تواند بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی (پیام‌رسان‌های شیمیایی که انتقال سیگنال را بر‌عهده دارند) تاثیربگذارد و همچنین باعث دیابت بارداری و اضافه وزن شود. بنابر‌این باید در خوردن آن میانه‌روی کنید.
طبق نظر یکی از متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان در دانشگاه لاوال در کبک، مصرف منظم و کم شکلات قهوه‌ای باعث افزایش سطح فلاونول‌ها (flavanols) در بدن و همین مسئله در سه ماهه اول بارداری منجر به بهبود عملکرد جفت می‌شود.
چرا باید در دوران باداری شکلات بخوریم؟
کارشناسان، مصرف متوسط شکلات را توصیه می‌کنند. فلاونول‌های موجود در کاکائو که جزء اصلی شکلات را تشکیل می‌دهد برای زنان باردار مفید است. همانطور که می‌دانید شکلات‌های تیره، فلاونول‌های بیشتری را دارد.
از مزیت‌های خوردن شکلات در دوران بارداری این موارد است:
1. شکلات تیره پری اکلامپسی (Pre-eclampsia) را کاهش می‌دهد.
پری اکلامپسی یکی از علل زایمان زودرس است و در دوران بارداری توسط سطح فشار و پروتئین خون بالا در ادرار مشخص می‌شود.
هنگامی که فشارخون افزایش می‌یابد، منجر به تشنج می‌شود و همچنین ممکن است باعث لخته شدن خون و آسیب کبدی شود.
با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی (Epidemiology)، تئوبرومین (theobromine) موجود در کاکائو باعث کاهش این وضعیت می‌شود.
محققان در دانشگاه یال (Yale University) به این نتیجه رسیدند که مصرف شکلات، تقریبا 70 درصد خطر پری اکلامپسی را کاهش می‌دهد. بنابراین طبق این نتایج خوردن شکلات در دوران بارداری به صورت 5 وعده در هفته می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری پری ‌اکلامپسی به خصوص در سه ماه اول بارداری موثر باشد.
2. شکلات تیره باعث تنظیم فشار خون می‌شود.
تئوباریم موجود در کاکائو در تنظیم فشار خون در زنان باردار، به انقباض رگ‌های خونی کمک می‌کند.
3. شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدان های ضروری است.
شکلات سرشار از فلاونوئیدها (flavonoids) است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی شناخته می‌شود.
این خاصیت آنتی‌اکسیدانی کمک می‌کند تا زنان باردار سطح ایمنی خود را بهبود بخشند و باعث جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌شود.
4. شکلات تیره باعث جلوگیری از بیماری قلبی می‌شود.
خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تیره، نقش مهمی را در جلوگیری از بیماری قلبی دارد و باعث پشتیبانی از سیستم قلبی عروقی می‌شود. هر چقدر شکلات تیره‌تر و تلخ‌تر باشد و از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، در سلامت قلب تاثیر بیشتری دارد.
5. شکلات تیره باعث از بین بردن استرس می‌شود.
شکلات تلخ با آزاد کردن آندورفین (endorphin) در مغز و همچنین افزایش سطح سروتونین (serotonin) باعث افزایش حس خوب وایجاد روحیه شاد در افراد می‌شود.
یافته‌های حاصل از یک مطالعه تحقیقاتی حاکی از این است که خوردن شکلات در دوران بارداری به میزان 4/1 اونس در روز به مدت 2 هفته، باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود.
فلاونول‌ خستگی را کاهش می‌دهد و بر میزان استرس تأثیر می‌گذارد.
6. خوردن شکلات تیره باعث شادترشدن نوزاد می‌شود.
طبق تحقیقاتی که در مجله دانشمند صورت گرفته است، زنان بارداری که در دوران بارداری خود، شکلات تیره و تلخ مصرف می‌کنند، نوزادان شادتر و سرحال‌تری را به دنیا می‌آورند.
محققان به طور تصادفی چند مادر را که نوزاد 6 ماهه داشتند، انتخاب کردند و از آن‌ها سوالاتی راجب مصرف شکلات در دوران بارداری پرسیدند و شاد بودن نوزادان را مورد ارزیابی قرار دادند.
مادرانی که به صورت منظم در دوران بارداری شکلات مصرف می‌کردند، نسبت به مادرانی که به طور مرتب شکلات مصرف نمی‌کردند، نمره شادی نوزادان‌شان بیشتر بود.
البته هنوز علت اصلی این موضوع مشخص نشده است، به خاطر اینکه محققان هنوز مطمئن نیستند که شکلات از طریق خون وارد جفت نوزاد شده یا از طریق شیر مادر باعث شادی نوزاد می‌شود.
یکی دیگر از یافته‌های جالب این مطالعات این است که خوردن شکلات در دوران بارداری باعث محافظت نوزادان از استرس می‌شود.
مادرانی که در طول دوران بارداری مصرف شکلات نداشتند، از استرس بیشتری برخوردارند و نوزادان آن‌ها ترسوتر هستند. اما مادرانی که در این دوران از شکلات استفاده کردند، سطح استرس پایین‌تری دارند و نوزادان آن‌ها از ترس کمتر و آرامش بیشتری برخوردارند.
7. شکلات تیره در تنظیم مقادیر کلسترول تاثیر دارد.
همانطور که می‌دانید شکلات تیره حاوی قند و مواد چربی کم است. همچنین فلاونوئیدهای موجود درشکلات تیره، باعث افزایش کلسترول خوب، کاهش اکسیداسیون کلسترول بد و تنظیم سطح قند خون می‌شود. آن‌ها همچنین باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شوند.
8. شکلات‌ ها منبعی از آهن و منیزیم هستند.
حدود 100 گرم شکلات تیره، 67٪ از نیاز روزانه آهن و 58٪ از منیزیم بدن را فراهم می‌کند. آهن برای حفظ میزان هموگلوبین در دوران بارداری ضروری است و منیزیم به متابولیسم اسیدهای چرب کمک می‌کند.
چرا استفاده بیش ازحد شکلات، در دوران بارداری ضرر دارد؟
خوردن شکلات در بارداری
همانطور که می‌دانید خوردن شکلات در دوران بارداری باید به اندازه کافی و مناسب باشد تا با میزان کالری که وارد بدن می‌شود، توازن داشته باشد.
با توجه به دلایل زیر خوردن شکلات در دوران بارداری نباید بیش از حد مصرف باشد:
1. کافئین
برای یک مادر باردار بررسی مصرف کافئین در طول روز اهمیت دارد، به خاطر اینکه مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
از آنجایی که شکلات حاوی کافئین است و هنگامی که شما با چای، قهوه یا سایر نوشیدنی ها آن را مخلوط می‌کنید، در مصرف مقدار کافئین توصیه شده‌ در یک روز،‌ زیاده روی کرده‌اید، خوردن شکلات در دوران بارداری به میزان 5/1 اونس حاوی 31 میلی گرم کافئین است و مقدار کافئین موجود در همین مقدار شکلات سفید حدود 10 میلی‌گرم است .
کافئین همچنین باعث سوزش معده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از زنان در طول بارداری به علت تغییرات فیزیکی و هورمونی، سوزش معده دارند. در چنین مواردی برای کاهش سوزش معده، از مصرف کافئین از جمله از خوردن شکلات در دوران بارداری خودداری کنید.
2. چربی و کالری
استفاده از شکلات بیش از حد معمول، باعث افزایش چربی و کالری در بدن می‌شود که همین موضوع افزایش وزن را به همراه دارد. افزایش وزن باعث ایجاد رگ‌های واریس در بدن، دیابت حاملگی، فشار خون بالا و همچنین افزایش جذب ویتامینc می‌شود. خوردن شکلات در دوران بارداری به میزان یک اونس حاوی 150 کالری و 9 گرم چربی است. به طور مثال، شکلات سفید حاوی 150 کالری و 5/8 گرم چربی است.
3. شکر
قند اضافی موجود در شکلات می‌تواند خطراتی مانند افزایش وزن، دیابت در بارداری و خرابی دندان را به‌ دنبال داشته باشد. حدود 5/1 اونس شکلات تیره، حاوی 18 گرم شکر و همین مقدار در شکلات سفید حاوی 23 گرم شکر است.
متخصص زنان و زایمان مقدار شکری را که بدن یک مادر باردار به آن نیاز دارد، تعیین کرده‌اند تا زنان بازدار بتوانند با خیال راحت به مقدار کافی شکلات مصرف کنند.
در هنگام خرید چه نوع شکلاتی را انتخاب کنیم؟
1. شکلات های تیره تر را انتخاب کنید.
شکلات تیره حاوی حدود 600 ترکیب ضروری از جمله فلاونوئیدها، منیزیم، تئوبرومین، و آهن است. فلاونوئیدها با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند باعث افزایش ویتامین C، کاهش فشار خون و به تقویت سیستم عروقی کمک می‌کنند.
2. از مصرف موس شکلاتی خودداری کنید.
موس شکلاتی برای زنان باردار توصیه نمی‌شود؛ زیرا برای سلامتی کودک مناسب نیست. موس شکلاتی شامل تخم مرغ خام است که باعث ایجاد شرایطی مانند لیستروئید (listeriosis) و توکسوپلاسموز (toxoplasmosis) می‌شود. در چنین مواقعی احتمال خطر حمل باکتری سالمئولا (salmonella) در جنین وجود دارد.
3. شکلات ارگانیک با شکر حداقل انتخاب کنید.
شکلات‌هایی را انتخاب کنید که دارای حداقل مقدار شیرین‌کننده یا شکر سفید تصفیه شده باشند. شکلات‌های ارگانیک حاوی اجزای غیر ضروری یا (GMOs) هستند. همچنین شکلات‌هایی که حاوی حدود 65٪ کاکائو هستند، به عنوان موادغذایی مورد توجه قرار گیرد.
استفاده از شیر شکلات در دوران بارداری
شیر شکلات به مادران باردار یک دوز مناسبی از کلسیم و ویتامین D می‌دهد که برای رشد و توسعه استخوان‌های کودک ضروری است. یک فنجان از شیر شکلات خانگی می تواند 285 میلی گرم کلسیم را به همراه داشته باشد که برای رشد قلب، عضلات و عصب و لخته نشدن خون مناسب است.
اگر به عنوان یک مادر در دوران بارداری به قدر کافی کلسیم مصرف نمی‌کنید، در خطر مبتلا به پوکی استخوان قرار دارید.
گاهی اوقات با خوردن یک فنجان شیر شکلات می‌توانید مانع از نابودی استخوان‌های خود و باعث سلامتی نوزادتان شوید.
مصرف شیر شکلات به مقدار کافی و مناسب می‌تواند راه خوبی برای دریافت کالری اضافی در رژیم غذایی باشد، به ویژه اگر پزشک به شما پیشنهاد کند که وزن خود را افزایش دهید.
یک فنجان شیر شکلات خانگی معادل 200 کالری است، اما ممکن است این عدد بسته به نوع شیر متفاوت باشد.
شیر خشک بدون چربی، کالری کمتری نسبت به شیر معمولی دارد.‌ با این حال، هر دو گزینه خوبی در مقایسه با نوشیدنی‌های دیگر هستند.
این نکته را به یاد داشته باشید:
مصرف بیش از حد شکلات‌های تیره یا هر گونه شکلات دیگری، بهره بردن از غذاهای سالم را کاهش می‌دهد. مادر باردار در طول دوران بارداری باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد که شامل غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات است. خوردن شکلات تیره به عنوان بخشی از این رژیم غذایی متعادل است.
سوالات متداول در مورد خوردن شکلات در بارداری
1. آیا خوردن شکلات داغ در طول دوران بارداری مفید است؟
یک مادر باردار می‌تواند شکلات داغ مصرف کند؛ زیرا شکلات داغ حاوی کافئین کمی است. کافئین موجود در شکلات داغ حدود 25 میلی گرم در هر وعده است.
زنان باردار می‌توانند تا 200 میلی گرم مصرف کافئین داشته باشند و بنابراین مصرف شکلات داغ در مقادیر متوسط کاملا مناسب است.
2. چرا زنان در دوران بارداری هوس شکلات دارند؟
هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای اشتیاق زنان باردار به خوردن شکلات در دوران بارداری وجود ندارد، ولی اعتقاد بر این است که کمبود عناصری مانند آنتی اکسیدان‌ها و منیزیم موجب اشتیاق برای مصرف شکلات شده‌ است.
با این حال مطالعات انجام شده با این باور در تضاد است. به خاطر اینکه زنان باردار به مصرف سبزیجات و دیگر موادمغذی نیز تمایل شدیدی دارند.
اعتقاد دیگر بر این است که شکلات باعث ایجاد حس خوب و شادی در زنان باردار شده و همین موضوع می‌تواند باعث تمایل زنان باردار به استفاده از شکلات باشد. علاوه بر این تغییرات هورمونی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود نیز می‌توانند دلیل اشتیاق زنان باردار به مصرف شکلات باشد.
با این حال، با توجه به مقاله‌ای که در مجله روانشناسی منتشر شده است، ولع زنان باردار به خوردن شکلات در دوران بارداری می‌تواند دلایل زیست شناسی نیز داشته باشد.
نتیجه‌ای که از این تحقیق می‌توان گرفت این است که زنان بدون داشتن نگرانی در مورد اضافه وزن، می‌توانند هر غذایی را در دوران بارداری بخورند.
3. آیا ولع در خوردن شکلات در دوران بارداری نقشی در تعیین جنسیت جنین دارد؟
اعتقاد بعضی از افراد بر این است که ولع خوردن شکلات در دوران بارداری می‌تواند تعیین‌کننده جنسیت نوزاد باشد. در این دیدگاه اگر یک زن در دوران بارداری به خوردن موادغذایی شیرین مانند شکلات، آب نبات یا محصولات لبنی تمایل دارد، بچه او دختر است. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این باور وجود ندارد. بنابراین، اگر شما در طول بارداری هوس شکلات کردید ، ممکن است بر خلاف این دیدگاه بچه شما پسر باشد.
4. مصرف چه مقدار شکلات در هنگام بارداری مناسب است؟
بارداری در افراد متفاوت است و بنابراین نیازهای خاصی را در مورد رژیم غذایی می‌طلبد. مقدار مصرف شکلات در افراد بستگی به وضعیت کلی سلامت آن‌ها دارد. در این مورد باید با پزشک خود صحبت کنید.
5. آیا می توان در دوران بارداری شکلات سفید مصرف کرد؟
شکلات سفید حاوی قند بالا و بدون کافئین است. مصرف متوسط آن در روز مشکلی را ایجاد نمی‌کند.
6. مزایای استفاده از شکلات تیره در طول سه ماهه اول بارداری چیست؟
مصرف شکلات تیره در سه ماهه اول بارداری می‌تواند برخی مواد مغذی و ضروری جنین را فراهم کند. از این طریق آهن، روی و ویتامین K لازم برای رشد جنین فراهم می‌شود. با این حال مراقب این مسئله باشید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
7. مزایای استفاده از شکلات تیره در طول سه ماهه دوم بارداری چیست؟
شکلات تیره حاوی منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است که همه آن‌ها برای رشد و تکامل کودک ضروری است. در طول سه ماهه دوم شما می‌توانید با خیال راحت مقادیر متوسطی از شکلات را مصرف کنید.
8. آیا زنان باردار می توانند کیک شکلاتی بخورند؟
زنان باردار می‌توانند به مقدار مناسب و در حد اعتدال کیک شکلاتی بخورند. همچنین آن‌ها می‌توانند بستنی شکلاتی را نیز مصرف کنند، با این حال به خاطر مواد قندی و چربی موجود در بستنی، سعی کنید در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.
امین بینایی

http://www.banounews.ir/fa/News/154683/خوردن-شکلات-در-دوران-بارداری-ضرر-دارد؟
بستن   چاپ