آریا بانو
نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 10:09:03
آریا بانو - حسن انصاریان گفت: نمایش "شاپرک خانوم" سبک و شیوه سورئال دارد و دارای فضایی کاملاً ایرانی است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "شاپرک خانوم" براساس اثر بیژن مفید با روایت و کارگردانی حسن انصاریان و به تهیه‌کنندگی کامران قدکچیان و منوچهر مصیری از 5 ادیبهشت‌ماه ساعت 20 در سالن سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی سیاوش طهمورث، فریبا متخصص، قربان نجفی، محمد آقامحمدی، بهرام سروری‌نژاد، آذین فولادوند، سبا قاسمی، پارسا رضوی، نرگس اله وکیلی و حسام صیادی هستند.
حسن انصاریان فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه "شاپرک خانوم" نوشته بیژن مفید گفت: در اجرای این نمایش کاملاً وفادار به نمایشنامه اصلی بوده‌ام و تنها جزئیاتی را به آن اضافه کردم که ترجیح می‌دهم اکنون درباره آن چیزی نگویم.
او داستان این اثر را اینگونه توضیح داد و گفت: شاپرکی در دام عنکبوت گرفتار می‌شود. عنکبوت متوجه می‌شود این موجود با دیگر موجودات تفاوت‌هایی دارد و بر این اساس شاپرک را آزاد می‌کند تا او را آزموده و ببیند که آیا فرقی میان شاپرک و دیگر حشرات و موجودات هست یا خیر؟...
نویسنده فیلمنامه "گیس بریده" ضمن اشاره به اینکه این نمایش مناسب گروه سنی هفت سال به بالاست، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "شاپرک خانوم" عنوان کرد: این اثر سبک و شیوه سورئال دارد و دارای فضایی کاملاً ایرانی است و با این نمایش در نظر داشتم ویژگی‌های نمایش ایرانی را که متاسفانه مدتی است کمرنگ شده است را زنده کنم. اساتیدی چون اسماعیل خلج و بهرام بیضایی همواره سعی داشتند که تئاتر ایرانی را سر پا نگهدارند.
او در ادامه با بیان اینکه این اثر به صورت کاملاً مستقل و بدون حمایت سازمان و نهاد خاصی با بازیگران حرفه‌ای عرصه تئاتر و تصویر روی صحنه آمده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه زمانی که پیشنهاد بازی در این نمایش را با بازیگران مطرح کردیم پس از مذاکراتی، با آغوش باز این دعوت را پذیرفتند.
نویسنده نمایشنامه "ماموریت" ضمن بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 2 ماه به طول انجامید، درباره طراحی صحنه نمایش "شاپرک خانوم" یادآور شد: ساختمان سه طبقه‌ای در صحنه است که جانوران و حشرات هر کدام طبقه خود را دارند. دکور نمایش بسیار سنگین و پرهزینه بوده است.
او درباره موسیقی این اثر گفت: موسیقی نمایش به صورت زنده نواخته می‌شود و کاملاً ایرانی است. تار، کمانچه، ضرب و کاخن سازهایی است که در این نمایش نواخته می‌شود و موسیقی برای این نمایش ساخته شده است.
حسن انصاریان در پایان تصریح کرد: در سال 68 زمانی که آقای مجید جعفری مدیریت مجموعه تئاترشهر را برعهده داشتند، مجوزهای اجرای این نمایش را دریافت کردم و تمرینات آن را با بازی مهدی فخیم‌زاده، فهیمه راستکار، منوچهر والی‌زاده، تورج نصر و محبوبه بیات آغاز کردیم اما از آنجا که هزینه لباس‌ها و دکور این نمایش بسیار بالا بود و مجموعه تئاتر شهر از پس این هزینه بر نمی‌آمد، تمرینات متوقف شد و اکنون پس از سی سال آن را با بازیگران دیگری در سالن سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سه سال است در آن فعالیتی انجام نمی‌شود، روی صحنه آوردم. امیدوارم این نمایش مورد حمایت مخاطبان قرار گیرد.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: گیلناز ترقی شعار، موسیقی زنده: کاوه آهنگرانی، حمیدرضا احسانی و میلاد شکری، مدیر هنری: احسان غلامی، عکاس و ساخت تیزر: احسان رافتی، طراح صحنه و دکور: شیرین بوریایی دوست، طراح لباس: پریدخت عابدین نژاد، طراح گریم: ثمره برازنده، روابط عمومی: یاسمن طاهری، دستیار کارگردان: سبا قاسمی، مدیر سالن و صحنه: رضا ارجمندخواه، نور و صدا: حسن یوسفی، ساخت دکور: محمدرضا پورثابت علی، مجریان گریم: آوا عاطفی، محسن گلستانی و آیدا غفوریان، سرپرست کارگاه خیاطی: فرحناز معصومی، دستیار طراح لباس: زهره غلامی، دستیار دکوراتور: مهسا طباطبایی، حسین فومن بهجت اجیرلو و جعفر عزیزی و دستیار صحنه: پانته‌آ موسوی.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/154740/نمایشی-که-30-سال-پیش-اجرای-آن-در-تئاترشهر-متوقف-شد---روایت-حسن-انصاریان-از-اجرای-نمایش-"شاپرک-خانوم"-با-بازیگران-حرفه‌ای
بستن   چاپ