آریا بانو
با دیدن هر گربه‌ای که به سمتم می‌آید، یکهو دلم می‌ریزد!
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 10:10:40
آریا بانو -
با دیدن هر گربه‌ای که به سمتم می‌آید، یکهو دلم می‌ریزد!
٦٥
٠
خراسان / دختری 13 ساله‌ام که به شدت از گربه می‌ترسم. یک بار که در خانه‌مان باز بود، گربه آمد داخل و نفس من بند آمد تا برادرم انداختش بیرون. از آن به بعد که تقریبا 2 سال پیش بود، هنوز هم از دیدن گربه‌ای که به سمتم می‌آید، می‌ترسم و دل یکهو می‌ریزد. چه کنم؟
فوبی حیوانات از دسته اختلالات اضطرابی است که با ترس شدید و غیرمنطقی همــراه است. در واقع شما می‌دانید آن حیوان به شما آسیب نخواهد زد اما یک ترس شدیدی احساس می‌کنید و کاملا هم غیر ارادی و از نظر خودتان غیر قابل مدیریت است. در ادامه با توجه به نکاتی که در پیامک‌تان مطرح کرده‌اید، توصیه‌هایی برای شما خواهیم داشت.
ریشه فوبی از کجاست؟
جالب است بدانید که علت اصلی فوبی، ریشه در عامل وراثت و ژن‌ها دارد یعنی پدر یا مادر شما به طور زیستی این ژن را داشته‌اند و به شما هم منتقل شده و یک عامل بیرونی مثل همین اتفاق که برای شما افتاده و یک گربه را ناگهان در خانه‌تان دیده‌اید، باعث ماندگار شدن فوبی در شما شده است.
در ضمن عوامل محیطی دیگری مثل تنش‌ها و اضطراب‌های خانوادگی، جدایی والدین، اتفاقات ناخوشایند، یادگیری ترس از دیگران، خجالتی بودن و ... هم در میزان فوبی و شدت آن نقش قابل توجهی دارند که اگر به فکر درمان قطعی خودتان هستید باید به این مسئله هم برای حل مشکل‌تان توجه داشت.
فوبی خود به خود درمان نخواهد شد
متأسفانه فوبی‌ها این‌طوری نیست که خود به خود و با مرور زمان رفع بشوند. بنابراین به امید این‌که با گذشت زمان، این مشکل‌تان رفع بشود نباشید. شما باید برای درمان اقدام کنید و از یک روان شناس متخصص کمک بگیرید چراکه شیوه درمان فوبی بسیار مهم است و کوچک‌ترین اشتباه، شرایط را بدتر خواهد کرد. با این حال از جمله درمان‌هایی که به شما توصیه می‌شود، درمان‌های رفتاری و شناختی است که متداول‌ترین آن‌ها شامل حساسیت‌زدایی منظم است.
در ذهن‌تان به گربه نزدیک شوید!
شیوه حساسیت‌زدایی به این صورت است که شما در شرایط آرام و امن قرار دارید و طی مراحلی کم کم از طریق تصورسازی یا واقعی به شی اضطراب آور (گربه) نزدیک می‌شوید. توجه داشته باشید این مراحل کاملا در شرایط آرام اتفاق می‌افتد و اگر اضطراب خیلی بالا رفت، باید درمان قطع شود و حتما باید زیر نظر روان شناس باشد.
درمان از طریق یادگیری مشاهده‌ای
شیوه دیگری درمان، یادگیری از طریق مشاهده‌ای است یعنی شخصی که ترسی از حیوان ندارد، او را لمس کند، بلند کند و شما برخورد شخص را مشاهده کنید که دچار هیچ مشکلی نمی‌شود.
تماشای همین صحنه تا حد زیادی در ذهن شما برای حل این فوبی، کمک کننده خواهد بود. در ضمن درمان‌های شناختی شامل بازسازی خاطره آسیب‌زا و تغییر باورهای غلط به موقعیت ترسناک هم توصیه می‌شود.
در پایان باز هم از شما می‌خواهم که برای پیگیری مراحل درمان، حتما به روان‌شناس بالینی متخصص مراجعه کنید.
نویسنده : هدی معتمدالصنایعی | روان‌شناس بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/154745/با-دیدن-هر-گربه‌ای-که-به-سمتم-می‌آید،-یکهو-دلم-می‌ریزد!
بستن   چاپ