آریا بانو
سرمربی سابق تیم جوانان:
رده سنی پایه فوتبال زنان تقویت نشده است
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 13:28:49
آریا بانو - تهران- سرمربی سابق تیم فوتبال زیر 19 سال زنان ایران گفت: اگر به دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم ضمن تقویت رده سنی پایه، باید دانش مربیان را نیز افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال دختران زیر 19 سال ایران مدت زمان کوتاهی است که در مسیر پیشرفت گام برداشته اما ناکامی در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا آنهم به دلیل داشتن کارت زرد بیشتر، مانع تحقق رویای فوتبالیست های جوان ایرانی شد.
رقابت های مقدماتی فوتبال قهرمانی زیر 19 سال زنان آسیا روزهای 6 تا 10 اردیبهشت به میزبانی کشور ویتنام برگزار شد. تیم ایران در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا در گروه B با ویتنام، کره جنوبی و لبنان همگروه بود. ملی پوشان در این رقابت ها و در نخستین دیدار با ویتنام به تساوی رسیدند و دومین مسابقه را 2 بر صفر به کره جنوبی واگذار کردند و در آخرین دیدار برابر لبنان به برتری پر گل 5 بر 1 دست یافتند.
ملی پوشان ایران با کسب 4 امتیاز با تیم میزبان (ویتنام) هم امتیاز شدند اما به دلیل داشتن کارت های زرد بیشتر نتوانستند طعم شیرین صعود از این گروه را بچشند و علاوه بر آن سرمربی ایرانی- آمریکایی خود را از دست دادند.
«کتایون خسرویار» سرمربی تیم فوتبال جوانان زیر 19 سال زنان ایران پس از مشخص شدن نتایج این مسابقات، راهی آمریکا شد و سرمربیگری سه تیم آکادمی رین اف سی را برعهده گرفت و مشخص نیست که دوباره به ایران بازگردد. دختران جوان فوتبالیست نیز در انتظار سرمربی روی نیمکت نشسته اند و نمی دانند که سرنوشت فوتبال زیر 19 سال چگونه رقم خواهد خورد.
اهمیت تقویت زیرساخت های فوتبال زنان در رده های مختلف موضوعی است که «کتایون خسرویار» در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگترین مشکلی که فوتبال زنان دارد نبود زیرساخت های قوی و تقویت رده سنی پایه است. مربیان حاضر در فوتبال خوب هستند اما خودشان را قوی تر نمی کنند که یک بازیکن یا تیم را با قدرت بالا ببرند. مربیانی که می خواهند وارد فوتبال شوند باید به تمام معنی فوتبالی باشند و بفهمند که چه کاری می توانند برای رشد فوتبال ایران انجام دهند. اکنون نیز باید روی فوتبال پایه کار کنیم تا این مشکلات برطرف شود.
وی گفت: هنگامی که «لیلا صوفی زاده» به عنوان نایب رییس به فدراسیون فوتبال آمد، حمایت ها از فوتبال زنان بیشتر شد. همچنین «مهدی تاج» رییس فدراسیون با آوردن «حسین عبدی» به عنوان مدیر فنی، نخستین گام های پیشرفت در فوتبال زنان را بعد از 14 سال برداشت.
سرمربی اسبق تیم فوتبال زیر 19 سال بیان کرد: فدراسیون برای پیشرفت فوتبال زنان کمک کرد و هر کاری می توانست برای رشد آن انجام داد. اما اکنون مشکل حمایت فدراسیون نیست بلکه ضعیف بودن رده سنی پایه است. گرچه این بازیکنان بسیار خوب بازی می کنند و فوق العاده هستند اما اعتماد به نفس گل زدن را ندارند. در واقع مربیان این اعتماد به نفس را به بازیکنان نداده اند و هزاران مشکل این چنینی در فوتبال زنان به وجود آمده است.
وی آموزش های اشتباه در لیگ فوتبال زنان را سبب آسیب رساندن به نوع بازی ملی پوشان عنوان کرد و افزود: تنها چند باشگاه است که مربیان فوتبالیست خوبی دارند که کاملا فوتبال را درک می کنند. به مربیان بیشتری نیاز داریم که از نظر تحصیلی و علم فوتبال بهتر و به روزتر باشند تا شیوه فوتبال زنان را عوض کنند. پیشرفت فوتبال زنان در دست مربیان است و بازیکن برای یادگیری در تیم حضور می یابد. بنابراین برای رفع این مشکلات به فردی مانند عبدی مدیر فنی فوتبال در همه استانها نیاز داریم تا به مربیان کمک کند.
خسرویار یادآور شد: دختران جوان فوتبالیست در رقابت های مقدماتی قهرمانی زیر 19 سال آسیا در واقع نباختند بلکه به دلیل مساوی با ویتنام و یک کارت زرد اضافه نتوانستیم صعود کنیم. هیچوقت تیم ملی ایران را رها نمی کنم و مربی جوانی هستم که باید سطح دانشم را برای آینده فوتبال زنان ایران قوی تر کنم. باید علم فوتبال امروز را یاد بگیرم زیرا از زمانی که مربیگری را شروع کردم برای تیم ملی بوده و دوست دارم تجربه ای بیرون از این فضا نیز داشته باشم تا بتوانم برای آینده ایران کمک کنم.
وی در خصوص پذیرش سرمربیگری سه تیم آکادمی رین اف سی، گفت: این تیم ها جزو بهترین تیم‌ های آکادمی هستند و دختران فوتبالیست همه زیر 18 سال هستند و در سن مناسبی وارد این ورزش شده اند. 9 تیم باشگاهی در سیاتل واشنگتن فعالیت دارند که رین اف سی یکی از بزرگترین باشگاه ها در آمریکا محسوب می شود.
سرمربی سابق تیم فوتبال جوانان ایران در بخش دیگری از سخنانش به تغییر رشته ورزشی بازیکنان از فوتبال به فوتسال یا بالعکس اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی بین 2 ورزش فوتسال و فوتبال نمی بینم. چرا که یک بازیکن از فوتسال به فوتبال نباید برود. زیرا فوتسال بسیار به تصمیم گیری ها و عکس العمل های سریع تر برای فوتبال کمک می کند. اما نه اینکه بازیکن بعد از سال ها بازی در تیم های فوتسال بدون هیچ تمرین و تجربه ای وارد فوتبال شود. باید هر دو را در کنار هم یاد بگیرد اما تکلیفش با خودش مشخص باشد که می خواهد فوتبالیست یا فوتسالیست حرفه ای باشد. می تواند ایرادهای خود در فوتبال را با تمرین در فوتسال برطرف کند.
خسرویار بیان کرد: در دوره ای یک فوتبالیست خیلی حرفه ای بودم و وقتی به فوتسال رفتم از نظر جسمانی دچار مشکل شدم زیرا به یک باره در این رشته نفوذ کردم. بنابراین یک فوتبالیست اگر 90 درصد وقت خود را در فوتبال و 10 درصد زمانش را در فوتسال صرف کند به او کمک بسیاری خواهد شد.
ورزشی**9128**1067**

http://www.banounews.ir/fa/News/155482/رده-سنی-پایه-فوتبال-زنان-تقویت-نشده-است
بستن   چاپ