آریا بانو
آشنایی با خواص درمانی زردچوبه
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 12:22:56
آریا بانو -
آشنایی با خواص درمانی زردچوبه
k ١.١
٠
بهداشت نیوز / زردچوبه گیاهی دارویی است که از هزاران سال قبل در طب سنتی چین و هند کاربرد داشته و حاوی خواص بسیاری برای حفظ سلامت بدن است. زردچوبه بسیاری از خواص درمانی خود را مدیون وجود ماده ای به نام کورکومین است. در این مقاله به برخی از فوائد زردچوبه اشاره می کنیم:
کاهش علائم آرتریت روماتوئید: کورکومین ترکیبی فعال و ضدالتهابی در ادویه زردچوبه است که خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند بارزترین علائم آرتریت را کاهش دهد.
تقویت عملکرد ایمنی: کورکومین همچنین به دلیل خواص ضد التهابی، ضد ویروسی، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.
کمک به کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی: نتایج مطالعات متعدد حاکی از آن است که کورکومین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی برای حفظ سلامت قلب مفید است.
کمک به پیشگیری و درمان سرطان: کورکومین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خطر آسیب دیدن سلول‌ها را کاهش داده و از خطر جهش‌های ژنیِ سلولی و در نتیجه از سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که کورکومین به دلیل خاصیت ضدتوموری که دارد رشد تومورها و گسترش سلول‌های سرطانی را محدود می‌سازد.
کمک به کاهش سندرم روده تحریک پذیر: کورکومین در طب سنتی به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات گوارشی کاربرد داشته است. نتایج مطالعات حاکی از آن است که کورکومین می‌تواند درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر را کاهش داده و کیفیت زندگی مبتلایان به این اختلال را بهبود بخشد.
پیشگیری و درمان آلزایمر: در مطالعات آمده است کورکومین احتمال ابتلا به چندین بیماری پیشرونده عصبی را کاهش می‌دهد. خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این ماده در کاهش آسیب سلولی، التهابی و تشکیل پلاک در مغز نقش دارد.
کنترل بیماری‌های کبدی: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که کورکومین می‌تواند کبد را از آسیب‌های احتمالی حفظ کند.
کمک به پیشگیری و کنترل دیابت: مطالعات متعدد روی نمونه‌های انسانی و حیوانی حاکی از خاصیت ضد دیابتی کورکومین است.
کمک به درمان و کنترل بیماری‌های ریوی: محققان معتقدند خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین علائم بیماری‌های مزمن و طولانی مدت ریوی را نیز کاهش می‌دهد.
عوارض جانبی مصرف زردچوبه
اگر زردچوبه به مدت هشت ماه به روش صحیح به صورت خوراکی مصرف شود یا به پوست مالیده شود، به نظر می رسد ضرری نداشته باشد.
همچنین اگر به عنوان تنقیه یا شوینده دهان نیز به مدت کوتاهی مصرف شود احتمالا بی ضرر است.
معمولا عوارض جانبی ناشی از زردچوبه شدید نیست. با این وجود برخی از افراد دچار ناراحتی معده، حالت تهوع، سرگیجه یا اسهال می شوند.
در یکی از این گزارش ها، فردی که زردچوبه زیادی مصرف کرده بود، بیش از 1500 میلی گرم دو بار در روز، دچار ناهنجاری خطرناک ضربان قلب شد. با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا عامل اصلی آن عارضه جانبی ناشی از مصرف زردچوبه بوده است؟ تا زمانی که اطلاعات بیشتری از این موضوع به دست نیامده است از مصرف بیش از اندازه زردچوبه پرهیز کنید.
هشدار ها و نکات احتیاطی
بارداری و شیردهی: به نظر می رسد مصرف خوراکی و به اندازه زردچوبه در غذا، در طول بارداری و شیردهی خطری به همراه نداشته باشد. با این حال مصرف زردچوبه در مقادیر دارویی مصرف کنید در طول بارداری خطرناک است. ممکن است این ماده باعث خونریزی پریود یا تحریک رحم شده و بارداری را با خطر مواجه کند. اگر باردار هستید از مصرف مقادیر دارویی زردچوبه اجتناب کنید. هنوز اطلاعات کاملی از میزان ایمنی دوزها و مقادیر دارویی زردچوبه در دوران شیر دهی در دست نیست. بنابراین بهتر است در این دوران از مصرف مقادیر درمانی پرهیز کنید.
بیماری های کیسه صفرا: زردچوبه می تواند مشکلات کیسه صفرا را بدتر کند. اگر دچار سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجرای صفراوی هستید از زردچوبه استفاده نکنید.
اختلالات خونریزی: مصرف زردچوبه انعقاد خون را با کندی همراه می کند. این مسئله احتمال کبودی یا خونریزی در مبتلایان به اختلالات خونی را بالا می برد.
دیابت: کورکومین، ماده ای شیمیایی در زردچوبه است که قند خون را در مبتلایان به دیابت کاهش می دهد. بنابراین از آن جا که ممکن است زردچوبه قند خون را بیش از اندازه پایین بیاورد، می بایست با احتیاط مصرف شود.
رفلاکس معده به مری: زردچوبه می تواند در برخی افراد باعث ناراحتی های معده ای شود و مشکلاتی مثل رفلاکس معده به مری را وخیم تر کند. اگر زردچوبه علائم این عارضه را در شما افزایش می دهد از آن استفاده نکنید.
عارضه های حساس به هورمون مثل سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم: کورکومین موجود در زردچوبه شبیه هورمون استروژن عمل می کند. در تئوری ممکن است زردچوبه بیماری های حساس به هورمون را بدتر کند. البته برخی پژوهش ها نشان می دهد زردچوبه اثرات منفی استروژن را در برخی سلول های سرطانی حساس به هورمون کاهش می دهد. بنابراین ممکن است زردچوبه برای عارضه های حساس به هورمون مفید باشد. در صورتی که مبتلا به عارضه ای هستید که ممکن است با قرارگیری در معرض هورمون بدتر شود، توصیه می کنیم تا وقتی اطلاعات تایید شده بیشتری به دست نیامده است از زردچوبه با احتیاط بیشتری استفاده کنید.
ناباروری: ممکن است مصرف خوراکی زردچوبه میزان تستوسترون و تحرکات اسپرم را در مردان کاهش دهد. این مسئله ممکن است باروری را کاهش دهد. اگر کسی قصد بچه دار شدن دارد می بایست زردچوبه را با احتیاط مصرف کند.
کمبود آهن: مصرف مقادیر زیاد زردچوبه می تواند باعث ممانعت از جذب آهن شود. مصرف زردچوبه در مبتلایان به کمبود آهن می بایست با احتیاط صورت بگیرد.
عمل جراحی: ممکن است زردچوبه انعقاد خون را با کندی مواجه کند و در طول یا بعد از عمل جراحی فرد را دچار خونریزی بیش از حد کند. حداقل دو هفته قبل از برنامه عمل جراحی خود مصرف آن را قطع نمایید.
تداخل دارویی
داروهایی که تشکیل لخته خون را کند می کنند با زردچوبه تداخل ایجاد می کنند، زیرا زردچوبه نیز چنین کاری انجام می دهد. مصرف زردچوبه در کنار داروهای کند کننده لخته خون احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می دهد.
بعضی از داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند به قرار زیرند:
آسپرین، کلوپیدوگرل، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، دالتپارین، انوکساپارین، هپارین، وارفارین و داروهای دیگر.
با توجه به فواید زردچوبه بنظر می رسد افزودن آن به رژیم غذایی روزانه بد نباشد. اما با توجه به برخی اثرات جانبی آن، بهتر است مصرف آن را با پزشک خود در میان بگذارید. به ویژه اگر بیماری خاصی دارید. زردچوبه به شکل مکمل در داروخانه ها نیز وجود دارد که توصیه می کنیم پیش از مصرف آن تایید پزشکتان را بگیرید.

http://www.banounews.ir/fa/News/155748/آشنایی-با-خواص-درمانی-زردچوبه
بستن   چاپ