آریا بانو
گرما، بیهوشی و بی پولی در فوتبال زنان
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 15:26:54
آریا بانو - تهران- نوپا بودن لیگ فوتبال زنان ایران در کنار مشکلات دیگری چون گرمازدگی و بیهوشی بازیکنان، بی پولی برخی از باشگاه ها و لغو بعضی از دیدارها بر کیفیت این مسابقات تاثیر گذاشته است.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز لیگ فوتبال زنان ایران تاکنون، مشکلات بسیاری گریبانگیراین رقابت ها شده است. مهمترین آن، مشکلات مالی باشگاه ها و نبود حمایت کافی از بازیکنان برای حضور در مسابقات است.
همچنین با وجود اجرای قانون کولینگ بریک در مسابقه پارس جنوبی بوشهر و سپیدار قائمشهر، برخی از بازیکنان گرمازده و و بیهوش شدند که این رویداد هم حاشیه هایی را بدنبال داشت.
براساس قانون کولینگ بریک در صورتی که گرمای هوا بیش از حد باشد، از دقیقه 25 هر نیمه به بعد، باید وقفه‌ای 2 دقیقه‌ای در بازی ایجاد شود تا بازیکنان آب بخورند و نفسی تازه کنند. این دو دقیقه می‌بایست به عنوان وقت اضافه به زمان هر نیمه اضافه شود. بدین ترتیب در روزهایی که گرمای هوا طاقت فرسا باشد، بازیکنان می‌توانند با تصمیم داور، از دقیقه 25 به بعد هر نیمه به مدت 2 دقیقه به کنار زمین رفته و با نوشیدن آب، از گرمای بدن خود بکاهند.
گرچه تمامی هفته های لیگ بدون مشکل برگزار نشده اند اما مجموع این حاشیه ها را می توان در هفته چهاردهم مسابقات مشاهده کرد که نه تنها با 56 روز وقفه برگزار شد بلکه حاشیه های بسیاری را به دنبال داشت.
در این رقابت ها در بازی 2 تیم پارس جنوبی بوشهر و سپیدار مازندران گرمازدگی سبب بیهوش شدن برخی از بازیکنان تیم سپیدار شد. در کنار آن تیم خلیج فارس شیراز به دلیل مشکلات مالی در بازی برابر شهرداری بم حضور نیافت و اینگونه این تیم با کسب سه امتیاز همچنان در صدر جدول لیگ برتر زنان باقی ماند.
موانع و مشکلاتی که «گلاره ناظمی» مسئول مسابقات فوتبال زنان در فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: در طول 10 دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال زنان همیشه تیمداری به دلایل مالی با چالش های جدی مواجه بوده است. حتی تعدادی از تیم ها در ابتدا یا اواسط لیگ انصراف داده و منحل شده و گاهی امتیاز خود را واگذار کرده اند.
ابن داور بین المللی فوتسال اضافه کرد: تحلیل این شرایط بسیار ساده است آیا هر کدام از ما با منابع مالی ثابت در طول یکسال، همان قدرت خرید سال گذشته را داریم؟ نباید انتظار داشته باشیم که باشگاه ها در بخش تیمداری زنان با مشکل مواجه نشوند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص لغو دیدار تیم های خلیج فارس شیراز و شهرداری بم صدرنشین لیگ برتر، گفت: این دیدار به دلیل مشکلات مالی تیم شیراز برگزار نشد البته نتیجه آن باخت فنی این تیم در برابر شهرداری بود. هر دیداری که لغو می شود نسبت به آینده لیگ نگران تر می شویم.
ناظمی خاطر نشان کرد: تمام کسانی که در حوزه فوتبال زنان فعالیت یا تیمداری می کنند صرفا براساس عشق و علاقه شخصی در این حوزه هستند. اگر مسئولان ورزش و بویژه فدراسبون بدنبال راهکاری در این خصوص نباشند شرایط به دلیل نداشتن پخش تلویزیونی، بحث تبلیغات و حمایت مالی بدون توجیه روز به روز بدتر هم خواهد شد.
**برخی اتفاقات در مسابقات اجتناب ناپذیرند
مسئول مسابقات فوتبال زنان در خصوص بیهوش شدن برخی بازیکنان سپیدار قائم شهر در دیدار مقابل تیم پارس جنوبی بوشهر نیز گفت: روز قبل از بازی این 2 تیم در خصوص دمای هوا استعلام کردیم و حتی نیمه نخست بی هیچ مشکلی سپری شد.
وی ادامه داد: دمای هوا در روز برگزاری این دیدار 26 درجه بود و شرایط به گونه ای نبود که خطری برای بازیکنان داشته باشد. اما با این همه در نیمه دوم قانون «کولینگ بریک» را اجرا کردیم.
این داور بین المللی ادامه داد: بازیکنان سپیدار قایم شهر به چنین هوایی عادت نداشتند که به بیهوشی 2 تن از آنان منجر شد. این رویداد در ورزش و فوتبال مساله ای جدید نیست و می تواند در هر جایی از دنیا رخ دهد.
وی تصریح کرد: اکنون بدنبال تغییر زمان بازی تیم های زنان هستیم اما با محدودیت هایی همچون بیرون شهر بودن برخی ورزشگاه ها در شهرستان ها مواجه ایم و تغییر زمان بازی و انجام این بازی ها در ساعت های خنک هوا می تواند امنیت بازیکنان و داوران را با مخاطراتی روبرو کند.
** تیم خلیج فارس شیراز در هفته پانزدهم لیگ برتر حضور می یابد
همچنین «خاتون طهمورثی» نایب رییس زنان هیات فوتبال فارس در خصوص عدم حضور تیم خلیج فارس شیراز در این هفته اظهار داشت: تیم خلیج فارس شیراز به دلیل مشکلاتی مالی در این رقابت ها حضور نیافتند. از قبل از سال 98 به دنبال این بودیم تا شهرداری و شورای شهر پول فوتبالیست ها را پرداخت کنند اما با توجه به پیگیری هایی که شد هیچ مبلغی به تیم تعلق نگرفت.
وی افزود: فوتبالیست ها تصمیم گرفتند به دلیل آنکه مبلغی به آنان داده تعلق نگرفته بود در این دیدار حضور نداشته باشند. به این ترتیب به حامیان مالی ثابت شد که تیم خلیج فارس ممکن است به دلیل مشکلات مالی در لیگ حضور نیابد و حتی از مسابقات لیگ برتر انصراف دهد و این موضوع برای استان فارس بسیار بد بود.
نایب رییس هیات فوتبال زنان فارس بیان کرد: تیم خلیج فارس شیراز تنها تیمی نیست که به دلیل مشکلات مالی در لیگ شرکت نکرد. تیم ارومیه در نیم فصل اول به دلیل مشکلات مالی در این مسابقات حضور نیافت.
وی یادآور شد: تیم خلیج فارس شیراز در هفته پانزدهم لیگ برتر حضور خواهد یافت و مشکلات آنان برطرف می شود.
ورزشی**1828**9128**2024

http://www.banounews.ir/fa/News/155852/گرما،-بیهوشی-و-بی-پولی-در-فوتبال-زنان
بستن   چاپ