آریا بانو
آیا زنان باردار هم می‌توانند روزه بگیرند؟
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 21:21:34
آریا بانو -
آیا زنان باردار هم می‌توانند روزه بگیرند؟
k ٢.١
١٢
ایسنا / با شروع ماه مبارک رمضان یکی از سوالات مادران باردار و زنان تحت درمان ناباروری دانستن این نکته است که آیا به لحاظ پزشکی می‌توانند روزه بگیرند؟ سوالی که یکی از پزشکان پژوهشگاه ابن سینا به آن پاسخ داده است.
دکتر لادن گیاهی _ عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا در خصوص نکاتی که باید خانم‌های تحت درمان ناباروری در ماه مبارک رمضان رعایت کنند، گفت: روزه‌داری تا پیش از انتقال جنین و قبل از شروع بارداری ممانعتی ندارد، به شرط آن که خانم بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشند و لازم نباشد دارویی را سر ساعت مشخص مصرف کند.
وی روزه‌داری در سه ماه اول و سوم بارداری را توصیه نکرده و افزود: اگرچه روزه‌داری در سه ماه اول باعث سقط جنین نمی‌شود، اما می‌تواند باعث اختلال در تمایز و تکثیر سلولی جنین و تشدید حالت تهوع مادر شود.
وی با رد تاثیر روزه‌داری در تشدید اندومتریوز در عین حال گفت: روزه‌داری برای خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بلامانع است، اما مدیریت صحیح دریافت غذایی در وعده‌های سحر، افطار و شام بیش از پیش اهمیت می‌یابد. لازم است که افت و خیز ناگهانی قند خون به بهینه‌ترین شکل مدیریت شود.
بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، وی روزه‌داری صحیح را دریافت متعادل همۀ گروه‌های غذایی و نوشیدن آب کافی در وعده‌های سحر، افطار و شام، که باعث تضعیف کیفیت اسپرم و تخمک در فرد سالم نمی‌شود، تعریف کرده و افزود: اگر خانم باردار سابقۀ فشارخون بارداری و دیابت در بارداری قبلی را دارد، بهتر است که روزه نگیرد. زیرا در صورت ابتلای خانم باردار به فشار خون بارداری (پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری) و دیابت بارداری، روزه گرفتن در سه ماهۀ دوم هم جایز نیست.
وی در پایان افزود: علت مهم منع روزه‌داری در بارداری، تشکیل اجسام کتونی است که از جفت عبور می‌کند و به جنین آسیب می‌رساند.

http://www.banounews.ir/fa/News/155935/آیا-زنان-باردار-هم-می‌توانند-روزه-بگیرند؟
بستن   چاپ