آریا بانو
آیا ضدآفتاب‌ها برای سلامتی مضرند؟
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 21:21:41
آریا بانو -
آیا ضدآفتاب‌ها برای سلامتی مضرند؟
٣٨٠
٠
دیجیاتو / محققان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در تحقیقی جدید دریافتند که چهار ماده فعال موجود در ضد آفتاب ها می تواند به جریان خون نفوذ کند اما تاثیر این مواد روی سلامتی انسان فعلا نامشخص است.
این مطالعه روی 24 فرد بزرگسال و در چهار گروه انجام شد و هر گروه یکی از چهار نوع ضد آفتاب مختلف از جمله کرم، لوسیون و دو نوع اسپری را مصرف کرده و این مواد را به مدت 4 روز، روزی 4 بار روی 75 درصد از بدنشان استعمال کردند.
سپس محققان با انجام آزمایش خون روی این افراد میزان غلظت چهار ماده آووبنزون، اکسی‌بنزون، اکتوکرایلین و اکامسول که در ضد آفتاب ها وجود دارد را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آزمایش نشان می داد که تنها بعد از یک روز استفاده و فارغ از نوع ضد آفتاب، میزان غلظت مواد مذکور در خون افراد، بالای 0.5 نانوگرم در میلی لیتر بوده است.
البته این مقدار حد خطرناکی برای سلامتی انسان به حساب نمی آید. با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد داده که از این مقدار به عنوان حد بالا برای به روزرسانی الزامات مقرراتی در آمریکا و برای کنترل تولید کرم های ضد آفتاب استفاده شود.

نکته قابل توجه در این تحقیق موارد محدود کننده آزمایش انجام شده است که نتایج آن را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله اینکه در این آزمایش افراد مقدار زیادی ضد آفتاب استفاده کردند در حالی که مردم به صورت عادی هر روز نصف این مقدار را مصرف می کنند. همچنین آزمایش در شرایط آزمایشگاهی و نه در محیط بیرون انجام شده، یعنی تاثیر عواملی مثل گرما، نور خورشید و رطوبت بر میزان جذب سنجیده نشده است.
به همین خاطر محققان این پروژه نیز در این باره قید کرده اند که نتایج به دست آمده در مورد مواد شیمیایی مذکور نباید فعلا افراد را از مصرف ضد آفتاب ها منصرف کند.
با این حال سرطان شناسان معتقدند که آزمایش مذکور می تواند برای مردم گیج کننده بوده و آن ها را ترغیب به کنار گذاشتن ضد آفتاب ها کند. همچنین نیاز به تحقیقات بیشتری در این حوزه احساس شده تا میزان و حد خطر این مواد را به روشنی مشخص کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/155940/آیا-ضدآفتاب‌ها-برای-سلامتی-مضرند؟
بستن   چاپ