آریا بانو
سبزه گندم و فوایدی که باور نمی‌کنید!
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 00:34:49
آریا بانو -
سبزه گندم و فوایدی که باور نمی‌کنید!
٩٨٩
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / آیا می دانید سبزه گندم چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟ چگونه میتوان این ماده مغذی را در برنامه غذایی خود قرار داد؟ احتمالا در فروشگاه های مواد غذایی یا سایت های سلامتی، نام سبزه گندم را شنیده اید. هنوز بیشتر مردم مزایا و روش استفاده از آن را نمی دانند. در این مقاله به بررسی فواید سبزه گندم می پردازیم.
سبزه گندم چیست و آیا فاقد گلوتن است؟
سبزه گندم از برگ های تازه جوانه زده گندم معمولی به دست می آید. در فروشگاه های مواد غذایی اغلب به شکل پودر، مکمل غذایی، ترکیب موجود در آبمیوه ها یا دیگر محصولات سلامتی دیده می شود. اگرچه سبزه گندم در واقع یک سبزی نیست اما مواد مغذی زیادی دارد که در سبزیجات یافت شده اند. CDC گزارش می دهد که 27 درصد از آمریکایی ها ادعا کرده اند که روزانه سه وعده یا بیشتر سبزیجات مصرف می کنند، که این میزان برای دریافت مواد مغذی کافی نیست.
سبزه گندم جایگزین سبزی نمی شود اما غنی از آنتی اکسیدان و ریز مغذی است و به جایگزین کردن ریز مغذی های از دست رفته کمک می کند. سبزه گندم فاقد گلوتن است و افراد مبتلا به بیماری سلیاک می توانند به راحتی آن را مصرف کنند. افرادی که به گندم آلرژی دارند یا کسانی که به دیگر گیاهان حساس هستند، باید در خوردن سبزه گندم احتیاط کنند.
ادعا شده است که سبزه گندم مزایای سلامتی زیادی دارد، اما در اینجا ما آنهایی را برای شما قرار داده ایم که توسط تحقیقات اثبات شده اند. راه های زیادی وجود دارد تا بتوانید سبزه گندم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید ولی ما بهترین راه ها را به شما معرفی می کنیم.
1. غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است
این سبزه غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین ها است، به خصوص ویتامینویتامین C و ویتامین E، همه آنها عملکردی مانند آنتی اکسیدان در بدن دارند و رادیکال های آزاد را از بین می برند. همین طور غنی از منیزیم، آهن و کلسیم است که مواد معدنی ضروری برای سلامت خون و استخوان ها هستند. این سبزه چند آمینواسید موردنیاز بدن را تهیه می کند.
آمینواسید ها به دو گروه تقسیم می شوند:
ضروری
غیر ضروری
ضروری ها آنهایی هستند که برای سلامتی حیاتی هستند. این سبزه حاوی 17 آمینواسید مختلف است و هشت تا از آنها ضروری در نظر گرفته شده اند. سبزه گندم همچنین غنی از کلروفیل است. کلروفیل قسمتی از گیاهان است که باعث می شود آنها سبز به نظر برسند.هفتاد درصد سبزه گندم از کلروفیل تشکیل شده است که یک آنتی اکسیدان و خون ساز قوی است و به افزایش هموگلوبین (که باعث حرکت اکسیژن در سراسر بدن می شود) کمک می کند.
علاوه بر این، حاوی گلوتاتیون است که یک آنتی اکسیدان اصلی است و به عنوان مادر همه آنتی اکسیدان ها شناخته می شود و برای سم زدایی، ایمنی و دیگر فرآیند های سلامتی بدن لازم است. اگرچه بدن گلوتاتیون های مورد نیاز خود را می سازد اما سبک زندگی استرس زا، انتخاب رژیم غذایی ضعیف و ورزش نکردن، همه منجر به کاهش ذخایر گلوتاتیون بدن می شوند و توانایی بدن برای ساختن آن را تحت فشار قرار می دهند.
سعی کنید گلوتاتیون را وارد منابع غذاییتان کنید چون آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از شرایطی مانند بیماری قلبی، آرتروز، اختلالات عصبی و حتی سرطان ضروری هستند. این سبزه حتی مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که به افزایش باروری هم در مردان و هم در زنان و افزایش تعادل هورمون های تولید مثلی کمک می کند.
2. تعادل قند خون
زمانی که قند خون بیش از حد بالا است، باعث از کار افتادگی آهسته بسیاری از فرآیندهای فیزیکی می شود، مانند آسیب عصبی، مشکلات پوستی، مشکلات بینایی، سرکوب یا افزایش واکنش ایمنی و موارد دیگر. برخی تحقیقات نشان می دهند که سبزه گندم با متعادل کردن آنزیم هایی که گلوکز موجود در خون را کاهش می دهند، می تواند به حفظ قند خون ثابت کمک کند.

3. به کاهش طبیعی وزن کمک می کند
سبزه گندم قسمت مهمی از برنامه های غذایی شده است، اما آیا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ این سبزه شامل ترکیباتی به نام تیلاکوئیدها است و توسط تحقیقات نشان داده شده است که احساس سیری را افزایش می دهند و هورمون هایی ترشح می کنند که اشتها را به حالت تعادل بر می گردانند. همچنین به بهبود عملکرد گوارش کمک می کند و بیماری های گوارشی مانند سوزش معده یا درد شکم را کاهش می دهد.
4. کاهش التهاب
زمانی که بدن آسیب می بیند، التهاب در برابر آسیب واکنش نشان می دهد و باعث درمان می شود. التهاب مزمن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری خود ایمنی، سرطان، بیماری قلبی و مشکلات گوارشی شود. سبزه گندم خواص ضدالتهابی دارد و تحقیقات نشان داده اند که التهاب را در داخل بدن به خصوص روده بزرگ کاهش می دهد. مصرف فقط نصف فنجان و یا کمتر از آب این سبزه به مدت یک ماه می تواند تاثیر چشم گیری روی سطوح التهاب داشته باشد، مانند کاهش التهاب در رگ ها، که می تواند برای سیستم گردش خون سالم مشکل ایجاد کند.
5. به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند
سرطان یک فرآیند التهابی در بدن است که در این روش سلول های آسیب دیده تکثیر می شوند. آنتی اکسیدان ها به از بین بردن سلول های سرطانی و کاهش میزان بالای التهاب کمک می کنند. اکثر تحقیقات انجام شده روی سبزه گندم نشان داده اند که سبزه گندم می تواند سلول های سرطانی دهان را از بین ببرد و تکثیر آنها را تا 41 درصد کاهش دهد.
در مطالعه ای دیگر، این سبزه فقط در سه روز توانست سلول های سرطانی خون را از بین ببرد و مقدار آنها را تا 65 درصد کاهش دهد. تحقیق دیگر نشان می دهد که زمانی که سبزه گندم با درمان های سنتی ترکیب می شود، به جلوگیری از تاثیر منفی داروهای سرطان کمک می کند.

حرف آخر:
سبزه گندم مزایای سلامتی بی شماری دارد و بیشتر آنها به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی و سطح بالای ریز مغذی ها است. این سبزه می تواند به شکل آب، پودر یا کپسول باشد اما مطالعات نشان می دهند که به شکل آب بهتر جذب می شود.
همچنین سبزه گندم باعث سلامتی دندان ها می شود، از کبد و کلیه ها محافظت می کند، سم زدایی طبیعی بدن را افزایش می دهد، فشار خون سالم را به همراه دارد، به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل می کند، گلو درد را تسکین می دهد، پوست را تغذیه می کند و از اگزما و پسوریازیس جلوگیری می کند، و حتی می تواند سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد.
چگونه از سبزه گندم استفاده کنیم
هنگامی که به یک فروشگاه مواد غذایی می روید، اغلب این سبزه را در چند شکل پیدا می کنید:
آبمیوه
پودر
کپسول
شما حتی می توانید خودتان این سبزه در خانه بکارید. سبزه گندم در هر شکلی که باشد مفید است، اما آب آن قابل جذب ترین و بهترین شکل آن است چون به شکل طبیعی آن نزدیک تر است.
همانطور که در بالا ذکر شد، سبزه گندم شامل مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات اصلی زیر است:
کلروفیل
آمینواسیدها
منیزیم
فلاونوئیدها
آهن
فنولیک اسید
کلسیم
ویتامین A
ویتامین C
ویتامین E
سلنیم
سوپر اکسید دیسموتاز
مس
مجموع ویتامین های B
ویتامین K
سبزه گندم هیچ خطری ندارد حتی زمانی که زیاد مصرف می شود، در این صورت تاثیری شبیه به خوردن مقدار زیادی سبزیجات دارد و باعث می شود که مدفوع به رنگ سبز تیره تبدیل شود. این سبزه همچنین می تواند به صورت موضعی استفاده شود.
در اینجا بهترین راه ها برای استفاده از سبزه گندم و چگونگی استفاده از آنها برای شما قرار داده شده است.
غذای پوست:
آب سبزه گندم را برای آکنه، پسوریازیس و اگزما استفاده کنید. حتی می توانید از آن برای پوست کاملا سالم به عنوان تونیک یا پاک کننده‌ استفاده کنید. صورت را به آرامی با آب ولرم یا خنک شستشو دهید، آب سبزه گندم را روی پوست بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند.
کمک به آرتروز:
یک حوله یا پارچه پنبه ای کوچک را در آب سبزه گندم خیس کنید و روی قسمت های متورم یا پف کرده بمالید. با یک کیسه پلاستیکی آن را بپوشانید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. برحسب نیاز سه یا چهار بار در روز از آن استفاده کنید.
درمان یبوست:
هر صبح نصف فنجان آب این سبزه به همراه هشت اونس آب گرم بنوشید. اگر مشکل روده هایتان شدید شد، قبل از خواب و پس از بیدار شدن حتما این کار را انجام دهید.
افزایش گوارش:
یک چهارم فنجان آب سبزه گندم را با چند اونس آب مخلوط کنید و قبل یا بعد از غذا بنوشید. این روش به خصوص برای وعده های غذایی که شامل پروتئین یا غذاهایی که هضم سختی دارند مناسب است. می توانید به آن مقداری آبلیموی تازه و کمی زردچوبه یا نعناع اضافه کنید.
تقویت ایمنی:
مصرف یک چهارم فنجان آب سبزه گندم یا یک قاشق غذاخوری پودر سبزه گندم که به اسموتی اضافه شده است، سه یا چهار بار در روز به افزایش مواد مغذی و تقویت ایمنی بدن کمک می کند، همچنین باعث تسکین گلو درد می شود.
اکسیر ضد پیری:
آب سبزه گندم را به اسموتی اضافه کنید و هر صبح برای صبحانه مصرف کنید تا به تغذیه پوست شما کمک کند.
خونسازی:
مصرف روزانه این سبزه به خونسازی کمک می کند. سبزه گندم به افزایش سطوح هموگلوبین کمک می کند و حاوی ویتامین K است که فرآیند لخته شدن طبیعی و سالم خون را افزایش می دهد.
جایگزین قهوه:
می خواهید کافئین را کنار بگذارید؟ آن را با سبزه گندم غنی از آنتی اکسیدان عوض کنید. یک فنجان شیر نارگیل، چند قاشق غذاخوری آب سبزه گندم یا پودر آن، مقداری برگ استویا یا چند قطره از مایع استویا، و تعدادی لیموی تازه را با هم مخلوط کنید. می توانید از دارچین برای تزئین و خوش طعمی آن استفاده کنید.
اسموتی:
یک فنجان شیر نارگیل را با چند قاشق غذاخوری این سبزه مخلوط کنید. می توانید موارد زیر را هم به آن اضافه کنید:
یک قاشق غذاخوری دانه های چیا
یک قاشق غذاخوری دانه های شاهدانه
نصف فنجان بلوبری
چند قاشق چای خوری عسل
همچنین می توانید از تکه های موز، کاکائو، خلال بادام، زغال اخته خشک شده، یا هر ترکیبات اسموتی دیگر در آن استفاده کنید.
آبمیوه تازه:
سبزه گندم را بخرید یا خودتان آن را بکارید و برای خود یک آبمیوه تقویت کننده مغذی بسازید و روز خود را با آن شروع کنید. مقداری سبزه گندم، یک خیار کوچک، مقدار کمی ‌اسفناج، یک سیب سبز کوچک و تعدادی هویج را آماده کنید. برای ساختن آبمیوه خود از دستگاه آبمیوه گیر استفاده کنید.

چاشنی سالاد:
چند قاشق غذاخوری آب سبزه گندم، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، آب یک لیمو، و چند قاشق چای خوری سیر خرد شده را باهم مخلوط کنید. سیر خواص ضد ویروسی قوی دارد و زمانی که خام باشد تاثیر بیشتری دارد. این چاشنی را روی سالاد خود بریزید و از آن لذت ببرید.
حرف آخر
سبزه گندم هنوز موضوع بسیاری از تحقیقات است، اما یک موضوع را با اطمینان ثابت می کند و آن این است که سبزه گندم یک آنتی اکسیدان قوی است. در کنار مزایای گوارشی، خواص مبارزه با سرطان و حتی استفاده موضعی برای پوست، سبزه گندم یک غذای چند کاره سلامتی است و مواد مغذی زیادی دارد. نترسید و غذاهای جدید را امتحان کنید و اگر با خرید آن مشکل دارید، خودتان آن را بکارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/155977/سبزه-گندم-و-فوایدی-که-باور-نمی‌کنید!
بستن   چاپ