آریا بانو
عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 15:19:09
آریا بانو - سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.


به گزارش هنرآنلاین، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در نشست هم‌اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود و این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است؛ بی‌شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نویدبخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه‌ساز به شمار می‌رود. از این‌رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.
دبیر سومین بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز 1397 رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست‌گذاری‌های انجام شده، در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع‌رسانی شده، سپس بر اساس رزومۀ هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.
مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار خواهد شد و ضمن تقدیر از آثار منتخب و ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده، آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.
او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مدنظر است؛ از روابط فرمی و مفاهیم زیبایی‌شناسی گرفته تا رفتاری متناسب با فضای تعریف شده در شهر و دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و البته ارتباط مجسمه با مخاطب و این‌ها مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه‌سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، کوروش گلناری،اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح اله شمسی‌زاده آثار این بینال را داوری خواهند کرد.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای ـ هنری و تعاملی اثربخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌نماید و با ایفای نقش تسهیل‌گری و هدایت‌گری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته، مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.
روح الله شمسی‌زاده داور بینال مجسمه‌سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر ارگانیسیمی، پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که براساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.
او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر بفردی است و می‌تواند بستر شکل‌گیری رویداد‌های ویژه نیز باشد.
در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا براساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.
داور بینال مجسمه‌سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارایه خواهد کرد.
یعنی مختصات فیزیکی شامل ابعاد و اندازه ، متریال و حتی هندسه اثر می‌تواند در دیالکتیک دوسویه با شرایط و امکانات آن مکان مشخص، در نظر گرفته شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/156118/عباس-مجیدی--در-دوسالانه-مجسمه-شهری-مشهد-هنرمندان-براساس-فضای-تعریف-شده-مجسمه-می‌سازند
بستن   چاپ