آریا بانو
آزمایشات پیش از ازدواج چیست و چرا باید انجام شود؟
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 15:21:21
آریا بانو -
آزمایشات پیش از ازدواج چیست و چرا باید انجام شود؟
٧٠٥
٠
مجله دلگرم / ازدواج ، یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فرد است که مسیر زندگی را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می دهد. در گذشته ازدواج موفق، با انتخاب درست و آگاهانه رقم میخورد و ملاک ها عمدتا سازگاری روحی و اخلاقی زوجین بود. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، به منظور پیشگیری از ناهنجاری ها و نقایص مادرزادی و ژنتیکی برای فرزندان، آزمایشات قبل از ازدواج نیز پیش روی زوجین قرار دارد و طبق قانون انجام آنها از پیش نیازهای ازدواج است.
ضرورت انجام آزمایشات پیش از ازدواج
همانطور که گفتیم مهمترین دلیل مشاوره و آزمایش قبل از ازدواج ، پیشگیری از تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی و اختلالات ژنتیکی است . اطلاع از نتایج آزمایش موجب میشود زوجین حتی در صورت ازدواج کمتر در معرض مخاطرات بعدی باشند. البته در این مورد همیشه ارجحیت با نظر پزشک و سلامت زوجین و فرزندان است .
به این آمار توجه کنید :
حدود 4 درصد ایرانیان ناقل ژن تالاسمی بتا هستند و تاکنون 22 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور ثبت شده است و البته آمار واقعی بیشتر است . تالاسمی نوعی بیماری ارثی خونی است که باعث کم خونی خفیف یا وخیم می شود.
در ایران بیش از 34 هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است و یک سوم مبتلایان از بیماری خود ، بی اطلاع هستند !
حدود یک میلیون و 450 هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت B هستند.
تعداد معتادان در ایران حدود دو تا دونیم میلیون نفر است .
در ایران 12 هزار بیمار مبتلا به هموفیلی شناسایی شده اند و تهران در این مورد رکورد دار است . ( هموفیلی ، بیماری ارثی وابسته به جنس است و از طریق زنان منتقل و مردان مبتلا می شوند) .
اینها تنها بخش کوچکی از آمار بیمارانی است که می توانستند زندگی توام با رنج و سختی نداشته باشند و مانند بسیاری از افراد ، سالم و شاداب زندگی کنند.
فراموش نکنید هنگام بروز بیماری ، تنها فرد بیمار دچار رنج و زحمت نمیشود ، بلکه هزینه های سنگین بیماری که معلوم نیست به درمان ختم شود ،انواع فشارهای اقتصادی و آلام روحی را به خانواده بیمار تحمیل می کند . با این توضیح ، بعید به نظر میرسد ، در مورد ضرورت این آزمایشات ، ابهامی باقی مانده باشد.
حتما تا بحال متوجه شده اید آزمایشهای پیش از ازدواج شامل چیست؟ هدف اصلی این آزمایشات، تشخیص ناسازگاریها و ناهنجاری هایی است که در صورت ازدواج، میتواند بروز کند .
این آزمایشات شامل موارد زیر است :
آزمایش تالاسمی : برای این آزمایش ، از زوجین نمونه خون (بدون نیاز به ناشتایی) گرفته شده و مورد بررسی قرار می گیرد .
آزمایش اعتیاد : برای انجام تست اعتیاد از طرفین ، نمونه ادرار اخذ شده و از نظر دارا بودن مشتقات تریاک مورد بررسی قرار می گیرد . در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش ، فرد اعتیاد دارد.
بیماری های خونی مقاربتی : در این آزمایش ، طرفین از نظیر ابتلا به بیماریهایی که از طریق آمیزش جنسی منتقل می شوند مورد بررسی قرار می گیرند . هپاتیت ، ایدز ، سوزاک و سیفیلیس از جمله این بیماریها هستند.
آزمایش گروه های خونی : در این آزمایش ، خون طرفین از نظر فاکتورRH مورد بررسی قرار میگیرد . در صورت ناسازگار بودن فاکتورRH والدین ، نوزاد دچار کم‌خونی شَدید و یرقان می‌شود .
آزمایش بررسی هورمونها : در این آزمایش ، مایع منی مرد از نظر کیفیت و قدرت باروری و همچنین سایر هورمونها مورد بررسی قرار می گیرند.
آزماپش ژنتیک : در صورت وجود سابقه خانوادگی از نظر بیماریهای ارثی ، انجام می شود. این آزمایش کمک می کند تا از تولد فرزندان معلول و مبتلا به بیماریهای ژنتیکی پیشگیری شود.
مشاوره ازدواج : بیماریها ، لزوما جسمی نیستند .بلکه در بسیاری از مواقع افراد دچار ناراحتی ها و بیماریهای روحی هستند که علی رغم سلامت ظاهری جسمی ، اشخاص را دچار بی ثباتی و ناراحتی های روحی می کند که میتواند دوام زناشویی را به خطر بیندازد .
اعتقادات ، خلقیات ، استرس ، وسواس ، سوء ظن ، ویژگیهای شخصیتی و رفتاری و مواردی از این قبیل در جریان مشاوره ازدواج مورد بحث و بررسی قرار می گیرند تا دو نفر با آگاهی و شناخت ، برای تشکیل خانواده اقدام نمایند.
لازم به ذکر است که تزریق واکسن کزار نیز طی همین آزمایشات انجام می شود .
افرادی که تصمیم به ازدواج دارند ، پس از دریافت معرفی نامه از محضر ،می تواند برای آزمایشات مربوطه اقدام کنند .
پس از دریافت نتایج آزمایش ، پاسخ منفی تست عدم اعتیاد ، کارت تزریق واکسن کزاز و گذراندن مشاوره ازدواج ، زوج می توانند به محضر مراجعه کنند .
نتیجه آزمایش 30 روز اعتبار دارد و درصورتیکه به هر دلیل طی این مدت ، ازدواج ثبت نگردد ، لازم است مجددا تکرار شوند.
امیدواریم ، همه زوجین ، ضمن برخورداری از سلامت جسمی و روحی ، در سعادت و خوشبختی زندگی کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/156129/آزمایشات-پیش-از-ازدواج-چیست-و-چرا-باید-انجام-شود؟
بستن   چاپ