آریا بانو
اگر ریزش مو سکه‌ای دارید، بخوانید
پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398 - 18:10:08
آریا بانو -
اگر ریزش مو سکه‌ای دارید، بخوانید
٣١٧
٠
باشگاه خبرنگاران / از دست دادن موی سر می‌تواند از جنبه‌هایی مختلف مانند مشکلات بیماری، عوارض تغییر ظاهر و اثرات روانی آن مورد بررسی قرار گیرد؛ از این رو شناخت عارضه، نوع و علت آن بسیار حائز اهمیت است.
ریزش مو یا آلوپسی در بیش از 50 درصد مردم در طول زندگی اتفاق می‌افتد و روند از دست دادن موی سر در مراحله مختلف آن اثراتی را بر سلامت روان افراد اعمال می‌کند؛ از سوی دیگر اکثر بیماران پیش از آن که 50 درصد مو‌های یک ناحیه تحت تاثیر این عارضه قرار بگیرند متوجه پیشروی‌ آن نخواهند شد از این رو آگاهی از چرخه‌ رشد مو برای ارزیابی ریزش مو و فهم و درک این اختلال بسیار حائز اهمیت است.
از ریزش مو چه می‌دانید؟
به طور کلی ریزش مو می‌تواند از بیماری آلوپسی حکایت داشته باشد، همچنین ممکن است پای یک بیماری منحصر به فرد در میان باشد و یا شاهدی بر اختلالی سیستمیک یا عفونی باشد، از این رو بررسی و معاینه‌ مو نیاز به دقتی بیشتر دارد، البته چرخه‌ حیات مو در اثر عوارض جانبی داروها، تروما و حتی بیماری‌های سیستمیک نیز می‌تواند دستخوش تغییر شود و خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد.
شاید بتوان با روش‌های آزمایشگاهی دقیق، کارآمد و در حال گسترش شروع ریزش مو را در بیماران بسیار سریعتر تشخیص داد و از پیشروی آن جلوگیری کرد.

استرس‌تان را کاهش دهید
ناهید نیکخواه متخصص پوست و مو درباره ریزش مو سکه‌ای، اظهار کرد: آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمن است که سبب ریزش مو به شکل‌های مختلف می‌شود؛ یک نوع محدود و پراکنده دارد که به آن ریزش موی سکه‌ای می‌گویند و گاه ریزش موی گسترده نیز دیده می‌شود که هر دو جنس را می‌تواند درگیر کند.
ریزش مو سکه‌ای بیشتر درچه سنی رخ می‌دهد؟
این متخصص پوست و مو بیان کرد: ریزش مو سکه‌ای بیشتر در سنین پایین دیده می‌شود و یکی از شایع‌ترین انواع ریزش مو در بچه‌هاست؛ ریسک بروز خانوادگی این نوع ریزش مو حدود 15 درصد است و همانطور که اشاره شد یک بیماری خود ایمن است و به علت آسیب فولیکول‌های مو در نتیجه سیستم ایمنی بدن خود فرد ایجاد می‌شود و ممکن است همراهی با مشکلات خود ایمن دیگر مثل مشکلات تیروئید داشته باشد که به همین علت آزمایشات اولیه برای بیمار جهت رد کردن مشکلات همراه درخواست می‌شود.

نیکخواه ادامه داد: گرچه علت این بیماری تا حدی ناشناخته است اما بسیاری از بیماران ممکن است به استرس‌های شدید قبل از ریزش مو اشاره کنند، از این رو استرس یکی از فاکتور‌های شروع یا تشدید کننده این بیماری محسوب می‌شود.

وی افزود: تشخیص بر اساس بالین و گاه نمونه برداری پوستی انجام می‌شود و درمان برحسب وسعت بیماری و میزان فعال بودن ریزش مو در حین مراجعه جهت بیماران انجام می‌شود؛ یکی از درمان‌های مرحله ریزش موی سکه‌ای ترریق داخل ضایعه است و درمان موضعی نیز کاربرد دارد، در موارد گسترده از درمان‌های خوراکی و نور درمانی و به تازگی از درمان‌های بیولوژیک استفاده می‌شود.
ریزش مو سکه‌ای تحت تاثیر استرس است
علی روشن متخصص پوست و مو درباره ریزش مو سکه‌ای، اظهار کرد: ریزش مو سکه‌ای تحت تاثیر استرس است؛ کچلی سکه‌ای شکلی بیماری خود ایمنی در بدن انسان است که عوامل زیادی باعث به وجود آمدن آن می‌شود، در این بیماری ریزش به شکل دایره یا بیضی و طاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می‌دهد و در برخی افراد ممکن است تمام قسمت‌های سر را درگیر کند.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: این بیماری ممکن است به صورت مقطعی رخ دهد و برخی افراد خود به خود درمان می‌شوند؛ در عده‌ای از افراد در ابتدا ریشه مو‌ها می‌ریزد و بعد از گذشت مدتی دوباره جوانه می‌زند و همه مو‌ها بعد از سه تا 6 ماه جایگزین می‌شوند، ریزش سکه‌ای مو حتی شاید به دلیل وجود یک عفونت در بدن و یا به خاطر استرس‌های روحی به وجود آید.
روشن با اشاره به اینکه برای درمان از محلول‌های حاوی کورتون یا تزریق کورتون در پوست استفاده می‌شود، ادامه داد: درمان پزشکی برای ریزش منطقه‌ای مو، استفاده موضعی از کرم‌های کورتیکو استروئیدی است، اگر شدت این بیماری زیاد بوده کرم‌ها کم اثرند و تزریق موضعی در مناطق طاس انجام می‌شود، مردان، زنان و کودکان در هر سنی ممکن است گرفتار ریزش سکه‌ای مو شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/156474/اگر-ریزش-مو-سکه‌ای-دارید،-بخوانید
بستن   چاپ