آریا بانو
دیابت چه تاثیری در ناباروری دارد؟
جمعه 20 ارديبهشت 1398 - 18:02:18
آریا بانو -
دیابت چه تاثیری در ناباروری دارد؟
٨٣
٠
کودکت / اگر برای مدتی تلاش کرده‌اید که باردار شوید اما موفق نشدید شما باید رژیم بارداری را شروع کنید و تمام عادت‌های مضر مانند سیگار کشیدن را متوقف کنید. اکنون زمان مناسبی برای تست ساده قند خون است تا به شما بگوید مشکل دقیقا چیست. تعداد مبتلایان به دیابت نوع اول و نوع دوم در طول سال‌ها افزایش یافته است و این امر موجب شده است که دانشمندان، پژوهشگران و پزشکان بیشتر به بررسی تاثیر دیابت در ناباروری مردان و زنان بپردازند.
مطالعات نشان می‌دهد که یک ارتباط شفاف بین دیابت و ناباروری وجود دارد. مردان و زنانی که مبتلا به دیابت شده‌اند احتمال بارداری آن‌ها کاهش می‌یابد. اجازه دهید نگاه عمیق‌تری به تاثیر دیابت در ناباروری داشته باشیم که چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد.
تاثیر دیابت در ناباروری مردان
آیا دیابت می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود؟ پاسخ این است که دیابت می‌تواند یکی از علل ناباروری در مردان باشد. دیابت بدون شک باعث عقیم شدن شما نمی‌شود اما موجب کاهش احتمال بارداری می‌شود. اغلب مردان دیابتی دارای مشکلات جنسی از قبیل دیرانزالی و اختلال نعوظ هستند. که منجر به مشکلاتی در حین تلاش برای بارداری و از دست دادن علاقه به ارتباط جنسی می‌شود.
هم‌چنین تشخیص داده شده است که کیفیت اسپرم مردان دیابتی به مراتب کم‌تر از کیفیت اسپرم یک مرد معمولی است. یک مقاله با هدف مقایسه کیفیت اسپرم، بین مردان دیابتی و مردان عادی تحت درمان ناباروری انجام شده است.
نتایج حیرت انگیز حاصل از این تحقیقات حاکی از آن بود که مردان دیابتی در مقایسه با مردان نابارور غیردیابتی از نظر کیفیت مایع منی تقریبا 25 درصد در سطح پایین‌تری هستند و در اسپرم آن‌ها نیز آسیب DNA بیش‌تر بوده است. این بدان معنی است که برای یک فرد دیابتی بسیار دشوار است که شریک زندگی خود را تحریک کند و در این صورت خطر سقط جنین و ناهنجاری‌ها بسیار بالاتر است.
1. دیابت نوع اول و ناباروری مردان
آیا دیابت نوع یک می‌تواند بر باروری مردان تاثیر بگذارد؟ قطعا همین‌طور است. در دیابت نوع اول، بدن فرد به سلول‌های تولید کننده انسولین حمله می‌کند و برای تنظیم قند خون مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. این امر منجر به این خواهد شد که بدن این فرد، نیاز به تامین نیازهای روزانه انسولین با دوزهای خارجی داشته باشد. دیابت نوع قطعا بر باروری تاثیر می‌گذارد، و مردانی که این وضعیت را دارند، برای تحریک شریک جنسی خود، ممکن است نیاز به مراقبت ویژه و دارو از سوی پزشک داشته باشند.
2. دیابت نوع دوم و ناباروری مردان
دیابت نوع دوم شایع‌ترین نوع دیابت است و ناشی از تولید ناکافی انسولین در بدن فرد است. در واقع کنترل کردن این نوع دیابت بسیار آسان‌تر است و شما تنها با کنترل رژیم غذایی خود و ورزش کردن منظم می‌توانید تغییرات بزرگی در بدن خود ایجاد کنید. زمانی که این کار را به طور مرتب انجام دهید ممکن است بتوانید بدون مراقبت و درمان پزشکی، شریک زندگی خود را باردار کنید.
تاثیر دیابت بر ناباروری زنان
یک خانم دیابتی می‌تواند باردار شود؟ پاسخ این سوال دو بخش دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان دیابتی، اگر همسرشان شریک جنسی خوبی باشد مشکلی برای باردار شدن داشته باشند. در واقع دیابت منحصرا باعث مشکلات باروری نمی‌شود. بنابراین پاسخ به این‌که آیا دیابت می‌تواند منجر به ناباروری در زنان شود مثبت نیست.
با این‌ حال، باردار شدن یک موضوع متفاوت است. دیابت می‌تواند برای زنان باردار دشوار باشد، به‌ خصوص اگر به مدت طولانی بیمار باشند. دیابت باعث عدم کنترل گلوکز در بدن می‌شود و کاشت تخم بارور در رحم را دشوار می‌سازد. هم‌چنین زنان دیابتی ممکن است چاق باشند. این امر به افزایش مشکلات کمک می‌کند. پزشکان باروری گفته‌اند زنانی که دیابتی هستند معمولا هر ماه که رحم آن‌ها بارور شود، باردار می‌شوند اما از آن‌جایی که تخمک نمی‌تواند در رحم القا شود حتی قبل از این‌که دوره بارداری شروع شود یا زن پی ببرد که باردار است منجر به سقط جنین می‌شود. احتمال سقط جنین در زنان دیابتی بین 30 تا 60 درصد افزایش می‌یابد.
خطرات دیگری نیز وجود دارند، حتی اگر کاشت تخم در رحم رخ داده‌ باشد، ریسک بالاتری از نقص‌های مادرزادی وجود دارد، ممکن است نوزاد بزرگ‌تر شود و خطر افزایش دیابت بارداری می‌تواند برای مادر و کودک مضر باشد.
1. دیابت نوع اول و ناباروری زنان
علاوه بر مشکلات ذکر شده در بالا، خطرات دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در هنگام بارداری شما شوند. سندروم کیست تخمدان پلی‌کیستیک که یکی از شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان به شمار می‌آید ممکن است گاهی منجر به ناتوانی زن در بارداری، همراه با دوره‌های نامنظم و یائسگی زودرس شود. با این‌حال، این مسائل را می‌توان با استفاده از دارو تنظیم کرد.
2. دیابت نوع دوم و ناباروری زنان
زنانی با دیابت نوع دوم علاوه بر موارد مشابه‌ای که در بالا ذکر شده است دارای مشکلات دیگری نیز هستند. با این‌حال، این موارد را که معمولا با ایجاد تغییر در سبک زندگی که شامل رژیم غذایی سالم‌تر و ورزش بیش‌تر همراه است، را می‌توان جبران کرد.
چگونه دیابت نوع اول را برای باروری درمان کنیم؟
دیابت نوع اول با ناتوانی بدن برای تولید انسولین مورد نیاز، مشخص می‌شود. دیابت نوع اول باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و به این ترتیب اگر شما یک خانم هستید بر احتمال بارداری و پایدار ماندن جنین شما تاثیر می‌گذارد. بهترین کاری که باید در چنین وضعیتی انجام دهید مشورت با پزشک است، نوع اول بارداری یک اختلال خودایمنی است، بنابراین برای مبارزه با آن نیاز به دارو داریم.
هم‌چنین ممکن است برای کنترل تاثیر دیابت در ناباروری مجبور شوید که یک سبک زندگی سالم‌تر را شروع کنید، به‌طور مداوم دارو مصرف کنید و امثال آن‌ها. هم‌چنین باید تیروئید و عملکرد تخمدان خود را بررسی کنید، چون بدن ممکن است اشتباها آن غدد را مورد حمله قرار دهد، تیروئید و عملکرد تخمدان نقش بزرگی در بارداری شما ایفا می‌کنند. هورمون تحریک کننده تیروئید و سطح هورمون تحریک کننده فولیکول باید در بدن درست باشد زیرا بدن باید آمادگی پذیرش نوزاد تا 40 هفته آینده را داشته باشد.
چگونه برای یک بارداری سالم دیابت را کنترل کنیم؟
برای کنترل دیابت نوع اول نیاز به دارو و کمک از سوی یک پزشک است تا به طور کامل از بین برود. اگرچه کنترل دیابت نوع دوم آسان‌تر است. دیابت نوع دوم به این دلیل که بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند تا سطح قندخون پایین بیاید اتفاق می‌افتد، بنابراین باید سعی کنید سطح قندخون را به روش‌ دیگری کاهش دهید. این منجر به شیوه زندگی سالم‌تر، که شامل خوردن غذای سالم، رسیدن به وزن متناسب و ورزش منظم برای داشتن اندام مناسب می‌شود. سایر مشکلات رایج که منجر به ناتوانی در باروری می‌شوند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و پریودهای نامنظم هستند. که هر دو مشکل با دارو و تغییر سبک زندگی قابل درمان هستند.
پرسش‌های متداول
چگونه تاثیر دیابت در ناباروری را کنترل کنیم؟
با وجود اینکه تاثیر دیابت در ناباروری مشخص شده است، اما می‌توان ریسک‌های موجود را با کمی تغییر در سبک زندگی کاهش داد. با این‌ حال، همیشه باید با متخصص زنان و زایمان و متخصص غدد در ارتباط باشید تا از سالم بودن بچه در دوران بارداری اطمینان حاصل کنید. اگر شما برنامه غذایی منظم داشته باشید، ورزش کنید و به‌ طور‌ کلی سبک زندگی سالم داشته باشید، در بیش‌تر موارد دیابت نمی‌تواند باعث ناباروری شما شود.
آیا کودک می‌تواند دیابت را از مادر به ارث ببرد؟
اگر دیابت مادر به خوبی کنترل نشود، نوزاد در معرض مقادیر بالای گلوکز قرار می‌گیرد و این می‌تواند در سلامت کودک موثر باشد. نوزاد ممکن است بزرگ‌تر از حد نرمال باشد، سطح قندخون او بعد از تولد پایین باشد، یا تعداد گلبول‌های قرمز بالایی داشته باشد. در این صورت خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش می‌یابد.
امین بینایی

http://www.banounews.ir/fa/News/156643/دیابت-چه-تاثیری-در-ناباروری-دارد؟
بستن   چاپ