آریا بانو
با این روش‌ها لکه‌های پوست‌تان را محو کنید
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 12:52:25
آریا بانو -
با این روش‌ها لکه‌های پوست‌تان را محو کنید
٦٨٣
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / یونیون، لکه های تیره ای که روی پوست ایجاد می شوند می توانند حاصل عواملی همچون پیری و عوامل خارجی مختلف باشند. بیایید در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام اطلاعات بیشتری در مورد روش های مختلف درمان برای موضوعات لکه های پوست پیدا کنیم. لکه های پوستی به طرز شگفت آوری رایج هستند و می توانند در هر بخشی از بدن شما رخ دهند. این عارضه می تواند حاصل مشکلات ساده ای مانند لکه ها و تبدیل آن ها به مشکلات پیچیده تری مانند لکه های سنی، لکه های قهوه ای و رنگ غیر یکنواخت پوست باشد. در اینجا به بررسی علل و اثرات این بیماری معمول پوستی و نیز روش های موثر درمان می پردازیم.
درسی کوتاه در رابطه با کالبد شناسی پوست انسان
پوست شما حدوداً 2 میلیمتر ضخامت دارد و شامل دو لایه اصلی است – روپوست و غشای میانی – که یک لایه چربی سوم را پوشش می دهد – بافت زیرپوستی یا هیپودرمیس. وقتی رنگ دانه های پوست رخ می دهد، بیرونی ترین لایه پوست را درگیر می کند (روپوست). این لایه محافظ است که میزبان سلول های ویژه شناخته شده به نام “ملانوسیت” است.
روپوست پنج لایه دارد. ملانوسیت ها در درونی ترین لایه که به لایه بنیادین معروف است قرار می گیرند. این سلول ها مسئول تولید ملانین یا به عبارت ساده تر تولید رنگدانه هستند. هنگامی که رنگدانه تولید می شود، توسط کراتینوسیت ها به سطح پوست منتقل می شود، جایی که رنگدانه پوست شما را تغییر می دهد.
در حالی که ملانوسیت رنگ پوست را تعیین می کنند، همچنین می توانند منجر به تغییر رنگ پوست شود که رنگدانه را در مناطق خاصی تغییر می دهند. ملانوسیت همچنین سلول هایی هستند که در آن ها سلول های ملانوما (سلول های عامل سرطان پوست) رشد می کنند. آسیب خورشید از نور ماورا بنفش، شایع ترین علت بروز این رنگدانه های پوستی است، اما سایر عوامل مانند هورمون ها و یا تروما نیز می توانند موجب ایجاد نواحی دارای رنگدانه شوند.
انواع اختلالات پوستی
با توجه به نیوپورت بیچ، دکتر کپل استفانی، متخصص امراض پوستی، شایع ترین بیماری های بافت پوست عبارتند از: لکه های صورت (خال های قهوه ای، خال های سنی و کک و مک)، ملاسما (لکه تیره پوست) و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب.
لکه های صورت
دکتر کپل می گوید: لکه های صورت در نتیجه تابش اشعه ماورای بنفش (UV) از خورشید ایجاد می شود و می تواند در نتیجه وجود ملانوسیت به لکه های سیاه و کک و مک منجر شود (سلول های تولید کننده رنگدانه)؛ و مقدار زیادی رنگدانه را در نتیجه آثار مخرب اشعه UV ایحاد کند. این توزیع نامنظم رنگدانه می تواند یک فرد را به طور چشمگیری پیر نشان دهد.
ملاسما
دکتر کپل توضیح می دهد: ” ملاسما یک بیماری پوستی است که در نتیجه هورمون های حاملگی، قرص های ضد حاملگی و استروژن، ژنتیک، داروها و عوامل محیطی ایجاد می شود. تاثیر این بیماری ایجاد لکه های سیاه بر روی پوست، بیشتر بر روی گونه ها، پیشانی و بالای لب ها است. به دلیل استفاده از وسایل پیش گیری از بارداری و یا پس از بارداری ملاسما در زنان شایع تر است است، اما همچنین می تواند در مردان و در هر سنی رخ دهد. در این بیماری، ملانونسیت ها در برابر اشعه UV بسیار حساس بوده و در مناطق تحت تاثیر بیماری مقدار بیش از اندازه ای ملانین (نوعی رنگدانه) را تولید می کنند.
هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
دکتر کپل می گوید: هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب، تغییر رنگدانه پس از التهاب یا به اختصار PIPAA نیز نامیده می شود؛ و در هر زمانی که پوست دارای التهاب باشد نیز می تواند اتفاق بیافتد. به عنوان مثال، هر نوع زخمی که باعث التهاب و افزایش جریان خون در سطح پوست می شود- نور خورشید، یک لیزر، یک جوش، خراش، خارش پوست، سوختگی و غیره – می تواند منجر به لکه دار شدن پوست شود.
افزایش جریان خون، ملانوسیت را تحریک می کند و باعث می شود که آن ها ملانین بیشتری ترشح کنند که منجر به ایجاد لکه های سیاه می شود. به همین دلیل است که اگر پوست شما بسوزد یا آن اگر جوشی داشته باشید و آن را بترکانید، می تواند منجر به لکه دار شدن آن نواحی شود که ممکن است سال ها طول بکشد تا محو شود.
هیپوپیگمنتیشن
در طرف مقابل هیپوپیگمنتیشن است که از دست دادن رنگ پوست نامیده می شود. این منجر به لکه های پوست روشن تر و یا خال های به خاطر از دست رفتن ملانین می شود. این مورد نباید با آلبینیسم اشتباه گرفته شود که یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن افراد ملانین کمی تولید می کنند.
به طور کلی، هیپوپیگمنتیشن به خاطر اگزما و اماس پوستی (بیشتر در کودکان)، عفونت مخمر پوست، سوختگی های حرارتی، ژنتیک و تعدادی عوامل دیگر رخ می دهد. وقتی هیپوپیگمنتیشن از اختلالات پوستی و یا عفونت های پوستی ناشی می شود، معمولاً در عرض چند هفته یا در چند ماه درمان می شود. با این حال، برخی از انواع هیپوپیگمنتیشن را نمیتوان درمان کرد. اگر نگران هستید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید که می تواند به شما در مورد وضعیت فردی شما مشاوره بدهد.

گزینه های درمان لکه دار شدن پوست
این ها روش های مراقبت از پوست و روش های درمانی توصیه شده توسط متخصصان امراض پوستی برای جلوگیری و کاهش ظهور نقاط تیره هستند.
مراقبت درست از پوست
دکتر کپل می گوید: ” علاوه بر توزیع غیر یکنواخت رنگی که ممکن است با بیماری لکه های صورت، بدون مراقبت مناسب پوست و لایه برداری رخ دهد، رنگ غیر یکنواخت می تواند ناشی از سلول های لایه های مرده ای باشد که در آن رنگدانه ها وجود دارند؛ به عبارت دیگر با انجام لایه برداری از پوست، چه با پاک کننده های مکانیکی و چه شیمیایی، رنگ کلی پوست و رنگ دانه ها را میتوان بهبود بخشید. “
علاوه بر لایه برداری از پوست، رژیم مراقبت از پوست روزانه نیز توصیه می شود. از یک تمیز کننده خوب استفاده کنیدکه شامل تونر و مرطوب کننده باشد و کرم ضد آفتاب خود را نیز فراموش نکنید.
باهوش بودن در مقابل تابش خورشید
ما به خوبی از اهمیت محافظت از پوست خود در برابر اشعه آفتاب به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان ناشی از اشعه UV مضر آگاه هستیم. در تمام انواع رنگدانه های پوستی، موضوع محافظت از نور خورشید به همان اندازه مهم است – استفاده روزانه از ضد آفتاب باعث جلوگیری از ابتلا به لکه دار شدن صورت، لکه دار شدن پوست و پیری می شود.
نکته جالب این است که هنگامی که این بیماری به رنگ رنگدانه های پوستی مربوط می شود، عملکرد هوشمندانه در برابر نور خورشید از استفاده از کرم ضد آفتاب مهمتر می شود. به ویژه در مورد بیماری ملاسما. دکتر کپل توضیح می دهد: این بسیار مهم است که از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب در هنگام قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید استفاده کنید. اشعه های خورشید به شبکیه چشم آسیب می زنند و می تواند باعث تولید ملانین شوند- هورمون های تحریک کننده- باعث آسیب بیشتری به پوست می شوند؛ بنابراین تنها پوشاندن پوست مهم نیست، بلکه پوشاندن چشم ها نیز مهم است. سعی کنید درست همانطور که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید، هر روز از عینک آفتابی استفاده کنید.
کرم های ضد لکه های پوستی
دکتر کپل می گوید: ” برای ملاسما و هیپرپیگمنتیشن پس از التهاب، روشن کننده های پوستی مانند هیدروکویین وان، ویتامین C، کوژیک اسید، لاکتوبیونیک اسید، فریک اسید و چندین داروی دیگر را میتوان برای روشن تر کردن پوست و تثبیت ملانوسیت ها برای به دست آوردن پوستی یکنواخت به کار برد.” برخی از این روشن کننده ها می توانند به عنوان درمان های خانگی مورد استفاده قرار گیرند زیرا می توانند به راحتی خریداری شوند. برخی دیگر نیاز به نسخه ای از یک متخصص پوست دارند.
لیزر کسری
با توجه به جامعه آمریکا برای جراحی پلاستیک ترمیمی (ASAPS)، لیزرکسری که با نام تابش شدید نور (IPL) نیز شناخته می شود، چهارمین روش غیر تهاجمی آرایشی در ایالات متحده است؛ که در سال 2016 با 657172 روش انجام شده همراه بوده است. همان طور که از نامش پیداست، دستگاه نور شدید و روشنی را بر روی سطح پوست می تاباند که باعث تحریک سلول های کلاژن و سلول های پوست سالم تر می شود. روش IPL تنها برای درمان دانه های ریز بافت پوست، لکه های سبک تر و نواحی بدون کک و مک مناسب است.
لیزر درمانی
لیزر درمانی پوست (حذف کامل عوامل بیماری زا) و لیزر درمانی جزئی (کنترل کننده عوامل بیماری زا) را میتوان برای درمان لکه های پوست مورد استفاده قرار داد. لیزر درمانی کامل پوست باعث آسیب یکنواخت به پوست شما می شود که لایه های پوست را از بین می برد، در حالی که لیزردرمانی جزئی حفره کوچکی در لایه های پوست ایجاد می کنند که منجر به “اتصال نقاط” و التیام دوباره خود می شوند.
دکتر کپل هشدار می دهد: ” باید درمورد استفاده از لیزر در انواع مختلف پوست و در بیمارانی که در معرض خطر هیپرپیگمنتیشن پس از عارضه قرار دارند، محتاط باشیم. به عنوان مثال، لیزر های فرکسل مانند کیلیر و بریلیانت و پرما (همه درمان های لیزری می باشند) می توانند به آرامی لکه های رنگی را به طور ایمن در انواع پوست تیره تر از بین ببرند. “
او ادامه داد: ” دانستن این نکته مهم است که درمان های متعددی در بعضی از موارد ضروری هستند و زمانی که لکه های رنگی بهبود یابد، باید از ضد آفتاب محافظ استفاده کرد تا پوست را شفاف نگه دارد. ” بهترین نتیجه زمانی رخ می دهد که بیماران با استفاده از هیدروکینون و اسید رتینوئیک به مدت چند هفته قبل از عمل، پوست خود را با استفاده از اسید چرب محافظت کرده و به تثبیت ملانوسیت ها کمک کنند. بعد از اینکه کرم های استروئیدی و داروهای شیمیایی مخصوص تخریب لایه های پوست را امتحان کردید، لیزر درمانی جزئی را می توانید برای درمان ملاسما به کار گیرید. “

داروهای شیمیایی مخصوص تخریب لایه های پوست
مطالعات ASAPS نشان می دهد که این داروها یکی دیگر از تکنیک های متداول زیبایی است که رتبه پنجم را در میان تمام روش های غیر تهاجمی دارد؛ و در سال 2016 با 616225 مورد همراه بوده است. روش های درمانی متعددی با تابش نور، متوسط و عمیق داروهای شیمیایی مخصوص تخریب لایه های پوست موجود هستند که همه آن ها یک محلول شیمیایی بر پوست شما اعمال می کنند که در عمق های مختلف عمل می کنند تا لایه های بالایی از سلول های مرده پوست را از بین ببرند.
دکتر کپل می گوید: ” این داروها می توانند برای از بین بردن لکه های پوستی که در عصر بر روی بدن شما پدیدار می شوند و در محو کردن نواحی لکه دار مفید باشد، اما این کار باید به درستی و بدون ریسک کردن درمورد بدتر کردن شرایط این نواحی انجام شود.”
این موضوع به ویژه برای لکه های عمیق پوست که در حال حاضر خطرات بیشتری را نشان می دهد و نیاز به زمان بازیابی طولانی تر دارد، صادق است. دکتر کپل اضافه می کند: “به همین دلیل است که باید به دنبال یک متخصص با تجربه پوست باشید.” آماده سازی، عمق پوست و مراقبت های بعد از درمان بسیار مهم هستند و تنها باید توسط یک پزشک با تجربه انجام شوند، زیرا آن ها می دانند چطور از هر گونه عوارض اجتناب کنند. “
درمان لکه های پوستی روی صورت
اگر در این فکر هستید که آیا باید لکه های پوستی صورت خود را به گونه ای متفاوت از قسمت های دیگر بدن درمان کنید، پاسخ نه است. دکتر کپل می گوید: ” درمان برای هیپرپیگمنتیشن صورت، گردن و بدن یک سان است. با این حال پوست گردن و صورت اغلب نسبت به قسمت های دیگر بدن حساس تر است؛ بنابراین، کرم مانند هیدروکینون نباید بیش از سه تا چهار ماه مورد استفاده قرار گیرد. ” از آنجا که گزینه های مختلفی برای درمان وجود دارد، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید بهترین درمان را برای نیازهای فردی خود پیدا کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/156806/با-این-روش‌ها-لکه‌های-پوست‌تان-را-محو-کنید
بستن   چاپ