آریا بانو
پدیده‌ای به نام بدبینی سازمانی را بشناسیم!
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 12:05:48
آریا بانو -
پدیده‌ای به نام بدبینی سازمانی را بشناسیم!
١٤
٠
خراسان / آیا به تازگی زیاد در سازمان شما پیش می‌آید که کارکنان از سازمان و تصمیمات مدیران گله و شکایت داشته باشند و پشت سر سازمان خود بدگویی کنند؟! اگر این حالت را در کارکنان مشاهده می‌کنید باید به شما بگویم که کارکنان‌تان دچار پدیده‌ای به نام «بدبینی سازمانی» شده‌اند. بدبینی سازمانی نوعی نگرش منفی به سازمان است که در آن کارکنان، باور، احساس و رفتار منفی و توهین‌آمیزی درخصوص سازمان خود دارند.
به طور کلی بدبینی سه بعد دارد:
1- بدبینی شناختی: در این حالت کارکنان باور و اعتقاد دارند عدالت در سازمان وجود ندارد، مدیران صادق نیستند و همه افراد دنبال نفع شخصی و ضربه زدن به دیگران و زیرآب زنی هستند.
2- بدبینی احساسی: در این نوع بدبینی، افراد احساسات و هیجانات منفی مانند تنفر، خشم، تنش و اضطراب را به سازمان خود دارند.
3- بدبینی رفتاری: بسیاری از کارکنان، احساسات و اعتقادات منفی خود درباره سازمان را در رفتار خویش نشان می‌دهند.
این افراد معمولا هرجا که هستند راجع به سازمان خود بدگویی و از سیاست‌های سازمانی انتقاد می‌کنند یا وظایف خویش را به درستی انجام نمی دهند و حتی در بعضی موارد دست به خرابکاری یا دزدی می‌زنند.
علل بدبینی سازمانی
مجموعه عوامل متعددی می‌تواند به بدبینی سازمانی منجر شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها احساس بی عدالتی در سازمان است. یعنی هنگامی که کارکنان اعتقاد داشته باشند حقوق و مزایا به صورت عادلانه در سازمان توزیع نمی‌شود، در استخدام و ارتقای شغلی پارتی‌بازی وجود دارد و قوانین سازمانی تبعیض آمیز و همیشه به نفع گروه خاصی از کارکنان است، به سازمان و مدیرانش بی‌اعتماد می‌شوند. همچنین وقتی که کارکنان مشاهده کنند که در فرایند تصمیمات شغلی و سازمانی مشارکت داده نمی‌شوند و همیشه مدیران به جای آن‌ها تصمیم می‌گیرند، احساس نداشتن استقلال و کنترل می کنند و بدبینی آن‌ها به سازمان بیشتر می‌شود.
4 راهکار مدیریتی برای رفع این مشکل
با توجه به نکات مطرح شده، چهار توصیه به مدیرانی داریم که احساس می‌کنند شرکت یا اداره‌شان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.
1- کارکنان تان را در فرایند تصمیم‌گیری‌های مربوط به شغل شان مشارکت دهید.
2- میزان حقوق و مزایا براساس قوانین و چارچوب های مشخص باشد و برای کارکنان شفاف‌سازی شود.
3- ساز و کارهای استخدام و ارتقا را به صورت واضح بیان کنید و فرایند آن‌ها بدون تبعیض باشد.
4- کارکنان خویش را در ابعاد مختلف حمایت و از زحمات آن‌ها قدردانی کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/157109/پدیده‌ای-به-نام-بدبینی-سازمانی-را-بشناسیم!
بستن   چاپ