آریا بانو
کشتی آلیش زنان در فراز و فرود
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 12:07:05
آریا بانو - تهران- تغییر و تحولات در فدراسیون و تاخیر در برگزاری مسابقات و اردوها، سبب شده که برنامه مشخصی برای کشتی آلیش زنان وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، رقابت های آلیش زنان قهرمانی کشور 14 اردیبهشت در خانه کشتی واقع در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد. در این رقابت ها استان مازندران با 107 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت و استان های خراسان رضوی و مرکزی به ترتیب با 77 و 69 امتیاز دوم و سوم شدند.
این مسابقات در حالی برگزار شد که علاوه بر تغییرات فدراسیون، مشکلات مالی در روند برگزاری اردوها و عدم اعزام آلیش کاران به مسابقات قهرمانی جهان، آینده مبهمی را پیش روی این رشته قرار داد.
ملی پوشان در حالی باید خود را برای رقابت های برون مرزی آماده کنند که فدراسیون هنوز برنامه ریزی مدونی را برای برگزاری اردوها ندارد. این امر نشان از جایگاه کمرنک کشتی آلیش زنان در میان دیگر رشته های ورزشی است.
نایب بانوان فدراسیون کشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: 21 استان در قالب 22 تیم در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردند. 160 نفر شامل کشتی گیر و مربی و سرپرست در این رقابت ها حضور داشتند و استقبال خوبی از این مسابقات شد.
«مریم منظمی» ادامه داد: آلیش کاران استان لرستان به دلیل سیل اخیر نتوانستند در این مسابقات حضور یابند. 80 درصد تغییر را در اعضای تیم ملی داریم و امیدوار هستیم با درخششی که در این مسابقات داشتند در رقابت های بین المللی هم مدال کسب کنند. نفرات اول تا سوم به اردوی تیم ملی دعوت می شوند. نفرات اول عضو ثابت تیم هستند مگر آنکه دچار آسیب شوند و با نفرات بعدی آنها را جایگزین کنیم.
منظمی بیان کرد: به زودی کادر فنی تیم ملی که از مربیان داخلی هستند معرفی می شوند. اکنون در انتظار آیین نامه مسابقات هستیم که مسابقات در هر دو بخش کشتی آلیش کلاسیک و آلیش آزاد برگزار می شود یا خیر.
وی افزود: 2 سال گذشته کشتی آلیش آزاد و کلاسیک برگزار شد و 2 تیم از نفرات اول و دوم را به این رقابت ها اعزام کردیم. سال گذشته آیین نامه ای فرستادند که رقابت های آسیایی تنها در بخش آزاد برگزار می شود اما امسال هنوز بخشنامه ای نیامده و مشخص نیست که مسابقات جهانی و آسیایی در چند بخش برپا می شود.
نایب رییس فدراسیون کشتی اظهار داشت: کشتی گیران باید خود را برای سه رویداد مهم قهرمانی آسیا در چین در 16 مرداد، بازی های جهانی هنرهای رزمی در کره جنوبی در 11 شهریور و مسابقات قهرمانی جهان در استانبول در 18 مهر ماه آماده کنند. آلیش کاران باید پیش از مسابقات آسیایی در سه اردو حضور یابند که نخستین آن در تیر ماه برگزار می شود.
وی یادآور شد: در کشتی کلاسیک نگاه ما به دنبال برگزاری اردوی مشترک با کشورهایی است که سطح خوبی در کشتی دارند. زیرا کلاسیک کاران اکنون تشنه یادگیری فنون هستند و زمانی این کشتی گیران در مسابقات بین المللی مدال آوری خواهند داشت که در چنین اردوهایی تنشان به تن یک کشتی گیر خارجی بخورد. همچنین در بحران اقتصادی و با وجود هزینه های بالا صلاح نیست تا کلاسیک کاران در مسابقات بین المللی حضور یابند.
همچنین «معصومه پوربهادر» سرپرست تیم کشتی آلیش زنان استان خوزستان گفت: تعدادی از آلیش کاران این استان با وجود وقوع سیلاب و از دست دادن خانه هایشان به این رقابت ها آمدند. حتی منزل یکی از ورزشکاران پر از آب شده بود و در چادر زندگی می کرد اما علاقه به این ورزش او را به این مسابقات کشاند.
وی همچنین یادآور شد: مسابقات قهرمانی کشور امسال به دلیل تغییر سرپرست فدراسیون با تاخیر برگزار شد و این تغییرات می تواند تاثیر منفی بر روند برگزاری مسابقات داشته باشد.
سرپرست تیم کشتی آلیش زنان استان خوزستان بیان کرد: کشتی زنان را بسیاری از مردم نمی شناسند و برای جذب علاقمندان به این عرصه صدا و سیما باید همچون کشتی مردان از این مسابقات پخش زنده داشته باشد.
«زهرا مجدی» کشتی گیر وزنه 70 کیلوگرم از استان تهران نیز گفت: پیش از این عضو تیم ملی بودم و تجربه حضور در بازی های داخل سالن آسیا در ترکمنستان و مسابقات قهرمانی جهان در قرقیزستان را دارم.
وی ادامه داد: امسال از روند برگزاری مسابقات قهرمانی کشور راضی بودم زیرا در خانه کشتی در تهران برگزار شد و مشکل خوابگاه نداشتیم. هر وقت که فدراسیون این رقابت ها را در استان دیگری برپا می کند به دلیل وضعیت بد خوابگاه ها دچار مشکل می شویم.
این کشتی گیر در بخش دیگری از سخنانش با ابراز نارضایتی از سیستم داوری، افزود: برخی از قوانین را در ایران تغییر دادند. به بعضی از ورزشکاران خیلی زود ضربه می دهند. این تغییر قوانین برای ما دشوار است و به نظرم فدراسیون باید در این زمینه تجدید نظر کند و با قوانین جهانی پیش رود.
«مهدیه تاجی» مربی تیم استان فارس نیز درباره مشکلات این رشته گفت: زنان در کشتی آلیش به سختی می توانند پیشرفت کنند زیرا فدراسیون بیشتر به کشتی مردان اهمیت می دهد. علاوه بر آن برای برگزاری اردوها و تهیه خوابگاه ها همواره با مشکل روبرو هستیم و هیات ها هیچ کمکی به ما نمی کنند. همچنین هزینه رفت و آمدها بسیار است و ورزشکاران باید خود این هزینه ها را متقبل شوند.
این مربی بیان کرد: با همه این مشکلات ورزشکاران با تمام وجود در مسابقات و اردوها شرکت می کنند اما ما نیازمند توجه و حمایت بیش از پیش فدراسیون هستیم تا بتوانیم در جهت رشد و پرورش کشتی گیران گام های مهمی برداریم.
ورزشی**9128**1067**

http://www.banounews.ir/fa/News/157123/کشتی-آلیش-زنان-در-فراز-و-فرود
بستن   چاپ