آریا بانو
دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 09:52:35
آریا بانو - مینا آتشی - علی شمس الهی فوتبالیست سابق و خواننده می‌گوید خوشبختانه بازار تولید آلبوم‌های موسیقی دوباره دارد رونق پیدا می‌کند و خیلی خواننده‌ها این روزها آلبوم منتشر می‌کنند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی شمس الهی بازیکن اسبق تیم‌های فوتبال سایپا، داماش گیلان و استقلال تهران، چند سال پیش به خاطر مصدومیت از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و در ادامه با گذراندن کلاس‌های سلفژ وارد دنیای موسیقی ‌شد. او تاکنون دو آلبوم "پرواز" و "رؤیای تازه" را به بازار داده و این روزها روی آلبوم جدیدش "کجا میری" کار می‌کند.
خواننده پاپ این روزها فعالیت‌های خود را جدی‌تر پیگیری می‌کند. با او درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی‌اش گفت‌وگو کرده‌ایم:
آقای شمس‌الهی از چه زمانی به موسیقی علاقه‌مند شدید و چطور شد که وارد این عرصه شدید؟
من از سال 90 به صورت حرفه‌ای وارد عرصه موسیقی شدم و اواخر همان سال کار خودم را با حامد برادران شروع کردم. کارهای هنری من از سال 90 تا سال 94 برعهده حامد برادران بود. سال 94 با ایشان قطع همکاری کردم و کنسرت‌هایم را با تیم خودم ادامه دادم. از سال 95 تا اواسط سال 96 به دلیل اینکه با دلال‌ها همکاری نداشتم با یک سکوت هنری مواجه شدم. البته خودم هم دوست نداشتم کار کنم چون فهمیده بودم بعضی چیزهای این عرصه واقعاً کثیف است و کار کردن در این محیط بالا و پایین‌های خودش را دارد. متأسفانه کنسرت‌ها بین آدم‌ها پخش می‌شود. شما اگر با فلان تهیه‌کننده قرارداد نبندید، هیچ‌وقت نمی‌توانید کنسرت بگذارید. در نهایت من هم مجبور شدم که با یکی از همان تهیه‌کننده‌ها قرارداد ببندم و همکاری کنم. این‌طور شد که کنسرت‌ها و تک ترک‌های من نیز دوباره از سر گرفته شد. آن قرارداد هم به پایان رسید و من با یک تیم جوان قرارداد بستم که الآن هم دارم با آن‌ها کار می‌کنم و خوشبختانه همکاری ما بسیار خوب است.
شما در یک مصاحبه‌ای راجع به دلال‌ها صحبت کردید که حواشی بسیار زیادی هم داشت. آیا واقعاً دلال‌ها دارند به موسیقی ضربه می‌زنند؟
ما خواننده‌ها خودمان باعث می‌شویم که دلال‌ها به ما ضربه بزنند. در حال حاضر در شهرستان‌ها باندبازی شده است. مثلاً برخی شهرستان‌ها می‌گویند ما فلان خواننده را نمی‌گذاریم در شهر ما اجرا کند. این اتفاقات به موسیقی کشور ضربه بزرگی می‌زند. برخی از مؤسسه‌ها دارند از تهیه‌کننده‌ها کلاه‌برداری می‌کنند. بازار موسیقی همین‌طور به لحاظ مالی وضعیت خرابی دارد و حالا اگر شرکت‌ها بیایند پول چند تهیه‌کننده جوان هم بخورند اوضاع خراب‌تر می‌شود. در حال حاضر برخی شرکت‌ها در شهرستان‌ها بسیار راحت دارند پول تهیه‌کننده‌ها را می‌خورند. در حال حاضر برخی تهیه‌کننده‌ها خواننده‌ها را مثل یک کالا می‌بینند. مثلاً برای یک خواننده در طول سال آنقدر کنسرت برگزار می‌کنند که آن خواننده از دست می‌رود. مگر یک خواننده چند سئانس می‌تواند اجرا کند؟ مگر مردم چقدر طرفدار موسیقی هستند؟ مگر یک طرفدار موسیقی با این شرایط اقتصادی چند بار می‌تواند به دیدن کنسرت خواننده مورد علاقه‌اش برود؟ گاهی می‌بینیم یک خواننده را 20 بار به یک شهر می‌برند. مشخص است که این خواننده دیگر نمی‌فروشد. زمانی که خواننده دیگر فروش نکند، تهیه‌کننده‌ها می‌ترسند و دیگر سراغ او نمی‌روند و در نهایت خواننده هم افت پیدا می‌کند. هنرمند مثل شیر خوردنی نیست که بگویید چند وقت دیگر تاریخ انقضای آن به اتمام می‌رسد و باید آن را دور بیندازیم. چرا خواننده‌هایی که از زمان قدیم می‌خواندند هنوز هم هستند؟ به خاطر این که بسیار حرفه‌ای کار می‌کنند. اگر کسی یک شبه بالا بیاید، یک شبه هم می‌رود. اما اگر خواننده‌ای مثل محمد علیزاده ذره ذره بالا بیاید، باقی می‌ماند. به نظر من علیزاده یکی از خواننده‌های بدون حاشیه و بسیار خوب کشور است که یک شبه بالا نیامده است و هیچ دلالی اطراف او نیست و تهیه‌کننده خوبی هم دارد. خودش هم پسر بسیار خوبی است و یک تیم بسیار حرفه‌ای دارد. او مدتی سکوت می‌کند ولی پس از چند وقت دوباره می‌آید چون می‌خواهد طرفدارانش را از دست ندهد.
با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد و به آن‌ها اشاره کردید، برنامه شما برای ماندن در بازار موسیقی چیست؟
من هم یک شبه بالا نیامده‌ام و یواش یواش دارم طرفدارانم را به دست می‌آورم. در بازار موسیقی حرف‌های بسیار زیادی شنیده‌ام. یک عده به من می‌گفتند تو خوب نیستی ولی یک عده می‌گفتند خوب می‌خوانی. بالآخره در هر کاری یک عده شما را تشویق می‌کنند و یک عده هم هستند که شما را تشویق‌ نمی‌کنند. می‌دانم وارد عرصه‌ای شده‌ام که مردم یا قبولم دارند یا قبولم ندارند. خوشبختانه فکر می‌کنم از زمانی که به این سمت آمدم شرایط برایم بسیار خوب بود. سال 94 آلبوم ما منتشر شد و ما همان سال کنسرت برگزار کردیم. این مسئله نشان داد که داریم راه خوبی را پیش می‌رویم. دوست ندارم که یک‌دفعه بیایم و بروم، بلکه دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم. فکر می‌کنم در راهی که هستم دارم آرام آرام پله‌ها را بالا می‌روم و از حاشیه‌ها دوری می‌کنم. یک عده از آدم‌های بازار موسیقی خوب هستند ولی در این بازار یک عده هم وجود دارند که خوب نیستند و من سعی می‌کنم از کنار آدم‌هایی که خوب نیستند بدون سروصدا رد شوم. فکر می‌کنم شما در این بازار هر چقدر بدون حاشیه باشید و صحبت زیادی نکنید، پیشرفت بیشتری خواهید کرد. با این حال بعضی جاها هم باید صدای آدم در بیاید. توهین به یک هنرمند، توهین به همه هنرمندان است. شاید فلان تهیه‌کننده خودش را آقای خاص موسیقی بداند و بگوید من همه کاره موسیقی هستم و بدون من نمی‌توانید کار کنید اما در اصل او هیچ کاره موسیقی است. من خودم خدا را دارم. یک تیم بسیار قوی دارم و می‌خواهم در موسیقی کم کم به یک درجه خوبی برسم.
بهتر نیست هر کس راه خودش را برود و با کسی وارد جدل نشود؟
ما وارد جدال با کسی نشده‌ایم. ما کالا نیستیم که از چین بار بزنند و اینجا پیاده بکنند و بگویند شما یک سال تاریخ انقضاء دارید، اگر توانستید بمانید و اگر نتوانستید بروید. اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. در آخر مردم هستند که می‌گویند بمانید یا بروید. ما با کسی جدال نداریم ولی هنرمندان در مواجهه با بی احترامی به هنر نباید سکوت کنند. وقتی می‌شنوم که می‌گویند خواننده کالا است و خواننده را باید پشت ویترین بگذارید و بفروشید، ناراحت می‌شوم.
درباره آلبوم "رویای تازه" بفرمایید که دو سال پیش به بازار دادید.
ملودی و تنظیم کلیه قطعات آلبوم "رویای تازه" را حامد برادران برعهده داشت و ترانه‌سرایانی چون عاطفه حبیبی و معصومه اکبری نیز ترانه‌های آن آلبوم را سروده بودند. در ادامه با دوست خوبم میلاد ترابی کار کردم.
آلبوم جدید آماده انتشار ندارید؟
نام آلبوم بعدی من "کجا میری" است و خودم آن را خیلی دوست دارم. کارهای آلبوم جدیدم را میلاد ترابی انجام داده و مهرزاد امیرخانی ترانه‌سرای آن است. ملودی آن را عماد طغرایی برعهده دارد. امیر حیدری و مصطفی مومنی هم هر کدام دو قطعه را تنظیم کرده‌اند. این آلبوم ابتدا قرار بود به تهیه‌کنندگی امیر خسروی و خانم راحله صمدیان منتشر شود ولی من تهیه‌کننده خودم را عوض کردم و چهار ماه پیش با سرکار خانم کلاهچیان و آقای خسروی قرارداد پنج ساله بستم. در حال حاضر تنظیم کلیه قطعاتم برعهده امیر ارشیا است و آلبوم در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد.

این آلبوم قرار است چه زمانی منتشر شود؟
با صحبت‌هایی که انجام دادیم قرار است در دی‌ماه امسال منتشر شود.
با روالی که وجود دارد و اغلب خواننده‌ها تک آهنگ منتشر می‌کنند، چطور است که شما قصد دارید آلبوم منتشر کنید؟
به نظر من آلبوم موسیقی شناسنامه یک هنرمند است. تک ترک هم خوب است و در حال حاضر دارد به خواننده‌ها جواب خوبی می‌دهد ولی عمر هر تک آهنگ بیشتر از 2-3 ماه نیست، در حالیکه آلبوم شناسنامه یک هنرمند است و تا آخر عمر هیچ‌وقت نمی‌گویند فلان خواننده صدتا تک ترک دارد، بلکه می‌گویند او چندتا آلبوم دارد. اغلب از خواننده‌ها می‌پرسند شما چند آلبوم دارید و نام آلبوم‌هایتان چیست؟ فکر می‌کنم برای هر خواننده‌ای هر دو سال یک‌بار لازم باشد که یک آلبوم منتشر کند. خوشبختانه بازار آلبوم دوباره دارد رونق پیدا می‌کند و اکثر خواننده‌ها دارند آلبوم منتشر می‌کنند.
از آنجا که در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد، معمولاً اکثر خواننده‌های موفق به فکر انتشار آلبوم نیستند، بلکه بیشتر تک آهنگ منتشر می‌کنند و همان تک آهنگ‌هایشان را در کنسرت می‌خوانند. با این شرایط به نظر می‌رسد انتشار آلبوم برای یک خواننده ریسک بسیار بزرگی باشد.
من کاری به فروش آلبوم ندارم ولی به نظرم هر هنرمندی باید شناسنامه‌ای داشته باشد. حتی اگر شرایط اقتصادی مملکت بدتر از الآن هم شود و مردم آلبوم من را نخرند ولی باز آلبومم را منتشر می‌کنم. هنرمند همیشه باقی می‌ماند و با آلبوم هم می‌ماند. ما هیچ‌وقت نباید با انتشار آلبوم مخالفت کنیم. قبول دارم فروش آلبوم‌ها پایین آمده است چون در حال حاضر مردم دانلود یک آلبوم را راحت‌تر از خرید سی‌دی آن انجام می‌دهند ولی خود خواننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها هم باید زحمت بکشند. همان‌طور که الآن می‌گویند 15 الی 20 درصد از فروش بلیت‌ها باید به خزانه دولت برود، بیایند آن درصد را بیشتر کنند ولی قانون کپی رایت بگذارند تا دیگر کسی نرود غیرقانونی دانلود کند و مردم از این دنیای مجازی بیرون بیایند. الآن شرایط به نحوی شده که می‌توانند با 200 میلیون تومان یک خواننده را در اینستاگرام برند کنند. ما آهنگسازانی را داریم که اصلاً صلاحیت ندارند اسمشان روی یک آهنگ به‌عنوان تنظیم‌کننده بیاید ولی می‌بینیم که دارند کار می‌کنند، در حالی که یک سری تنظیم‌کننده که واقعاً موسیقی را می‌شناسند در خانه‌هایشان نشسته‌اند و در را هم بسته‌اند. بازار موسیقی الآن جالب شده است. تا پیش از این موسیقی فالش نشنیده بودم ولی به تازگی شنیدم. در اتریش بچه‌های 7-8 ساله‌ هم موزیک فالش را تشخیص می‌دهند ولی برخی مردم ما آنقدر گوش‌شان خراب شده که برای موزیک فالش هم جیغ می‌زنند. متأسفانه خواننده‌ها اگر بخواهند در این بازار حضور داشته باشند باید به این بازی تن بدهند وگرنه کمتر تهیه‌کننده‌ای حاضر می‌شود با آن‌ها قرارداد ببندد.
شما برای موفقیت خودتان چه‌ کار می‌کنید؟
فکر می‌کنم ما هم باید دست به دعا اینستاگرام شویم، چون مجبور هستیم. اگر این کار را انجام ندهیم سالن‌ کنسرت‌مان خالی می‌ماند. من خودم مخالف این کار هستم ولی تهیه‌کننده‌ام این کار را انجام می‌دهد.
همه تهیه‌کننده‌ها این کار را انجام می‌دهند. پس فرق‌شان با آن تهیه‌کننده خاص چیست؟
تفاوت‌شان این است که حداقل به خواننده نمی‌گویند او کالا است.
ممکن است یکی دو نفر بگویند خواننده کالا است ولی ما تلویزیون و رادیو خاصی نداریم که بخواهند آثار خواننده‌ها را منتشر کنند و فقط فضای مجازی باقی می‌ماند که می‌تواند به خواننده‌هایی که چهره نیستند کمک کند. این‌طور نیست؟
بله، فضای مجازی خیلی خوب است ولی همان‌طور که خوب است دارد خراب هم می‌کند. سراسر دنیا دارند از دنیای مجازی استفاده می‌کنند ولی دنیای مجازی ما با کل دنیا متفاوت است. بازار موسیقی نباید این‌قدر با سرعت وارد اینستاگرام شود. امیدوارم شرایط دانلود هم مثل گذشته شود و مردم به همان گوگل برگردند. آن موقع مردم می‌رفتند در گوگل جست‌وجو می‌کردند و آهنگ خواننده موردعلاقه‌شان را از گوگل می‌گرفتند. امیدوارم به زودی قانون کپی رایت هم در کشورمان اعمال شود. البته واقعاً تهیه‌کننده‌ها هم قشر مظلومی هستند چون آن‌ها برای موسیقی هزینه می‌کنند. درست است که شرایط اقتصادی کشور بد است ولی مردم باید از هنرمندان حمایت کنند. هنرمندان هم باید با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌ای بگذارند که قانون کپی رایت به مملکت ما هم بیاید. مثلاً ما می‌بینیم که یک فیلم سینمایی با چه زحمات و سختی‌هایی ساخته می‌شود ولی فردای آن روز شبکه‌های ماهواره‌ای این فیلم را رایگان پخش می‌کنند. فکر می‌کنم این مسئله دارد به هنر مملکت لطمه بسیار بزرگی می‌زند. امیدوارم که دیگر شاهد این مسائل نباشیم و مردم هم از هنرمندان حمایت کنند.
چطور شد که از فوتبال به موسیقی کشیده شدید؟
من در دوره‌ای فوتبالیست بودم ولی بعد به دلیل مصدومیت این حرفه را رها کردم و از آنجایی که از بچگی به موسیقی علاقه‌مند بودم به سمت موسیقی آمدم.
به هر حال برخی ار افراد مخالف این موضوع هستند که آدم‌ها از یک شغل به شغل دیگر بروند.
قبلاً بعضی از افراد دو شغله بودند و به همین خاطر با انتقاد روبه‌رو می‌شدند. در حال حاضر کسانی که از سمت فوتبال وارد هنر شده‌اند هم کارشان گرفته و بازارشان داغ است. مثلاً الآن مگر پژمان جمشیدی بازیگر بدی است؟ به نظر من پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد و بعد فوتبالیست. من چند سال به صورت حرفه‌ای در فوتبال فعالیت می‌کردم ولی بعد فوتبال را کامل کنار گذاشتم و وارد عرصه موسیقی شدم. خودم از بچگی ساز می‌زدم و به موسیقی علاقه داشتم ولی بیشتر نیما نکیسا که تشویقم کرد تا وارد عرصه موسیقی شوم.
هیچ‌وقت نخواستید که با آقای نکیسا همکاری کنید؟
نیما نکیسا الآن کار موسیقی انجام نمی‌دهد. او در گذشته در مقطعی به صورت "فان" وارد موسیقی شد ولی من به صورت جدی وارد این عرصه شدم. روزی که به سمت موسیقی آمدم، یک عده گفتند یک ورزشکار هیچ‌وقت نمی‌تواند کنسرت برگزار کند. من قبلاً سولفژ کار کرده بودم و پیانو هم بلد بودم که بزنم، به همین خاطر زمانی که وارد عرصه موسیقی شدم، سریعاً توانستم کنسرت برگزار کنم. یک عده گفتند یک هفته بعد می‌رود ولی من از سال 91 تاکنون در موسیقی مانده‌ام.
سبک کاری شما موسیقی پاپ است. با وجود اینکه دست‌های زیادی در موسیقی پاپ وجود دارد، آیا هیچ‌وقت نخواستید که سبک‌ کاری‌تان را تغییر بدهید و در یک سبک دیگری فعالیت کنید؟
من همین سبک پاپ را ادامه می‌دهم و احساس می‌کنم طرفدارانم روز به روز بیشتر می‌شوند. ان‌شاء‌الله در دو سه ماه آینده کارهای زیادی از من می‌شنوید و کلاً یک سبک جدید با امضای علی شمس‌الهی وارد بازار می‌شود. به هر حال هر خواننده‌ای یک سبک دارد و من هم سبک خودم را خواهم داشت و تا پایان فعالیتم در حوزه موسیقی با همین سبک ادامه خواهم داد. به قول خانم کلاهچیان و آقای خسروی، امسال سال ماست. امیر ارشیا یکی از بهترین تنظیم‌کننده‌های ایران است که کارهای قشنگی دارد.

چه برنامه‌هایی برای امسال دارید؟
ما الآن استراحت کنسرتی داریم و چند ماهی کنسرت برگزار نمی‌کنیم اما از تیرماه دوباره کنسرت‌هایمان از سر گرفته می‌شود. حداقل 20 سئانس در شهرستان‌ها اجرا داریم و تهران هم کنسرت خواهیم گذاشت. قصد داریم تا پیش از ماه‌های محرم و صفر 5-6 تک آهنگ منتشر کنیم. سبکی که داریم وارد می‌کنیم تاکنون در ایران شنیده نشده و کاملاً جدید است. امیدوارم در کنار هم بتوانیم موفق شویم. من و امیر ارشیا هفت سال بود که می‌خواستیم با هم کار کنیم ولی شرایطش به وجود نمی‌آمد. امیر ارشیا خاک خورده موسیقی است و خواننده‌های دنیا او را می‌شناسند. خدا را شکر که من در موسیقی نیمه گمشده خودم را پیدا کردم. چند سال پیش گفتم که من از فوتبال طلاق گرفتم و با موسیقی ازدواج کردم. الآن هم می‌گویم که نیمه گمشده موسیقی‌ام را پیدا کرده‌ام و امیدوارم با امیر ارشیا بتوانیم چند سال کار کنم.
در موسیقی ایران از شخص خاصی پیروی می‌کنید؟ آیا در موسیقی کسی وجود دارد که بخواهید روش او را پی بگیرید؟
همه می‌دانند که من محمد علیزاده را دوست دارم و ارادت خاصی به ایشان دارم ولی از کسی کپی نمی‌کنم. علیزاده را هم به خاطر تکنیک موسیقیایی‌اش و هم به خاطر اجرای زنده‌اش دوست دارم. از همه شنیده‌ام که قلب بسیار مهربانی دارد و کار در موسیقی را بلد است. گاهی از تحریرها و سبک خواندن ایشان الگو برمی‌دارم.
نمی‌ترسید که کارتان کپی از سبک او شود؟
من در حدی نیستم که از ایشان کپی کنم و هیچ‌وقت هم این کار را انجام نمی‌دهم چون خودم یک سبک جداگانه دارم ولی با این حال گاهی دوستانم می‌گویند شبیه محمد علیزاده شده‌ای. من آقای علیزاده را دوست دارم و امیدوارم سال‌های سال بخواند و ما لذت ببریم.

http://www.banounews.ir/fa/News/157422/دوست-دارم-آرام-آرام-بیایم-و-ماندگار-شوم---پژمان-جمشیدی-اول-باید-بازیگر-می‌شد-بعد-فوتبالیست---گفت‌و‌گو-با-علی-شمس-الهی-خواننده-پاپ
بستن   چاپ