آریا بانو
آیا استیو جابز قربانی طب سنتی شد؟
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 17:44:13
آریا بانو -
آیا استیو جابز قربانی طب سنتی شد؟
k ٢.٦
٣
یورو نیوز / پزشکان و محققان آمریکایی هشدار داده‌اند که حدود یک سوم مبتلایان به سرطان به درمان‌های سنتی و طب‌های جایگزین روی آورده و بسیاری آن را از پزشکان معالج خود پنهان می‌کنند.
نتایج تحقیقات گروهی از پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه سوت‌وسترن تگزاس و دانشکده پزشکی بوستون که اخیرا در مجله معتبر جاما آنکولوژی منتشر شده نشان می‌دهد استفاده از طب سنتی و جایگزین در میان بیماران مبتلا به سرطان در ایالات متحده افزایش چشمگیری یافته است.
گیاه‌درمانی، طب سوزنی، هومیوپاتی، سنگ‌درمانی، آب‌درمانی، فرادرمانی، انرژی‌درمانی، بادکش‌درمانی، حجامت، یوگا و مدیتیشن از نمونه‌های درمان‌های سنتی و طب‌های جایگزین هستند.
این تحقیق بر روی 3100 نفر از کسانی که به سرطان‌ مبتلاء هستند صورت گرفته و 1000 نفر از آنان گفته‌اند که از یک یا چند روش درمانی سنتی و مکمل برای درمان خود استفاده کرده‌اند.
همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تنها دو سوم کسانی که به این درمان‌ها روی آورده‌اند این مساله را به پزشک خود گزارش داده و یک سوم دیگر این مساله را مخفی کرده‌اند.
این محققان هشدار داده‌اند که استفاده از این روش‌ها می‌تواند جان این افراد را به خطر اندازد و احتمال مرگ و میر یا بازگشت سرطان به بدن آنها را افزایش دهد

استفاده از درمان‌های سنتی و مکمل که در سال‌های اخیر در میان شهروندان کشورهای توسعه یافته محبوبیت یافته می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای بیماران ایجاد کند.
به عنوان مثال میزان بالای آنتی‌اکسیدان در داروهای گیاهی می‌تواند با پرتودرمانی تداخل ایجاد کند. همچنین ممکن است مواد شیمیایی موجود در برخی از این گیاهان دارویی با ترکیبات موجود در داروهای شیمی‌درمانی واکنش نشان دهد و فرمول شیمیایی خطرناکی ایجاد کند.
از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که برخی بیماران درمان خود با استفاده از روش‌های نوین پزشکی از جمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را رها کرده و در تلاش برای مقابله با بیماری خود از طریق روش‌های جایگزین هستند.
با این حال پزشکان برخی از درمان‌های جایگزین از جمله یوگا، تای‌چی، مدیتیشن و ذهن‌آگاهی را به بیماران خود توصیه می‌کنند چرا که این روش‌ها می‌تواند سلامتی و نشاط را در بیماران افزایش داده و مقاومت دستگاه ایمنی آنها را بالا ببرد.
در این تحقیق آمده است سفیدپوستان، زنان و جوانان بیشتر از سایر گروه‌ها به طب سنتی روی آورده‌اند.
استیو جابز یکی از «قربانیان احتمالی» طب سنتی
مرگ ناگهانی استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل در سن 56 سالگی به عنوان یکی از نمونه‌های شکست احتمالی طب جایگزین در مقابل طب نوین در درمان سرطان مورد توجه پزشکان و محققان است.
سرطان پانکراس استیو جابز در سال 2003 به طور کاملا اتفاقی تشخیص داده شد و با اینکه پزشکان به او توصیه کردند که فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد اما وی از قبول آن سر باز زد. سرانجام 9 ماه بعد به دلیل رشد تومور، او با انجام عمل جراحی موافقت کرد.
پزشکان معالج استیو جابز بارها به وی توصیه کردند که از روش‌های نوین پزشکی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بهره گیرد اما وی هرگز این مساله را نپذیرفت.
استیو جابز در دوران بیماری خود به دنبال روش‌های جایگزین رفت و در تلاش بود تا با استفاده از طب سنتی بیماری خود را درمان کند.
وی سرانجام در 5 اکتبر 2011 در خانه‌اش در پالو آلتو در کالیفرنیا بر اثر ایست تنفسی ناشی از سرطان پانکراس درگذشت.
گرچه گزارش دقیق و کاملی از جزئیات روش‌هایی که او برای درمان خود استفاده کرد در دسترس نیست اما بسیاری از پزشکان بر این باورند که مقاومت وی در برابر جراحی و روش‌های نوین درمانی سبب گسترش بیماری و مرگ وی شده است.
مساله استیو جابز به عنوان یکی از قربانیان احتمالی پزشکی جایگزین مورد بحث جوامع پزشکی است. او مردی هوشمند و ثروتمند بود و به بهترین و باهوش‌ترین مشاوران پزشکی در دنیا دسترسی داشت. با این حال انتخاب روش درمانی وی سوالات بسیاری را در ذهن کارشناسان ایجاد کرده است.
به جز آقای جابز افراد بسیاری به دنبال درمان انواع بیماری‌ها از طریق طب سنتی و مکمل هستند. برخلاف روش‌های نوین درمانی که به روش‌های گوناگون مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات مثبت و منفی آنها بر روی بدن انسان تا حد زیادی شناخته شده هستند، نتایج استفاده از روش‌های سنتی و مکمل چندان مشخص نیست.
سالانه بیش از 300 میلیون دلار در ایالات متحده برای تحقیق بر روی طب سنتی و درمان‌های جایگزین هزینه می‌شود که نیمی از آن مربوط به پیشگیری و درمان سرطان است. اما نتایج بدست آمده هنوز قادر نیست اثرات مثبت این روش‌ها را در مقایسه با روش‌های نوین تایید کند.
استفان بارت، روانپزشک و بنیان‌گذار شورای ملی علیه تقلب در سلامت، استیون نیسن، کاردیولوژیست و محقق در زمینه حقوق بیماران و کیمبال آتوود، پزشک و سردبیر نشریه علمی پزشکی جایگزین سه تن از مشهورترین منتقدان طب سنتی هستند. آنها بر این باورند که گسترش طب مکمل می‌تواند جان بیماران را به خطر اندازد و اثرات جبران ناپذیری به جای بگذارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/157509/آیا-استیو-جابز-قربانی-طب-سنتی-شد؟
بستن   چاپ