آریا بانو
افطار/ کوفته تبریزی اصل
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 16:31:37
آریا بانو -
افطار/ کوفته تبریزی اصل
k ١.٨
٧
سرآشپز پاپیون / مواد لازم برای تهیه 3عدد کوفته
★یکی از غذاهایی که ممکنه هرکسی نتونه خوب درستش کنه کوفته است،چون احتمال وارفتنش زیاده و اگه وابره با آش فرقی نداره.
مواد لازم کوفته تبریزی اصل
گوشت چرخ کرده 300 گرم
برنج 75 گرم
لپه‎ 150 گرم
تخم مرغ 1 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
سبزی معطر خشک 2 قاشق غذا خوری
رب گوجه ‌فرنگی 4 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
مواد میانی :
آلو ،زرشک و گردو(به دلخواه) به مقدار لازم
طرز تهیه
درجه سختی زمان تهیه 30 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
1
لپه را جداگانه بپزید و آبکش کنید تا هیچ آبی نداشته باشه بزارید کاملا خنک بشه. برنج هم جداگانه نیم پز کنید و بزارید کاملا خنک بشه. فقط نکته مهم اینه که برنج و لپه باید کاملا خنک و بدون آب باشه.
2
نصف لپه پخته شده رو با گوشت چرخکرده چرخ کنید یا درون دستگاه غذاساز میکس کنید و بقیه لپه رو به همون شکل به مواد اضافه کنید.
3
گوﺷﺖ ﭼﺮخ ﮐﺮده ﻫﺮﭼﻘﺪر ﺑﻮد به اندازه نصفش لپه و به اندازه نصف لپه برنج ،یعنی اگر گوشت چرخکرده یک کیلوگرم بود نیم کیلو لپه و 250 گرم برنج.
4
برنج نیم پخت شده و خنک شده را به بقیه مواد اضافه کنید.
5
یکی از پیاز ها رو با رنده متوسط (نباید درشت باشه) رنده میکنیم و آب اضافیش رو میگیریم و به مواد اضافه میکنیم و ورز دهید.
6
نکته مهم در کوفته این که مواد کاملا به خرد هم بروند و ورز داده بشند. اینطوری هم طعم بهتری داره و هم وا نمیره.
7
یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه می کنیم و خوب ورز میدهیم. معمولا برای هر سه عدد کوفته که درست میکنید باید یک عدد تخم مرغ کامل به موادتون اضافه کنید.
8
سبزی های معطر را نیز بیفزایید. سعی کنید از سبزی خشک استفاده کنید،چون یکی از دلایلی که باعث وارفتن کوفته میشه آبی است که تو سبزی و مواد دیگه می مون.سبزی کوفته شامل تره ،مرزه‌،ترخون ،شوید ،نعناست که مقدار تره باید بیشتر از بقیه باشه و نعنا کمتر باشه.
9
ادویه ها را اضافه کنید و دوباره ورز دهید. در مورد ادویه میتونید از زیره سیاه ،ادویه کاری،جوز هندی به مقدار خیلی کم ،زردچوبه،فلفل سیاه ،آویشن،نمک و دارچین استفاده کنید. توجه داشته باشید که از هر ادویه ای که استفاده می کنید باید هم در مواد کوفته بریزید هم در آب کوفته.
10
چند باری هم مواد رو با دستتون بردارید و به داخل ظرف بکوبید. کوفته رو اونقدر ورز بدید که مواد کاملا به خرد هم برن و به راحتی بتونید یک گلوله گرد باهاش درست کنید.
11
بعد از ورز دادن مواد با دستتون گلوله ی بزرگی درست کنید. به هیچ وجه دستاتون رو خیس نکنید تا کوفته های بهتری داشته باشید.
12
داخلش رو آلو یا زرشک یا گردو بذارید و کاملا گردش کنید . برای تهیه آب رب کوفته (سُس کوفته )و پخت آن چهار قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را درون روغن سرخ کنید بطوریکه رنگ روغنش قرمز رنگ بشه یعنی رنگ رب رو به خودش بگیره
13
پیاز داغ آماده شده رو به رب سرخ شده اضافه کنید. سپس چهار الی پنج لیوان آب را اضافه کنید و بزارید بجوشه وقتی آب جوشید کوفته ها را به آرومی در قابلمه آب رب که روی حرارت ملایم هست قرار بدید.
14
بهتر این است که کوفته ها کاملا در آب غوطه ور باشند.اما اگر میخواهید آب غلیظی داشته باشید میتونید آب کمتری بریزید.
15
حرارت کوفته رو خیلی زیاد نکنید و درش رو نیم باز قرار میدیم به مدت حدود یک ساعت آماده میشه. بعد از نیم ساعت برید سراغش و کوفته ها رو کمی جا به جا کنید و بر گردونید. البته این کار رو هم خیلی آروم انجام بدید.
16
برای سرو هم اول کوفته ها رو در ظرف بکشید و بعد آبش رو روش بریزید. بعضی ها هم آبش رو جدا گونه سرو میکنن و نون رو در اون ترید میکنند. میتونید کوفته هاتون رو با زرشک و آلو تزیین کنید.
17
اگر تعداد زیای کوفته آماده کرده اید میتونید اضافه هاشو درون سینی بچینید و بزارید فریزر تا خودشو بگیره وقتی خودشو گرفت درون کیسه فریزر بگذارید و فریز کنید و هروقت خواستید استفاده کنید.
18
فقط دقت داشته باشید که کوفته فریزر شده رو نباید بزارید بیرون داخل هوای اتاق تا یخش باز بشه. برای پخت کوفته فریزر شده کوفته را همانطور منجمد در آب در حال جوش (سُس کوفته )بندازیدو بعد یکساعت حرارت را خاموش کنید
سرآشپز نائبی

http://www.banounews.ir/fa/News/157903/افطار--کوفته-تبریزی-اصل
بستن   چاپ