آریا بانو
مراقب حمله قلبی حین ورزش کردن باشید!
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:36:23
آریا بانو -
مراقب حمله قلبی حین ورزش کردن باشید!
k ١.٦
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / چرا بعضی از افراد در حین ورزش کردن دچار بیماری های قلبی می شوند؟ شیوه ی زندگی کم تحرک یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده ی خطر بیماری قلبی است. با توجه به سازمان جهانی قلب، ورزش نکردن و عدم تحرک می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان 50 درصد افزایش دهد. در این مقاله به بررسی مشکلات قلبی در هنگام ورزش کردن می پردازیم.
عوامل خطر مشکلات قلبی در هنگام ورزش کردن
رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده
دیابت نوع 2
فشار خون بالا یا بیماری فشار خون
سیگار کشیدن
کلسترول بالا
چاقی
سابقه ی خانوادگی بیماری دیابت
کاهش این عوامل خطر می تواند شانس شما برای حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی را کاهش دهد و همچنین نیاز شما به روش های پزشکی مربوط به قلب، از جمله جراحی بای پس را کم می کند. فعال بودن یک راه عالی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. تاثیر ورزش های هوازی منظم مانند پیاده روی بر روی سلامت قلب، اثبات شده است. حتی با کاهش وزن و کاهش فشار خون، برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را معکوس می کند. با این حال، ورزش ممکن است گاهی اوقات خطر ابتلا به حمله قلبی را به ویژه در افرادی که بیماری قلبی دارند و فعالیت های خود را به درستی انجام نمی دهند، افزایش می دهد.
چرا باید اقدامات احتمالی را انجام دهید
ورزش کردن برای کمک به جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی، حیاتی است. به طور کلی برای اکثر مردم، ورزش کردن امن است، اما لازم است که شما اقدامات احتمالی را انجام دهید، به ویژه اگر:
پزشک به شما گفته که یک یا چند فاکتور خطر برای بیماری قلبی دارید.
شما اخیرا یک حمله ی قلبی یا مشکلات دیگر قلبی را تجربه کرده اید.
شما در گذشته فعالیت نداشته اید.
افراد مبتلا به بیماری های قلبی اگر از قبل مورد ارزیابی قرار گیرند، می توانند تقریبا همیشه با خیال راحت ورزش کنند. با این حال، ورزش کردن برای همه ی افراد مبتلا به بیماری های قلبی مناسب نیست. اگر شما تازه ورزش کردن را شروع کرده اید، نکته ی اصلی این است که برای جلوگیری از عوارض جانبی، به آرامی شروع کنید. قبل از شروع یک برنامه ی ورزشی جدید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است لازم باشد که تمرینات خود را تحت نظر پزشک انجام دهید.
علاوه بر این اقدامات احتمالی، ممکن است برای پزشک شما دشوار باشد که در مورد مشکلات سلامتی احتمالی که ممکن است در طول ورزش کردن تجربه کنید، نظر دهد. آگاهی از برخی نشانه های هشدار دهنده ی مشکلات مرتبط با قلب، می تواند به نجات جان افراد کمک کند.
علائم بیماری های قلبی
حتی اگر قبلا یک حمله ی قلبی داشته اید، یک حمله ی جدید می تواند علائم کاملا متفاوت داشته باشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
احساس ناراحتی در قفسه سینه
بسیاری از افراد درد ناگهانی و شدید در قفسه ی سینه ی خود، همراه با حمله ی قلبی احساس می کنند. برخی از حملات قلبی ممکن است از این طریق شروع شود. اما در بسیاری دیگر با احساس ناراحتی خفیف، فشار ناخوشایند، سختی و یا درد در مرکز قفسه سینه، شروع می شود. درد می تواند تیز و گاه و بی گاه باشد. اگر این علائم بیش از چند دقیقه طول بکشد، ورزش کردن را متوقف کنید و به اورژانس مراجعه کنید.
تنگی نفس
احساس تنفس غیر طبیعی همراه با ناراحتی و درد در قفسه سینه در طول ورزش کردن، اغلب یک نشانه برای حمله ی قلبی است. این علائم ممکن است قبل از ایجاد ناراحتی در قفسه سینه رخ دهد یا حتی ممکن است بدون ایجاد ناراحتی در قفسه سینه باشد.
سرگیجه یا گیجی
در حالی که فعالیت بدنی ممکن است موجب خستگی شما شود، شما نباید هرگز در حین ورزش کردن دچار سرگیجه یا گیجی شوید. این نشانه ی هشدار را جدی بگیرید و سریعا ورزش کردن را متوقف کنید.
اختلالات ریتمی قلب
احساس ضربان قلب نامنظم، تپش قلب یا سنگینی در شما، می تواند نشان دهنده ی مشکلات قلبی باشد. اگر در طول بازی احساس کردید که قلب شما ریتم غیر عادی دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.
احساس ناراحتی در دیگر مناطق بدن
مشکلات قلبی، در کنار احساس ناراحتی در قفسه سینه، سایر قسمت های بدن را نیز درگیر می کند. علائم در نقاط دیگر بدن شامل ناراحتی، و درد یا فشار در بازوها، پشت، گردن، فک و یا معده، می باشد. شما همچنین ممکن است احساس کنید که ناراحتی شما از یک قسمت بدن به سایر قسمت ها گسترش می یابد، مثلا از سینه، فک یا گردن به شانه، بازو یا پشت، انتقال یابد.
عرق کردن غیر عادی
اگرچه عرق کردن در ورزش، طبیعی است، اما حالت تهوع و عرق سرد، علائم هشداردهنده ی یک مشکل احتمالی است و در این صورت لازم است که توسط پزشک معاینه شوید. برخی از افرادی که در حملات قلبی را تجربه کرده اند، احساس غم یا عذاب وجدان ناگهانی را گزارش کرده اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/158207/مراقب-حمله-قلبی-حین-ورزش-کردن-باشید!
بستن   چاپ