آریا بانو
روش های مدرن و سنتی نگهداری از سیر تازه
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:36:35
آریا بانو -
روش های مدرن و سنتی نگهداری از سیر تازه
k ٣.٦
٠
زندگی آنلاین / سیر به عنوان یک گیاه علفی شناخته می شود اما در واقع سیر خوراکی پیاز گیاه سیر است که طعم خاص و قوی ای نزدیک به طعم پیاز خوراکی دارد. از سیر برای پخت انواع غذا و گاهی برای اهداف دارویی استفاده می‌شود. سیر تازه را می توانید از فروشگاه مواد غذایی محلی یا در باغچه خود تهیه کرده و اگر روش نگهداری سیر را به درستی بدانید می توانید آن را برای مدت طولانی ذخیره کنید.
روش تازه نگهداشتن سیر در منزل
1. در زمان خرید دقت کنید که سیر‌ها تازه باشند، زیرا هرچه سیر تازه تر باشد مدت زمان نگهداری آن طولانی تر خواهد شد.
2. پیاز سیر باید دارای پوست خشک کاغذی بوده و هیچ جوانه ای روی آن نباشد. بوته سیر‌های نرم نشان می‌دهند که سیر بیش از حد رسیده است و نمی توانید برای مدت طولانی آن را ذخیره کنید.
3. از خرید سیر‌های چروک شده و یا سیر‌هایی که در یخچال فروشگاه ها نگهداری می شود خودداری کنید.
4. قبل از ذخیره کردن، اجازه دهید بوته سیر خشک شود. خشک کردن سیر قبل از ذخیره سازی اجازه می دهد تا عطر و طعم آن بیشتر و غلیظ تر بشود.
5. بوته سیر تازه را بشویید و آن را به مدت یک هفته در یک محل تاریک و بدون رطوبت خشک کنید، می توانید برای خشک کردن سیر آن را از ساقه آویزان کنید.
6. سیر را باید در دمای اتاق نگه دارید. بسیاری از مردم تصور می کنند که باید سیر را در یخچال قرار دهند، اما این اشتباه است، زیرا بهتر است سیر در دمای سرد اتاق حدود 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتی گراد) نگهداری شود.
7. سرد نگه داشتن و یا منجمد کردن سیر یک ایده بد است زیرا باعث فاسد شدن سیر می شود. سرد کردن سیر، رطوبت را در آن افزایش می دهد و باعث رشد کپک و فاسد شدن سیر می گردد.
8. اگر سیر تازه خرد شده یا حبه حبه شده و پوست کنده دارید، می توانید آن ها را در یک ظرف مناسب در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید، اما باید در اسرع وقت از آن استفاده کنید.
9. منجمد کردن سیر توصیه نمی شود، زیرا انجماد طعم سیر را تغییر می دهد.
10. سیر را در محلی با گردش هوای خوب نگه دارید. نگهداری سیر‌ها در محلی که تهویه مناسبی دارد، اجازه می‌دهد تا سیر تنفس کند و طول عمر آن را افزایش می دهد.
11. سیر را می توان در یک پارچه توری یا سبد سیمی، یک کاسه کوچک با سوراخ تهویه یا حتی یک کیسه کاغذی نگهداری کرد.
12. بوته سیر تازه را در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف در بسته نگهداری نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود سیر کپک یا جوانه بزند
13. بوته‌های سیر تازه را در یک محل تاریک و خشک نگهدارید. کمد آشپزخانه و یا گوشه‌های سایه دار بالای آشپزخانه‌تان مکانی مناسب برای این کار است. سیر را از نور خورشید و رطوبت دور نگه دارید تا از جوانه زدن آن جلوگیری شود.
14. وقتی بوته سیر را باز کردید باید سریع آن را مصرف کنید، زیرا وقتی که بوته سیر باز می‌شود عمر مفید آن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. اگر سیر نرم بشود و یا گل وسط آن سبز شود، باید آن را دور بریزید. اگر بوته سیر باز نشده باشد، تا 8 هفته می‌توانید آن را نگهداری کنید.
روش اول: نگهداری سیر از طریق انجماد
اگرچه برخی افراد مخالف انجماد سیر هستند، زیرا همان طور که گفته شد انجماد بافت و عطر و طعم سیر را تغییر می‌دهد. اما انجماد می‌تواند برای افرادی که به ندرت از سیر استفاده می کنند مناسب باشد.‌
می توانید سیر را با یکی از دو روش زیر فریز کنید:
1- حبه های سیر را در آورید و پوست بگیرید سپس آن ها را در ظرف در بسته پلاستیکی یا فویل آلومینیومی قرار دهید یا آن ها را در کیسه فریزر بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید. شما می توانید هر زمان که بخواهید به مقدار مورد نیاز از حبه های سیر بردارید.
2- می توانید حبه های سیر را پوست کنده و ریز خرد کنید یا چرخ کنید. سپس سیر‌ها را در یک کیسه فریزر پلاستیکی یا در یک ظرف در بسته مخصوص انجماد قرار داده و در فریزر بگذارید.
روش دوم: نگهداری سیر در روغن
در مورد نگهداری سیر در روغن بحث‌های زیادی وجود دارد، زیرا نگهداری سیر در روغن در دمای اتاق با رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم همراه است که می‌تواند یک بیماری کشنده به نام بوتولیسم ایجاد کند. با این حال، اگر سیر روغنی در فریزر نگهداری شود، خطر ابتلا به این باکتری‌ها از بین می‌رود.
1- حبه های سیر را پوست بکنید و آن ها را در یک ظرف شیشه ای و یا پلاستیکی ریخته و تا سر ظرف روغن بریزید. سپس درب ظرف را محکم ببندید و مستقیم در یخچال قرار دهید. در صورت نیاز از قاشق برای برداشتن سیر استفاده کنید.
2- یک قسمت سیر خرد شده با دو قسمت روغن زیتون در یک مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا یک پوره سیر و روغن زیتون به دست آورید. سپس پوره را در یک ظرف مخصوص فریزر با درب محکم بریزید و در فریزر قرار دهید.
روش سوم: نگهداری سیر در سرکه‌
می توانید حبه های سیر را در سرکه سفید قرار داده (مثل ترشی) و تا چهار ماه در یخچال نگهداری کنید. برای این کار در یک ظرف شیشه ای حبه سیر‌های خرد شده بریزید، سپس فضای داخل شیشه را با سرکه سفید پر کنید و در شیشه را محکم ببندید و آن را داخل یخچال بگذارید.
توجه: برای اضافه کردن عطر و طعم بیشتر به ترشی سیر خود، می‌توانید یک قاشق نمک (در هر فنجان مایع) همراه با گیاهان خشک شده، مانند تکه‌های فلفل قرمز، پونه و رزماری در آن بریزید و سپس شیشه را تکان دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.
گرچه سیر ترشی در یخچال باید تا چهار ماه سالم بماند ولی اگر نشانه هایی از شکل گیری کپک بر روی سطح مایع مشاهده کردید، باید محتویات ظرف را دور بریزید. هرگز سیر ترشی را در دمای اتاق نگه ندارید، زیرا بسیار سریع فاسد می شود.
روش چهارم: خشک کردن سیر
یکی دیگر از راه های آسان برای نگهداری سیر خشک کردن آن است. سیر خشک متراکم می شود، بنابراین حتی اگر مقدار زیادی سیر خشک شده داشته باشید، فضای بسیار کمی اشغال می کند. وقتی سیر خشک شده را در پخت و پز استفاده می کنید، آب را جذب می کند و عطر و طعم عالی خود را به غذای شما می دهد.
برای خشک کردن سیر، ابتدا آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید. سپس سیر‌ها را روی سینی فر قرار دهید و در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) به مدت دو ساعت بپزید. بعد حرارت را به 130 تغییر دهید و صبر کنید تا سیر کاملا خشک شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/158222/روش-های-مدرن-و-سنتی-نگهداری-از-سیر-تازه
بستن   چاپ