آریا بانو
زندان بودن والدین معتاد اثرات منفی کمتری بر زندگی فرزندان دارد
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:40:15
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: والدین معتاد اگر در زندان باشند تاثیر منفی کمتری بر زندگی فرزندان خواهند ‌گذاشت چرا که اگر در خانه و کنار فرزندان خود باشند، اصطلاح خانواده بدسرپرست به آن ها اطلاق می شود.

ثریا علوی نژاد در گفت و گو با ایرانا افزود: تاثیر مثبت زندان بودن افراد این است که درست است کانون خانواده متلاشی می شود و خانواده به نوعی بی‌سرپرست می شود اما فرزندان از داشتن خانواده بدسرپرست نجات می یابد چرا که دیده شده که والدین معتاد برای تامین مواد مخدر فرزند خود را فروخته اند.
وی اضافه کرد: پدر و مادر پشتوانه فرزندان محسوب می شوند و کودکان و نوجوانان دارای والدین معتاد، با خلا حضور پدر و مادر به عنوان منبع قدرت روبرو هستند، به همین علت فرزندان این افراد در اغلب موارد احساس ناامنی دارند و حتی از داشتن چنین پدر و مادری احساس شرمساری می‌کنند.
علوی نژاد اضافه کرد: این کودکان وقتی در گروه همسالان خود قرار می‌گیرند به خاطر احساس شرمساری، اعتماد به نفس‌ شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در مدتی کوتاه انزوا طلب و گوشنه نشین می‌شوند، همین مسائل اثرات درونی و روانی مخربی روی ذهن‌ آنان خواهد گذاشت و به مرور مستعد انواع آسیب ‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر می‌شوند.
علوی نژاد افزود: البته کودک و نوجوانان استثنایی نیز در این گونه خانواده‌ها داریم که بدترین شرایط زندگی را تجربه کرده اما از فضای درون خانواده درس می‌گیرند و زندگی ایده آل و خوبی را برای خود رقم می زنند.
وی افزود: این دست فرزندان سعی می‌کنند الگوی مناسبی به جز پدر و مادرشان برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنند که اغلب شاهد هستیم در زندگی انسان‌های موفق و با پشتکاری شده‌اند.
عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: یکی از آسیب های اجتماعی پدر و مادر معتاد به مواد مخدر، داشتن فرزندان با اعتماد به نفس پائین، انزواطلب و گوشه نشین است.
علوی نژاد اضافه کرد: والدین معتاد عزت نفس فرزندان خود را کاهش می‌دهند، اعتیاد والدین به هرنوع از مواد مخدر نه تنها موجب می شود امنیت و عزت نفس فرزندان خانواده کاهش یابد بلکه باعث بروز اثرات روانی مخربی بر روی ذهن آن ها می‌شود که به مرور به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر بروند.
وی گفت: تاثیرات مواد مخدر در برخی مواقع موجب می شود که حضور پدر و مادر معتاد در خانه مشاهده نشود و متاسفانه ادامه این رویه در حکم نبود آنان به شمار می رود و از این رو کانون گرم خانواده برای فرزندان به خودی خود از بین خواهد رفت.
این متخصص روانشناس بالینی افزود: نهاد خانواده و نوع رابطه والدین با فرزندان کاملا تأثیرگذار بر رفتار و سلامت فرزندان است. والدین معتاد به هیچ وجه نمی‌توانند الگوی خوبی برای فرزندان باشند و شرایط و امکانات خوبی را برای آنان آماده و مهیا کنند.
علوی نژاد ادامه داد: خود اعتیاد هم برای فرد یک مساله است؛ کسی که معتاد است توجه به محیط بیرونی زندگی‌ ندارد و فقط به فکر تامین مواد و نئشگی پس از آن است و اصلا متوجه نیست در محیط بیرون و اطراف خود چه می‌گذرد و در برخی مواقع در اخبار می شنویم که فرد معتاد پدر یا مادر یا حتی خانواده معتاد گاهی آنچنان غرق در مواد مخدر می‌شود که فرزند خود را به خاطر مواد می‌فروشد.
وی گفت: هر چه برای پیشگیری هزینه کنیم قطعا کمتر از هزینه‌های درمان و ضررهایی است که جامعه با مواد مخدر متحمل می‌شود، با فرهنگ‌سازی فضایی را برای افرادی‌ که دارای پدر و مادر معتاد هستند فراهم کنیم تا حداقل این خانواده‌ها برنامه‌های درمانی و آموزشی مناسبی را در دسترس داشته و همچنین فرزندان آنان از سایه شوم اعتیاد در امان باشند.
* 1417*9105

http://www.banounews.ir/fa/News/158299/زندان-بودن-والدین-معتاد-اثرات-منفی-کمتری-بر-زندگی-فرزندان-دارد
بستن   چاپ