آریا بانو
سفر از سبد هزینه خانوار ایرانی سفر می‌کند؟
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:46:27
آخرین خبر اجتماعی
آریا بانو -
سفر از سبد هزینه خانوار ایرانی سفر می‌کند؟
k ٣
٨
ایران / هزینه سفر افزایش یافته است.آنهایی که معمولاً مسیرهای خارجی را به مقاصد داخلی ترجیح می‌دهند، می‌گویند که در تعطیلات خرداد، سفر 4 روزه به استانبول، با وجود اینکه ارزش لیر به دلار کاهش یافته است، برای هر نفر تنها با در نظر گرفتن قیمت بلیت هواپیما و هتل دو ستاره از 4 میلیون تومان شروع می‌شود.
هزینه سفر به دوبی در این تاریخ نیز از همین حدود شروع می‌شود و...
پیشنهاد آژانس‌های گردشگری برای سفر به روسیه نیز از 25 میلیون تومان شروع می‌شود. حتی در تاریخ‌های عادی به جز تعطیلات نیز هزینه سفر خارجی برای هر نفر حداقل 4 میلیون تومان تمام می‌شود.
به این ترتیب، در سال 98 کمترین قیمت بلیت پرواز خارجی رفت و برگشت به کشورهای همسایه، دو میلیون تومان است. با این قیمت‌ها، هزینه 7 روز سفر به استانبول و اقامت در هتل سه ستاره، برای هر نفر حدود 10 میلیون تومان تمام می‌شود، اما تعداد کسانی که به مقاصد داخلی سفر می‌کنند، بیش از افرادی است که خارج را بر داخل ترجیح می‌دهند.
هزینه سفرهای داخلی نیز بالا رفته است.رعنا، دختر 29 ساله‌ای که در یک شرکت استارتاپی کار می‌کند، می‌گوید:«ما ماشین نداریم و تنها هزینه بلیت هواپیما برای دو نفر تا شیراز، 1 میلیون و 800 هزار تومان می‌شود. حتی اگر هاستل بگیریم و نه هتل، حداقل هزینه شبی 200 هزار تومان است. و سایر شهرها هم به همین منوال...»
1.9 درصد، سهم تفریح و امور فرهنگی در سبد هزینه خانواده‌ها
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، رستوران و هتل 2.1 درصد از کل هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. تفریح و امور فرهنگی هم 1.9 درصد در سبد هزینه خانوار جای دارد.
به این معنا که خانواده‌های ایرانی در کل یک سال از میانگین درآمد 43 میلیون تومانی خود، تنها 900 هزار تومان برای رستوران و هتل و 800 هزار تومان برای تفریح وامور فرهنگی هزینه کرده‌اند. بیشتر این میزان را هم به رستوران‌ها پرداخته‌اند و هزینه برای هتل و مسافرخانه بدون تور، 0.1 درصد از کل هزینه‌های خانوار بوده است.
170 هزار تومان، متوسط هزینه سفر داخلی برای هر نفر
مرکز آمار ایران هفته پیش گزارشی از سفر ایرانی‌ها منتشر کرد که به بررسی اوضاع سفرهای بهاری خانوارها در سال 97 می‌پرداخت. در این زمان، 112 میلیون و 300 هزار سفر داخلی انجام شد که نسبت به بهار سال پیش از آن 9.3 درصد افزایش یافت. هزینه سفرهای داخلی با اقامت شبانه برای یک نفر حداقل 170 هزار تومان تمام می‌شود.
در کل در بهار 97 از حدود 25 میلیون خانوار ایرانی، بیش از 17 میلیون خانوار به سفر رفته و نزدیک به 8 میلیون خانوار هم به سفر نرفته‌اند. آمارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نشان می‌دهد که تعداد گردشگران خروجی از ایران در سال 97، سه میلیون و 300 هزار نفر کاهش داشته است.
در این سال، 7 میلیون و 424 هزار نفر سفر خارجی رفته‌اند. تا پیش از سال 97، ترکیه اولین مقصد سفر خارجی ایرانی‌ها بود اما حالا عراق جای آن را گرفته است. آخرین آمارها از سفرهای نوروزی در سال 98 هنوز به طور دقیق اعلام نشده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/158373/سفر-از-سبد-هزینه-خانوار-ایرانی-سفر-می‌کند؟
بستن   چاپ