آریا بانو
ترین ها/ مرطوب‌ترین مکان‌های زمین بر حسب میزان بارش سالانه!
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 22:06:11
آریا بانو -
ترین ها/ مرطوب‌ترین مکان‌های زمین بر حسب میزان بارش سالانه! 3
٨٠
٠
عجیب ترین / اشکال مختلف آب که به صورت جامد یا مایع در اتمسفر یک ناحیه وجود دارد و به سمت پایین می‌بارد را می‌توان در قالب «میزان بارش» تعریف کرد. در ادامه با 10 مورد از مرطوب‌ترین مکان‌های دنیا آشنا خواهیم شد. با ما باشید.
معمولاً، میزان بارش از عواملی مانند تغییرات سطح زمین در اثر عوامل طبیعی، نزدیکی به منابع آب، ارتفاع، عرض جغرافیایی و جریان‌های آبی تأثیر می‌پذیرد. عواملی مانند کوهستان‌ها، از عبور ابرهای باران‌زای سنگین به نواحی دیگر جلوگیری می‌کنند که در نتیجه، موجب تمرکز بارش در همان منطقه می‌شود. جریان‌های بادی حاصل از منابع آبی و ارتفاع بالا از سطح دریا نیز در الگوی میزان بارش مؤثر است.
4- کراپ ریور، نیوزیلند (Cropp River)
کراپ ریور در نیوزیلند قرا دارد و میزان بارشش در سال به 11٫516 میلی‌متر می‌رسد. این رودخانه 9 کیلومتر طول دارد. آب‌وهوای این منطقه، برخلاف دیگر مناطق نیوزیلند که معمولاً خشک هستند، بسیار مرطوب است. منطقه کراپ ریور در روزهای 12 و 13 دسامبر سال 1995، شاهد بارشی به میزان 1٫049 میلی‌متر بود. این میزان، بیشترین مقدار بارش ثبت شده در یک دورهٔ 48 ساعته در نیوزیلند است.
3- تاتندو، کلمبیا (Tutendo)
تاتندو در کشور کلمبیا واقع شده که میزان بارش باران سالیانه‌اش به 11٫770 میلی‌متر می‌رسد. جمعیت این منطقه بسیار کم و در حدود هزار نفر است. تاتندو 2 فصل بارانی دارد. مردم این ناحیه، خانه‌های خود را با لایه‌های ضد آب می‌پوشانند تا از نفوذ آب به داخل خانه جلوگیری کنند. شهر کیبدو نیز در حوالی تاتندو قرار دارد و از مرطوب‌ترین مناطق دنیا به شمار می‌رود.
2- شهر چراپونچی، هند (Cherrapunji)
چراپونچی که در فاصلهٔ 15 کیلومتری ماسینرام واقع شده، دومین مکان مرطوب دنیا است. این شهر نیز در ایالت مگالایای هند واقع شده که میزان بارش سالیانه‌اش به 11٫777 میلی‌متر می‌رسد. چراپونچی در ارتفاع 1370 متری از سطح دریا و در منطقهٔ «Khasi Hills» واقع شده که این میزان بارش را مدیون بادهای موسمی خلیج بنگال است. این منطقه را با بادهای موسمی و میزان بارش ماهیانه‌اش می‌شناسند. دمای هوای چراپونچی در تابستان تا 23 درجه بالای صفر بالا و در زمستان نیز تا 7 درجه بالای صفر پایین می‌آید. شاید عمده شهرت این منطقه به خاطر تلاش‌های زیست‌محیطی مردمش و نیز پل‌های از جنس ریشه‌اش باشد که می‌توانند وزن 50 نفر را در هر بار تحمل کنند. (نکته: پل‌های ریشه‌ای، پل‌هایی از جنس ریشه درختان کائوچو هستند که توسط محلی‌ها ساخته می‌شوند).
1-روستای ماسینرام، هند (Mawsynram)
روستای ماسینرام در ایالت مگالایای هند واقع شده و با میزان 11٫871 میلی‌متر بارش در سال، مرطوب‌ترین نقطهٔ جهان محسوب می‌شود. کوه‌های هیمالیا از فرار ابرهای سنگین به سمت شمال جلوگیری می‌کنند که خود دلیلی بر میزان بالای بارش در این منطقه است.
میزان بارش باران سالانهٔ ماسینرام به 12 متر می‌رسد که این منطقه را به مکانی ایده‌آل برای شکل‌گیری انواع رودخانه و آبشار تبدیل کرده است. ساکنان ماسینرام، خود را با شرایط آنجا وفق داده‌اند و هرگز بدون چتر خانه را ترک نمی‌کنند. مردم این ناحیه برای جلوگیری از خیس شدن به هنگام کار در زمین‌های کشاورزی، پوشش‌هایی سبد مانند به همراه نِی بر سر خود می‌گذارند. روستاییان این مکان، از علف به عنوان عایق صدا در کلبه‌های خود استفاده می‌کنند. ماه‌های دسامبر و ژانویه که بارش باران به میزان تقریبی 60 میلی‌متر کاهش می‌یابد، از جمله دوره‌های کم باران این روستا محسوب می‌شود.
+- دیگر مناطق مرطوب دنیا
دیگر مناطق مرطوب دنیا بر حسب میزان بارشی دریافتی‌شان در سال، عبارت‌اند از «سان آنتینو د اورکا» و «جزایر بیوکو» واقع در کشور گینه استوایی با 10٫450 میلی‌متر بارش در سال، روستای دبونچا و کشور کامرون در آفریقا با 10٫299 میلی‌متر بارش در سال، بیگ بوگ در هاوایی با 10٫272 میلی‌متر بارش درسال، کوه ویالیل در هاوایی با 9٫763 میلی‌متر بارش در سال، کوکوی در هاوایی با 9٫293 میلی‌متر بارش در سال و استان سیچوآن در چین با 8٫169 میلی‌متر بارش در سال.
چراپونچی یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی هند محسوب می‌شود. پل ریشه‌ای Umshiang Double-Decker و چندین پل این چنینی دیگر، نمای فوق‌العاده زیبایی به این مکان داده است. در چراپونچی و ماسینرام آبشارها، غارها، گردنه‌های سنگی، دشت‌های سر سبز و زمین‌های مناسب پیاده‌روی فراوانی وجود دارد که این دو ناحیه را به محلی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/158698/ترین-ها--مرطوب‌ترین-مکان‌های-زمین-بر-حسب-میزان-بارش-سالانه!
بستن   چاپ