آریا بانو
دو و میدانی زنان و گذر سخت از موانع
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 10:36:37
آریا بانو - تهران- تیم ملی زنان دو ومیدانی ایران از نداشتن امکانات اولیه، تجهیزات و مشخص نبودن کادر فنی بی بهره است تا روزهای سختی را تجربه کند.

این مشکلات که سرمنشا آن کمبود بودجه و نبود حامیان مالی است، مانعی برای پیشبرد اهداف زنان رشته دو و میدانی محسوب می شود.
نبود سرمربی و روانشناس نیز به مشکلات این دو و میدانی کاران دامن زده، مساله ای که برای ملی پوشان بسیار حیاتی است و می تواند سبب برهم زدن آرامش این ورزشکاران در مسیر تحقق رویاهایشان باشد.
بی برنامگی فدراسیون یکی دیگر از مسایلی است که ورزشکاران را تحت فشار قرار می دهد. ملی پوشان به دلیل آنکه زمان کمی برای آمادگی جسمانی به جهت حضور در رقابت ها بین المللی دارند، نمی توانند آنگونه که از آنها انتظار می رود در مسابقات آسیایی و جهانی خود را نشان دهند.
کمبود تجهیزات، زمین تمرین، ماساژور و کارشناس تغذیه عوامل مهم دیگری است که ورزش دو و میدانی زنان در این برهه از تاریخ به خود دیده است. برای مرتفع شدن این موانع گام های بسیاری باید برداشت تا شاهد پیشرفت و افتخارآفرینی زنان ایرانی در سطح آسیایی و جهانی باشیم.
مشکلاتی که «ژاله کاردان» پرتابگر دیسک به آنان اشاره کرد و اظهار داشت: مهم ترین تفاوت میان دو و میدانی کاران ایران با کشورهای دیگر، تفاوت در سطح در اختیار داشتن امکانات است. وقتی امکانات فراهم باشد، شرایط تمرین مهیا می شود. بنابراین مربی و برنامه غذایی مناسب، ماساژور و روانشناس نیز برای ورزشکار فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: ورزشکاران کشورهای دیگر مثل ما نیستند که برنامه مسابقات خود را 2 ماه مانده به رقابت های جهانی یا آسیایی دریافت کنند. آنان با آرامش در سایه برنامه ریزی هدفمند و بلند مدت می توانند در رقابت های بین المللی مدال آوری داشته باشند. برخلاف ورزشکاران ایرانی که در مدت زمان کوتاهی باید تحت فشار بسیار، خود را برای مسابقات بین المللی آماده کنند.
این پرتابگر دیسک بیان کرد: شرایط اقتصادی ورزش ایران مناسب نیست و فدراسیون دو و میدانی هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند. در واقع باید بودجه ای وجود داشته باشد تا فدراسیون بتواند از دو و میدانی کاران حمایت کند. گرچه بسیاری از امکانات چون روانشناس، کارشناس تغذیه و ماساژور را می توانیم از داخل کشور تهیه کنیم. همچنین فدراسیون می تواند برای ارتقای سطح مربیان، آنها را به کلاس های بین المللی بفرستد تا بتوانند دانش خود را با علم دنیا بروز رسانی کنند.
گلایه های کاردان در حالی است که پیش از آن نایب رییس زنان فدراسیون دو و میدانی در گفت وگو با ایرنا از نبود تجهیزاتی مانند نبود نیزه و بلاتکلیفی در انتخاب سرمربی اظهار نارضایتی کرده بود.
پریسا بهزادی در این خصوص، گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا، «مهسا میرزا طبیبی» به دلیل نداشتن نیزه مناسب نتوانست رکورد خوبی را ثبت کند و اکنون مربی او در حال رایزنی با دیگر کشورها برای تهیه نیزه است.
وی ادامه داد: ملی پوشان باید مربیان خوبی داشته باشند تا رکورد خود را ارتقا دهند و به سطح مدال آوری آسیا برسند. در غیر این صورت کسب سکو در این رقابت ها به سادگی نیست.
آشفته بازار دو و میدانی زنان ایران در حالی است که این رشته در بازی های آسیایی یکی از پرمدال ترین رشته های ورزشی به شمار می رود و سرمایه گذاری برای آن می تواند به ارتقای جایگاه کاروان ورزشی ایران در جدول توزیع مدال ها کمک فراوانی داشته باشد.
ورزشی**9128**3783**2024

http://www.banounews.ir/fa/News/158834/دو-و-میدانی-زنان-و-گذر-سخت-از-موانع
بستن   چاپ