آریا بانو
ترین ها/ گران ترین مایعات جهان
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 13:45:23
آریا بانو -
ترین ها/ گران ترین مایعات جهان 4
١٤٩
٠
تابناک با تو / گران ترین مایعات در جهان؛ در این گزارش قصد داریم تا فهرستی از گرانترین مایعات جهان و اطلاعات جالب و هیجان انگیزی از آنها را به شما ارائه دهیم.
عقرب ها حشرات به شدّت سمی هستند و در مناطق بیابانی زندگی می کنند. 200 نوع عقرب در جهان وجود دارد که زهر هر کدام با دیگری فرق می کند و درجات خطرناک بودن آنها هم با متفاوت است. زهر عقرب یکی از گرانترین مایعات جهان است و هر لیتر از آن 10 هزار دلار قیمت دارد. دلیل گرانقیمت بودن این مایع سمی، به دلیل میزان خطرناک بودن شغل افرادی است که از این عقرب های خطرناک زهر جمع می کنند.
عقرب حاوی پروتئین هایی است که می تواند برای درمان بیماری های از جمله روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید)، بیماری های التهاب روده و بیماری اسکلروز متعدد استفاده شود. این بیماری ها که بسیاری از افراد را به ستوه آورده اند، می توانند حداقل تا حدودی با این موجودات ترسناک درمان شوند.
اسید گاما هیدروکسی بوتیریک GHB
قیمت یک لیتر از این ماده 600 دلار است، و این ماده ای است که داخل مغز انسان به مقدار کمی تولید می شود. نقش مهمی در تنظیم فعالیت های جسمانی روزانه و تنظیم خواب بازی می کند.
اما متأسفانه مجرمین از خواص این ماده برای بیهوش کردن قربانیان برای ربودن و یا زندانی کردنشان استفاده می کنند، همانطور که معتادان از آن مصرف می کنند. این ماده به صورت صنعتی برای فرآیندهای بیهوشی و درمان اعتیاد و یا درمان برخی بیماری های عصبی استفاده می شود.
جیوه
عنصر نادر موجود در طبیعت، به مقدار خیلی کمی در پوسته زمین وجود دارد. گرانقیمت است و هر لیتر آن حدود 900 دلار می باشد. این مادّه به شدت سمی است اما کاربردهای پزشکی دارد، از آن دماسنج می سازند زیرا قابلیت کشیده شدن و امتداد یافتن دارد، در ساخت کلیدهای جیوه ای و دستگاه های سنجش فشارخون نیز استفاده می شود.
خون خرچنگ نعل‌اسبی
خون خرچنگ نعل اسبی دارای ماده هیموسیانین است. هموسیانین همانند هموگلوبین پروتئینی محتوی یک فلز است و اکسیژن را منتقل می کند. هموسیانین پروتئین فلزی است که محتوی اتم مس است.
این ماده در حالت اکسیژن دار به رنگ آبی و در شکل بدون اکسیژن بی رنگ است. هر مولکول هموسیانین محتوی دو اتم مس است که با هم به یک مولکول اکسیژن متصل می شوند؛ اتصال اکسیژن به هموسیانین برگشت پذیر است.
هموسیانین در انواع نرم تنان مانند حلزون، صدف خوراکی، اُختاپوس و بند پایان مانند خرچنگ ها و عنکبوت ها و خرچنگ های دریایی وجود دارد.
خرچنگ های نعل اسبی در صدها سال در معرض صید افسار گسیخته قرار گرفتند، با این حال بسیاری از مناطق برای نگهداری از این خرچنگ های در معرض انقراض وجود دارد و همزمان با محافظت از خرچنگ ها از خون آبی رنگ کمیاب آن نیز بهره می برند.
خون خرچنگ نعل اسبی بسیار گرانقیمت و هر لیتر آن 16 هزار دلار است. دلیل این موضوع این است که حاوی مواد آنتی باکتریاست و یکی از قوی ترین و نتیجه بخش ترین انواع واکسن هاست.
اسید لایسرجیک دی اتیل آمید (LSD)
استفاده از LSD در دهه شصت و هفتاد میلادی به وسیله هیپی ها رواج پیدا کرد. استفاده از این داروی روان گردان و تجربه توهمات ناشی از آن به بخش اصلی حرکت ضد فرهنگی هیپی ها تبدیل شده بود. قیمت این ماده که هنوز هم از آن استفاده می شود نسبتاً گران است.
عطر شانل
شانل عطر ثروت و عظمت توسط طراح بین المللی کوکو شانل در دهه 1920 در فرانسه ساخته شد و هنوز جزو گران ترین عطرها در جهان است.
قیمت یک لیتری عطر شانل 6900 دلار است که یکی از گرانترین مایعات در جهان به شمار می رود.
شیمیدان مشهور ارنست عطر شانل را در 5 شیشه تولید کرد و شیشه شماره 5 را به کوکوشانل هدیه داد، زیرا که عدد خوش شانسی او بود. ادکلن شماره 5 شانل امروزه یکی از گران قیمت ترین مواد معطر موجود در جهان است.
شانل این عطرها را تولید کرد و بطری و جعبه را تا این روز با همان شکل و طراحی نگه داشته است، تا زمانی که یک نماد فرهنگ مدرن و در صدر محصولات مختلف شانل تبدیل شود.
زهر «شاه کبرا»
زهر شاه کبرا در دو کیسه پشت دندانهای شاه کبرا قرار گرفته و برای از پا انداختن یک فیل کافی است.
شاه کبرا در هند و جنوب آسیا زندگی می کند و حدود 4.5 متر طول دارد.
روی گردن مار تزیینات و نقش و نگارهایی وجود دارد. معمولاً به انسان حمله نمی کند مگر اینکه احساس خطر کند.
مردم محلی از صدای شاه کبرا به وجودش پی می برند و اگر در معرض دید او قرار نداشته باشید و برایش خطری درست نکنید معمولاً راهش را می گیرد و می رود، در غیر اینصورت با دندان هایش بدن شما را چند بار می گزد که درد شدیدی تولید می کند و نیاز مبرمی به پادزهر وجود دارد.
سم این مار به نخاع حمله می کند، سپس به مغز می رسد و باعث درد و سردردهای شدیدی می شود.
این گزیدگی باعث فلج دستگاه تنفسی فرد گزیده شده و کمای قبل از مرگ او می شود. اهمیّت این زهر به خاطر این است که از آن پادزهر می سازند تا زندگی مارگزیدگان را نجات دهند.
زهر شاه کبرا در ترکیب تعدادی از پادزهرهای مختلف برای درمان بسیاری از بیماری های خطرناک استفاده می شود.
به دلیل خطرناک بودن دستیابی به زهر مار کبرا، این ماده بسیار گرانقیمت است و قیمت هر لیتر از آن 40 هزار دلار است.
خون انسان
قیمت یک لیتر خون انسان 400 دلار است، خون مایع زندگی انسان است.
این مایع غذای تمیز برای انسان فراهم و بدن را از آلودگی ها، اضافات و سموم محافظت می کند و بسیاری از کارکردهای مهم و حساس بدن را انجام می دهد.
قربانیان حوادث جاده ای به چیزی معادل 40 اهدا کننده خون نیاز دارند تا زنده بمانند و ادامه حیات دهند.
مراکز اهدای خون در سراسر جهان وجود دارند؛ هرچند بیشتر اهدا کنندگان برای کمک مالی خود پول دریافت نمی کنند، با این حال، نگه داشتن خون سالم برای مدت زمان طولانی هزینه زیادی می خواهد، برای همین خون انسان یکی از گرانترین مایعات جهان است.
جوهر چاپگر
شما باور نکنید که قیمت چاپگرها می تواند از قیمت خود چاپگر فراتر برود و قیمت جوهر چاپگر گاهی 720 دلار به ازای هر لیتر است، بنابراین یکی از گران ترین مواد برای چاپ به شمار می رود.
تولید کنندگان چاپگر عمدا قیمت چاپگر را بیش از حد بالا نمی برند، بلکه خریدار را با قیمت ارزان تر تحریک می کنند. شرکت ها می دانند که سود واقعی آنها در قیمت جوهر استفاده شده در چاپگر خواهد بود.
سود حاصل برای شرکت ها از آن جهت است که مشتری نمی تواند نوع جوهر را در چاپگر تغییر دهد و مجبور است از جوهر شرکت تولید کننده استفاده کند در نتیجه سود عظیمی برای شرکت تولید کننده چاپگر به همراه دارد.
انسولین
انسولین هورمون بسیار پر اهمیّت برای انسان است، و پانکراس آن را برای تبدیل کربوهیدرات غذاهایی که می خوریم به قندهای لازم آزاد می کند. قند به دست آمده انرژی برای انجام وظایف و فعالیت های حیاتی را در اختیار انسان قرار می دهد.
وقتی میزان قند خون مختل می شود، با تزریق انسولین که انواع قیمت های مختلف و متعددی دارد آن را جبران می کنند.
با توجه به اهمیت تزریق انسولین برای بیماران دیابتی قیمت آن همواره در حال افزایش است، به گونه ای که یک لیتر انسولین حدود چهار هزار دلار قیمت دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/158877/ترین-ها--گران-ترین-مایعات-جهان
بستن   چاپ