آریا بانو
رئيس سازمان بسيج جامعه زنان کشور:
سهم خواهي در حوزه زنان غيرعقلاني است
شنبه 11 شهريور 1396 - 12:14:23 PM
ایرنا - زن و خانواده
بانو نیوز - تهران - ایرنا - رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: آسیب سهم خواهی زنان بسیار بالاست و در مجموع سهم خواهی در همه زمینه ها کاری غیرعقلانی است و در واقع زیر سوال بردن حقوق مردم است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان بسیج جامعه زنان کشور، مینو اصلانی ادامه داد: پیگیری مطالباتی همچون سهم خواهی برای پست های مدیریتی، بیش از هر اقدامی موضوعات اساسی زن و خانواده را به حاشیه می برد.
وی ضمن انتقاد از صحبت های اخیر معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری، در زمینه سهم خواهی زنان در پست های مدیریتی گفت: زنان ایرانی همواره در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند و این حضور کیفی و اثرگذار است و به لحاظ توانمندی و خلاقیتی که از خود نشان داده اند، زمینه بروز و ظهور حضور زنان را فراهم کرده و عملی ستودنی است.
وی تصریح کرد: اما زمانی که این روند با بحث تساوی جنسیتی و سهم خواهی به حاشیه کشیده می شود، ارزش خود را از دست می دهد و کرامت زن را زیر سوال می برد.
اصلانی ادامه داد: ضرر سهم خواهی هم به مردان و هم به خود زنان می رسد و کاری غیرعقلانی است و در عمل زیر سوال بردن حقوق مردم است زیرا در این شرایط مردم ملزم می شوند که تنها به یک تعداد مشخص به طور مثال 30 درصد از کل کاندیداها رای بدهند در حالیکه شاید مردم به این نتیجه برسند که تعداد بیشتری یا کمتری از سبد انتخاب خود را بر اساس شایستگی هایی که در نظر دارند معطوف به زنان کنند و این مصداق کامل سلب اختیار مردم و زیر سوال بردن کرامت الهی زنان است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: این موضوعی است که پیشتر هم در قالب مطالبات زنان در 3 موج فمنیست تجربه شده است و به نتایج خوبی نرسید و باعث شد که سهم مشارکت بیشتر زنان در کار به صورت دیگری تبدیل شود و موج بازگشت به خانه و بحث دورکاری زنان مطرح شد و حتی در بررسی هایی که انجام شد مشخص کردند که اگر زنان خانه دار باشند و از دولت ماهیانه حقوق دریافت کنند ضررش کمتر از آن است که آن ها به سر کار تمام وقت بروند، زیرا آسیب های روحی کودکان و افزایش بزهکاری در افراد افزایش یافته بود.
وی با انتقاد از فعالیت های معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: این معاونت وظیفه دارد برای رفع مشکلات همه زنان اقدامات متناسب و در خور انجام دهد اما همه انرژی این معاونت صرف سهم خواهی زنان می شود و این سوال در ذهن ایجاد می شود که این سهم خواهی مطالبه چند درصد زنان است؟ آیا همه زنان جامعه دغدغه شغل تمام وقت را دارند؟
اصلانی تصریح کرد: این معاونت چه برنامه ریزی ای در حوزه کودک انجام داده که الان یونیسف تمام قد کار مهدکودک های ایران را بر عهده گرفته است و در غالب آموزش های غیرمعمول غیرعقلانی و غیرفطری مشغول تربیت کودکان ماست، آیا معاونت زن و خانواده وظیفه ای در این زمینه ندارد؟
وی با اشاره به تجربه موفق مشاغل نیمه وقت برای زنان بسیجی نیز گفت: اکثر زنان جامعه ما که تحصیل کرده هستند تمایل دارند که فقط بخشی از زمان خود را به کار اختصاص دهند و در قالب نیمه وقت یا دورکاری درگیر کار شوند تا بتوانند در کنار خانه و خانواده فعالیت های شغلی خود را حفظ کنند و ثمره تلاش علمی خود را به نفع جامعه به کار ببرند، به نظر می رسد که در این بخش حضور و فعالیت معاونت امور زنان بسیار مهم است و باید به این کار ورود کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/16001/سهم-خواهي-در-حوزه-زنان-غيرعقلاني-است
بستن   چاپ