آریا بانو
آموزش خانه‌داری به پسران در یک مدرسه اسپانیایی (+تصاویر)
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 12:04:06
آریا بانو -
اتو کردن، دوخت و دوز و آشپزی کار‌های ابتدایی هستند که بیشتر افراد در خانه یاد می‌گیرند. اما وقتی یک مدرسه این کار‌ها را به عنوان کلاس اضافی ارائه می‌دهد، قضیه فرق می‌کند.
به گزارش برترین ها، اتو کردن، دوخت و دوز و آشپزی کار‌های ابتدایی هستند که بیشتر افراد در خانه یاد می‌گیرند. اما وقتی یک مدرسه این کار‌ها را به عنوان کلاس اضافی ارائه می‌دهد، قضیه فرق می‌کند، چون در دانش آموزان، به ویژه پسران، ارزش‌هایی در رابطه با برابری جنسیتی ایجاد می‌کند و احساس بدی که از انجام این کارها در ذهنشان ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. مدرسه مونته‌کستلو در اسپانیا با این شعار به دانش آموزانش آموزش می‌دهد: «برابری در عمل آموخته می‌شود.»
کار‌های خانه بدون توجه به جنسیت
در سال 2018، مدرسه‌ای واقع در شهر ویگو، اعلام کرد که موضوعاتی در رابطه با اقتصاد خانه را در میان سایر دروس تدریس خواهد کرد. در این دروس به دانش آموزان پسر کار‌هایی مثل اتو کشیدن، دوختن، آشپزی و سایر کار‌های دستی مثل نجاری، بنایی، لوله کشی، مهارت‌های برقی و ... آموخته می‌شود.
معلمان و والدین با همکاری هم دانش آموزان را راهنمایی می‌کنند

همه دروس به صورت داوطلبانه توسط معلمان، نمایندگان مدرسه و پدران دانش آموزان تدریس می‌شود.

گابریل براوو، هماهنگ کننده کلاس‌ها معتقد است یادگیری این کارها برای دانش آموزان بسیار مفید است. چون یاد می‌گیرند نظافت، شستن ظرف‌ها و اتو کردن فقط کار زنان نیست و باید در کارهای خانه همکاری داشته باشند، بنابراین بعد از تشکیل خانواده از ابتدا درگیر هستند و می‌دانند که خانه برای هر دوی آن‌هاست. این کلاس‌ها دانش آموزان را آگاه می‌کند و به آن‌ها یاد می‌دهد کار‌های خودشان را در خانه انجام دهند.
همدردی برای دستیابی به برابری جنسیتی

این ایده وقتی به وجود آمد که مدیر مدرسه به دنبال راه‌هایی بود که بتواند برابری جنسیتی را در میان دانش آموزان ترویج کند. او این پروژه را با والدین و دانش آموزان درمیان گذاشت. والدین هیچ تردیدی در پذیرش این ایده نداشتند، اما دانش آموزان وقتی شنیدند که باید دوخت و دوز یا آشپزی کنند، ناراحت شدند.
شکستن کلیشه‌ها

اما وقتی شروع به انجام این وظایف کردند، مقاومت خود را از دست دادند، چون فهمیدند این کارها ساده هستند و با یادگیری چند گام ساده، هم مردان و هم زنان از پس آن برمی‌آیند.
درس زندگی که هرگز فراموش نمی‌کنید

برخی از آن‌ها اولین بار بود که اتو دست می‌گرفتند، و این کار برایشان هم جالب و هم آموزنده بود و والدین هم بسیار خوشحال بودند.

http://www.banounews.ir/fa/News/160118/آموزش-خانه‌داری-به-پسران-در-یک-مدرسه-اسپانیایی-(-تصاویر)
بستن   چاپ