آریا بانو
درآمد میلیاردی تلویزیون از تبلیغات سریال برادر جان!
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 18:44:36
آخرین خبر سینما و چهره
آریا بانو -
درآمد میلیاردی تلویزیون از تبلیغات سریال برادر جان!
k ٤.٩
٩
مردم سالاری / سریال «برادر جان» که از شبکه سه پخش می‌شود، گران‌ترین تعرفه تبلیغات را دارد و بیشترین درآمدها را به جیب صداوسیما می‌ریزد.
صداوسیما این روزها انحصار تبلیغات را در فضای رسانه‌ای کشور به دست گرفته و بر حجم تبلیغاتِ عمدتاً تکراری خود افزوده است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در حالی که بسیاری از رسانه‌های کاغذی کشور، نظیر مجلات و روزنامه‌ها، به دلیل گرانی کاغذ و کاهش تعداد آگهی‌های خود تحت فشار شدید هستند، صداوسیما از محل تبلیغات، پول کلانی به جیب می‌زند.
در حال حاضر، سریال «برادر جان» که برای پخش در ماه رمضان آماده شده و از شبکه سه سیما پخش می‌شود، گران‌ترین تعرفه تبلیغاتی را در میان برنامه‌های صداوسیما دارد. این سریال، به کارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی توانسته بیشترین مخاطب را در میان سریال‌های ماه رمضان امسال به خود اختصاص دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعرفه پخش هر ثانیه آگهی پیش از نمایش سریال «برادر جان» و در بین آن، بین پنج میلیون و 296 هزار تومان تا شش میلیون و 163 هزار تومان است. این اعداد صرفاً هزینه پخش هر ثانیه تبلیغات پیش و بین نمایشِ این سریال هستند و طبیعتاً شرکت‌هایی که محصولات خود را تبلیغ می‌کنند باید هزینه‌های دیگری نظیر هزینه ساخت تیزر را هم بپردازند. باید تأکید که این هزینه‌ نجومی، بابت پخش هر ثانیه پیام بازرگانی اخذ می‌شود و حداقل زمان احتسابی برای محاسبه هزینه پخش هر آگهی نیز 15 ثانیه است.
کانون تبلیغاتی تک‌برگ سبز که مجری تبلیغات صداوسیماست، مبلغ این تعرفه‌ها را در وب‌سایت خود نمایش داده است. شرکت‌های تولیدی باید برای هر ثانیه تبلیغ، پیش یا بینِ سریال «برادر جان» پنج میلیون و 296 هزار تومان تومان پرداخت کنند و شرکت‌های خدماتی نیز ملزم به پرداخت شش میلیون و 163 هزار تومان برای هر ثانیه آگهی تبلیغاتی هستند. در نرخ‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، تخفیف‌های کلی‌ که سازمان صداوسیما عملاً برای شرکت‌های ایرانی در نظر می‌گیرد، لحاظ شده و شرکت‌ها باید عمدتاً مطابق این نرخ‌ها، هزینه تبلیغات را پرداخت کنند.
محاسبات نشان می‌دهد که شبکه سه در مجموع، هر شب پیش از پخش سریال «برادر جان» و در بین آن، حدود 17 دقیقه آگهی بازرگانی پخش می‌کند. یازده دقیقه از این تبلیغات، پیش از شروع سریال، و شش دقیقه آن، بین سریال پخش می‌شود. با این محاسبات، هزار و 20 ثانیه تبلیغات به‌واسطه پخش سریال «برادر جان»، هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. بازپخش هر قسمت سریال «برادر جان» نیز در ساعات 10 صبح و 16 و 30 دقیقه هر روز صورت می‌گیرد که چون آگهی‌های بازرگانی آن، تعرفه کمتری نسبت به پخش اصلی این سریال دارد، ما آن را کلاً محاسبه نکرده‌ایم و لذا به دلیل محاسبه نکردن تبلیغات بازپخش این سریال، برآورد ما یک برآورد حداقلی است.
اگر میانگین تعرفه آگهی‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی را درنظر بگیریم به عدد پنج میلیون و 729 هزار و 500 تومان برای هر ثانیه تبلیغ در سریال «برادر جان» می‌رسیم. هر شب 1020 ثانیه تبلیغ به واسطه این سریال پخش می‌شود. پس صداوسیما هر شب، پنج میلیارد و 844 میلیون و 90 هزار تومان از محل آگهی‌های سریال «برادر جان» درآمد دارد. در 30 قسمت این سریال که در ماه رمضان از شبکه سه پخش می‌شود، درآمد صداوسیما از این محل به 175 میلیارد و 322 میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد. این درآمد نجومی تنها از محل پخش 30 قسمت سریال «برادر جان» در ساعت 20 و 45 دقیقه هر شب به‌دست می‌آید و صداوسیما از محل بازپخش این سریال، درآمدهای تبلیغاتی بیشتری نیز به جیب می‌زند!

http://www.banounews.ir/fa/News/160391/درآمد-میلیاردی-تلویزیون-از-تبلیغات-سریال-برادر-جان!
بستن   چاپ