آریا بانو
"اسیدپاشان" قصاص می‌شوند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 12:32:01
آخرین خبر اجتماعی
آریا بانو -
"اسیدپاشان" قصاص می‌شوند
k ٢.٨
٣
خانه ملت / نمایندگان مجلس ضمن موافقت با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، مجازات قصاص نفس یا عضو برای مجرمان اسیدپاشی را تعیین کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 30 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی با 206 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح کلیات طرح مذکور یادآور شد: در دهه‌های اخیر آمار اسیدپاشی به عنوان شیوه و ابزار خشونت و انتقام‌جویی در کشورهایی چون انگلیس، افغانستان، پاکستان و ایران رو به افزایش است این اقدام خسارت جبران‌ناپذیر و رعب و وحشت فراوان در جامعه به جا گذاشته است لذا تعیین مجازات سنگین ضروری است. حسن نوروزی افزود: اسیدپاشی ریشه در عوامل فردی، اقتصادی، اجتماعی دارد و مهمتر از آن دسترسی آزادانه به اسید و فقر موجب افزایش این نوع خشونت شده است. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در 16 اسفند ماه 1337 قانون مبارزه با اسیدپاشی در ایران تصویب و به دولت ابلاغ شد اما این قانون با قوانین عامه در مجازات اسلامی بازدارندگی خاص را نداشت لذا نیازمند اصلاحات جدی است.
تعیین مجازات قصاص برای مجرمان اسیدپاشی
نمایندگان مجلس مجازات قصاص نفس یا عضو را برای مجرمان اسیدپاشی تعیین کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن با ماده (1) این طرح با 147 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده 1 این طرح به شرح زیر است: هرکس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.
تبصره- ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/160741/"اسیدپاشان"-قصاص-می‌شوند
بستن   چاپ