آریا بانو
حل تعارضات و ناسازگاري ها در روابط سالم و ناسالم
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 1:22:40 PM
بيتوته - زناشويي
بانو نيوز - در يک رابطه سالم، حرف زدن رمز کار است
در همه روابط ناسازگاري و مشکل پيش مي‌آيد. منظور از اين مشکلات، تضادها و کشمکش‌هاي کلامي است. آدمها گاهي با هم مخالفت مي‌کنند و اين لزوماً چيز بدي نيست. درواقع، شما حق داريد نظر متفاوتي نسبت به طرفتان داشته باشيد.
در يک رابطه سالم، حرف زدن رمز کار است. وقتي بتوانيد به طور موثري با هم صحبت کنيد، طرفتان را بهتر درک خواهيد کرد و رابطه‌تان قوي‌تر خواهد شد. وقتي بتوانيد اين تضادهاي بين خودتان را به طور خوبي برطرف کنيد، يک رابطه سالم و کامل ساخته‌ايد.
بااينکه تعارض و تضاد کاملاً طبيعي است ولي مي‌تواند نشانه قسمتي از رابطه‌تان باشد که مشکل دارد. اگر تضادهايتان سر اين است که چه فيلمي تماشا کنيد، با کدام دوستتان بيرون برويد يا چه کسي بايد ظرفها را بشويد، مي‌توانيد از اين نکات براي حل اين کشمکش‌ها به طريقي سالم استفاده کنيد:
مرز تعيين کنيد. هرکسي شايسته اين است که با احترام با او برخورد شود – حتي در طول جدال‌ها و کشمکش‌ها. اگر طرفتان بدزباني مي‌کند يا مسخره‌تان مي‌کند يا فحش مي‌دهد، از او بخواهيد که بس کند. اگر بس نکرد، از او دور شويد و بگوييد نمي‌خواهيد در آن زمان با او بحث کنيد.
مشکل اصلي را پيدا کنيد. معمولاً تعارض و کشمکش زماني اتفاق مي‌افتد که نيازهاي يکي از طرفين برآورده نمي‌شود. سعي کنيد ببينيد مشکل واقعاً کجاست. اگر طرفتان به نظر مستاصل مي‌ايد، شايد فقط نسبت به رابطه احساس امنيت نمي‌کند و نياز به تشويق شما دارد. اگر عصباني مي‌شويد که چرا همسرتان آشغال‌ها را بيرون نگذاشته است، ممکن است واقعاً ناراحت باشيد چون فکر مي‌کنيد همه کارهاي خانه به گردن شما افتاده است. ياد بگيريد درمورد مشکل اصلي حرف بزنيد تا بتوانيد جلو بحث کردن‌ها و دعوا کردن‌هاي مداوم را بگيريد.
توافق کنيد که توافق نکنيد. اگر شما و طرفتان نتوانستيد مشکل را حل کنيد، گاهي‌اوقات بهتر است آن را بي‌خيال شويد. نمي‌توانيد درمورد همه چيز با هم هم‌عقيده باشيد. روي چيزهايي که بيشتري اهميت را دارند تمرکز کنيد. اگر اين مسئله خيلي مهم است و نمي‌توانيد آن را فراموش کنيد، شايد شما دو نفر واقعاً به درد همديگر نمي‌خوريد.

در همه روابط ناسازگاري و مشکل پيش مي‌آيد
در صورت امکان مصالحه کنيد. گفتنش راحت است ولي عمل کردن به آن نه. کوتاه آمدن و مصالحه کردن بخش مهمي از حل مشکل و تعارضات در روابط سالم و موفق است. طرفتان مي‌خواهيد غذاي چيني بخورد و شما غذاي هندي دوست داريد؟ مصالحه کنيد، امشب غذاي چيني بگيريد و دفعه بعدي که براي غذا خوردن بيرون رفتيد به رستوران هندي برويد. بايد بتوانيد حد وسط را پيدا کنيد تا هر دو شما از نتيجه کار راضي بمانيد.
همه چيز را در نظر بگيريد. آيا اين مسئله واقعاً مهم است؟ آيا روي احساس شما نسبت به همديگر تاثير مي‌گذارد؟ آيا بخاطر آن مجبوريد عقايد و اخلاقياتتان را کنار بگذاريد؟ اگر اينطور است، خيلي مهم است که سر حرفتان بايستيد. اگر اينطور نيست، شايد بد نباشد که با او مصالحه کنيد. همچنين، حرف‌ها و نظرات طرفتان را در نظر بگيريد. چرا به نظرتان نظر او نادرست است؟ شما چطور به آن موضوع نگاه مي‌کنيد؟ آيا غيرطبيعي است که طرفتان بخاطر چنين مسئله‌اي ناراحت شده باشد؟ آيا طرفتان اهل مصالحه کردن و کوتاه آمدن است؟
با رعايت اين نکات باز هم دعوا مي‌کنيد؟ شايد وقت آن رسيده که ببينيد اصلاً اين رابطه به دردتان مي‌خورد يا نه. هر دو شما شايسته يک رابطه سالم بدون جر و بحث‌هاي مداوم هستيد.
حل ناسازگاري‌ ها در روابط ناسالم
بااينکه دعوا کردن و تضاد داشتن کاملاً طبيعي است، اين دعواها و بحث‌ها نبايد به حمله‌هاي شخصي کشيده شود و هيچکدام از شما نبايد سعي کند اعتمادبه‌نفس طرف ديگر را پايين بياورد. اگر نمي‌توانيد بدون ترس از تلافي کردن طرف‌مقابل حرفتان را بزنيد، احتمالاً مورد آزار در رابطه هستيد.
يادتان باشد، يک نشانه روابط آسيب‌زا اين است که طرفتان کنترل شما را به دست گيرد. آيا همسرتان به دلايل زير ناراحت است؟
مي‌خواهيد به جاي وقت گذراندن با او براي بازي بسکتبال برويد؟
تلفنتان را چک کرديد و پيام‌ها و تماس‌هايي که از طرف او دريافت کرده‌ايد را دوست نداشتيد؟
فقط مي‌خواهيد با دوستان وقت بگذرانيد ولي او فکر مي‌کند به او خيانت مي‌کنيد؟
براي داشتن رابطه‌جنسي آمادگي نداريد؟
مي‌خواهيد درس بخوانيد ولي او مي‌خواهد با شما حرف بزند؟
اگر سر اين مسائل با هم بحث و دعوا مي‌کنيد، بد نيست پيش يک مشاور خانواده برويد تا ببينيد با هم سازگاري و تفاهم داريد يا خير.
منبع: مردمان

http://www.banounews.ir/fa/News/16103/حل-تعارضات-و-ناسازگاري-ها-در-روابط-سالم-و-ناسالم
بستن   چاپ