آریا بانو
يک روانشناس باليني:
مهارت‌هاي زندگي، مهمترين اصل آموزش در مقابله با اعتياد است
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 11:23:34 AM
ايسنا - خانواده
بانو نيوز - يک روانشناس باليني در رابطه با بحث اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: اصل بحث مبارزه اجتماعي با مواد مخدر آموزش به پدران و مادران و توانمندسازي آنان در برابر واکنش‌هاي فرزندانشان براي مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي است.

به گزارش ايسنا، مينا کريم‌زاده افزود: مهارت‌هاي زندگي مهمترين اصل آموزش در مقابله با اعتياد است بايد به والدين آموزش داد که اين مهارت ها شامل چيست؟.
وي با بيان اينکه منظور از مهارت‌هاي زندگي آن است که فرد در رابطه با خود، جامعه و ديگران مسئولانه برخورد کند و تصميم‌گيري‌هاي صحيح در مواقع پرخطر داشته باشد، اظهار کرد: فردي که مهارت‌هاي زندگي را ياد مي‌گيرد، بدون اينکه به خود يا ديگران صدمه بزند، مسئوليت‌پذير مي‌شود و در برابر مشکلات بهترين عکس‌العمل نشان مي‌دهد.
اين روانشناس باليني ادامه داد: بايد به پدر و مادرها آموزش دهيم و آنها را توانمند سازيم به عنوان مثال در گذشته زنان در هنگام آشپزي در خصوص مسائل زندگي صحبت مي‌کردند تا مشکلات را برطرف کنند و يا اينکه وقتي کودک با پدرش به خريد مي‌رفت، ياد مي‌گرفت که چطور هنگام خريد چانه بزند ولي در شرايط کنوني اکثر کودکان از اين امکانات محرومند.
کريم‌زاده با اظهار تاسف از اينکه امروزه نوجوانان فقط براي ورود به دانشگاه تلاش مي‌کنند، اضافه کرد: بنابراين جوان‌هايي را خواهيم داشت که از نظر عملي هنوز کودک هستند،در وهله اول اجتماعي شدن مبارزه با اعتياد خود پدرومادرها بايد اين مهارت‌ها را ياد بگيرند و دوم اينکه همان‌طور که به بچه‌ها رياضي و جغرافيا فرا مي گيرند، مهارت‌هاي زندگي را هم آموزش دهيم.
وي ، مهارت‌هاي دوست‌يابي، برقراري ارتباط اجتماعي، «نه» گفتن، تفکر نقد و تصميم‌گيري را از مواردي دانست که براي مقابله با اعتياد مهم است و بايد والدين و نوجوانان و جوانان آموزش ببينند.
کريم‌زاده با اشاره به اينکه اگر والدين با اين مهارت‌ها آشنا باشند و فرزندان خود را مي توانند با اين مهارت‌ها مسلح کنند تا ميزان انحراف آنها کم شود،تصريح کرد: يکي ديگر از مهم‌ترين مهارت‌هاي پيشگيري از اعتياد، مهارت قاطعيت است، مثلا در هنگام فشار همسالان، «نه» بگويد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، به گفته وي، والدين بايد بدانند که روزي فرزند ما نيز در معرض تعارف مواد مخدر قرار مي‌گيرد و در آن روز ما کنار او نيستيم و او در يک آزمون سخت قرار مي‌گيرد، در اين زمان مهم‌ترين چيزي که فرزند ما را حفظ مي‌کند، آموزش مهارت‌هاي زندگي است.
اين روانشناس باليني از مسوولان و دست اندکاران امر مبارزه با مواد مخدر خواست، بسترهاي آموزش والدين در تمامي سطوح مختلف را فراهم کنند تا همه بصورت عمومي با اظهار نظرات کارشناسان و صاحب نظران براي مقابله با اعتياد استفاده کنند.
انتهاي پيام

http://www.banounews.ir/fa/News/16138/مهارت‌هاي-زندگي،-مهمترين-اصل-آموزش-در-مقابله-با-اعتياد-است
بستن   چاپ