آریا بانو
درباره فواید روغن جوجوبا که این روز‌ها سر زبان‌هاست
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 18:42:00
آریا بانو -
درباره فواید روغن جوجوبا که این روز‌ها سر زبان‌هاست
٨٣
٠
خبرآنلاین / روغن جوجوبا، محصولی است که بخاطر خواصش در حفظ سلامت پوست و مو، طرفداران زیادی دارد.
جوجوبا نوعی گیاه دائمی است که در شمال آمریکا کاشته می‌شود و علاوه بر امکان رشد در شرایط آب و هوایی سخت و بیابانی، میوه‌ای مهره مانند با خواص تسکین‌دهنده دارد.
از میوه گیاه جوجوبا می‌توان روغنی به دست آورد که علاوه بر امکان ترکیب آن با دیگر روغن‌های اساسی، می‌تواند به طور مستقل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
در سراسر دنیا از روغن جوجوبا به عنوان تقویت‌کننده برای پوست و مو استفاده می‌شود.
در ادامه به برخی از خواص چشمگیر این روغن پرفایده اشاره می‌کنیم.
1. مرطوب کننده
این روغن برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست و مو بسیار مفید است. استفاده از روغن جوجوبا به حفاظت از پوست در مقابل آکنه و عفونت کمک می‌کند.
2. خواص آنتی‌باکتریال
روغن جوجوبا دارای ترکیبات ضدمیکروبی و ضدقارچ است. البته با وجود این که تحقیقات آزمایشگاهی از بین بردن تمام میکروب‌ها را تایید نمی‌کند اما روغن جوجوبا در نابود کردن بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌های مضر کاملا کارساز است.
3. آنتی‌اکسیدان
روغن جوجوبا حاوی ویتامین E بوده و برای سلامت پوست به عنوان یک آنتی‌اکسیدان مفید است. اگر زیاد در معرض تابش نور خورشید یا آلودگی شهری قرار دارید، استفاده از این روغن می‌تواند به حفظ سلامت مو و پوستتان کمک کند.
4. بهبود زخم‌ها
این روغن به دلیل ترکیبات خاصی که دارد به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این استفاده کافی از روغن جوجوبا به از بین بردن جای جوش و آکنه کمک می‌کند.
ترکیبات روغن جوجوبا مشابه چربی‌های بدن است و در صورت استفاده برای صورت، باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش نمی‌شود.
5. کاهش التهاب
روغن جوجوبا دارای خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده است و برای کاهش اثرات بیماری پسوریازیس، اگزما و حساسیت و خشکی ناشی از آن بسیار موثر است.
6. کاهش اثرات آفتاب‌سوختگی
یکی از ترکیبات کرم‌های ضدآفتاب مرغوب و مناسب، روغن جوجوباست. یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد ویتامین E موجود در این روغن وقتی با یک آنتی‌اکسیدان دیگر ترکیب می‌شود، به حفظ سلامت پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب کمک می‌کند.
از طرفی در صورتی که دچار آفتاب‌سوختگی شدید، با استفاده از این روغن می‌توانید اثرات سوختگی را کاهش دهید.
7. کمک به تقویت و رشد مو
روغن جوجوبا به درخشندگی مو، رشد، تقویت پوست سر، درمان چربی سر و حفظ رنگ مو کمک می‌کند.
8. از بین بردن سیاهی دور چشم
جوجوبا به دلیل اثرات ضدالتهابی که دارد برای درمان مشکلات پوستی زیادی مفید است. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که این روغن برای کاهش لکه‌های سیاه پوستی موثر است.
9. بهبود ترک پا
خاصیت چرب‌کنندگی روغن جوجوبا به از بین بردن ترک پا کمک می‌کند. اگر روزانه به مدت یک ساعت روغن جوجوبا را به پاشنه پا زده و جوراب بپوشید، بعد از چند روز شاهد اثرات مثبت آن خواهید بود.
10. کاهش خطوط و چین و چروک اطراف چشم
یکی از خواص روغن جوجوبا افزایش انعطاف پذیری و کشسانی پوست است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی روغن جوجوبا می‌تواند اثرات بالارفتن سن بر پوست اطراف چشم را کاهش داده و تا حدودی خطوط «پا کلاغی» و چروک‌های آن را از بین ببرد.
عوارض جانبی روغن جوجوبا
به طور کلی استفاده از روغن جوجوبا بی‌خطر و فاقد اثرات جانبی است اما ممکن است در برخی موارد فرد نسبت به ترکیبات آن حساسیت داشته باشد و دچار خارش‌های پوستی شود. از خوردن این روغن خودداری کنید چرا که ممکن است باعث بروز صدمات قلبی و مشکلات گوارشی شود.
این روغن را نمی‌توان در منزل تهیه کرد اما می‌توان از ترکیب آن با روغن بادام شیرین، روغن ویتامین E و گلاب، محلول‌هایی موثر برای پوست و مو تهیه کرد.
توجه داشته باشید که هرچه روغنی که استفاده می‌کنید درصد خلوص بیشتری داشته باشد، اثرات درمانی و بهداشتی آن سریع‌تر خواهد بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/161472/درباره-فواید-روغن-جوجوبا-که-این-روز‌ها-سر-زبان‌هاست
بستن   چاپ