آریا بانو
دکتر سلام/ از فیبرومیالژیا چه می‌دانید؟
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 16:09:54
آریا بانو -
دکتر سلام/ از فیبرومیالژیا چه می‌دانید؟
٨٥
٠
باشگاه خبرنگاران / عارف سعیدی متخصص آسیب‌های اسکلتی عضلانی و رئیس انجمن فیزیوتراپی استان تهران درباره فیبرومیالژیا که موجب درد عضلات اسکلتی می‌شود، اظهار کرد: علت اصلی بروز این بیماری ناشناخته است ولی ژنتیک می‌تواند در آن دخیل باشد؛ اغلب افرادی که مبتلا به بیماری فیبومیالژیا هستند، مشکلات اختلال خواب دارند و در تمام نقاط بدن از جمله گردن، شانه، بازو، کمر، باسن و پا‌ها احساس درد می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر استرس‌های روانی و آسیب‌های جسمی، عوارضی مانند سردرد و عدم تمرکز و افسردگی در بروز این بیماری دخیل هستند.
سعیدی با اشاره به درمان این اختلال بیان کرد: دارو‌ها و مسکن‌های ساده می‌تواند به تسکین درد افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند و اگر درد بیشتری احساس کردند لازم است از ترامادول و کودیین‌های دیگر استفاده کنند، ولی باید توجه داشت به دلیل اعتیاد آور بودن، این قرص‌ها نباید به طور مداوم مصرف شود.
نقش داروهای ضد تشنج در درمان فیبرومیالژیا
وی افزود: مهمترین نقش مسکن‌ها در این بیماری کمک به کاهش التهاب، درد‌های عضلانی و بهبود کیفیت خواب است؛ البته در برخی مواقع برای کمک به شرایط بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا پزشک دارو‌های ضد تشنج و شل کننده عضلانی با دوز بسیار پایین تجویز می‌کند، این قرص‌ها برای کاهش درد و اسپاسم در عضلات استفاده می‌شود و اثر آرام بخشی دارد.
سعیدی با اشاره به دیگر راه‌های درمان این بیماری، افزود: علاوه بر فیزیوتراپی که هدف آن افزایش دامنه حرکتی در مفاصل و تقویت عضلات ضعیف شده است؛ طب سوزنی، سوزن خشک و ماساژ درمانی که نقش مهمی در رفع استرس دارند، در درمان این بیماری موثر است.
وی در پایان اظهار کرد: مهمترین راه درمان این بیماری تغییر سبک زندگی افراد است؛ تغذیه سالم، آب درمانی، دوچرخه‌سواری و یوگا به درمان سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/161995/دکتر-سلام--از-فیبرومیالژیا-چه-می‌دانید؟
بستن   چاپ